Ivo Pospíšil
25. října 2011 • 14:40

Příliš nebezpečné afro? Simoncelliho účes mohl shodit helmu

Vstoupit do diskuse
10
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Z jeho vlasaté hlavy závodní helma lehce odletěla. A nikdo neví proč! Místo toho, aby zachránila Marku Simoncellimu život, tak se jen v Sepangu po kolizi se stroji Colina Edwardse a Valentina Rossiho překvapivě odkutálela daleko pryč.



„To by se nemělo stávat. Budeme to prošetřovat,“ přiznali i organizátoři GP Malajsie. Spekuluje se totiž, že by na vině mohla být i jezdcova bujná kštice.

Po chybě ve druhém kole mohl Marco Simoncelli klidně zajet mimo trať a ještě třeba v závodě pokračovat. Místo toho nešťastně sklouzl mezi motorky svých kamarádů a po následné děsivé kolizi, při níž mu z hlavy helma odlétla, utržil taková zranění, kterým podlehl.

„Opravdu by mě zajímalo, jak mu ta helma mohla lehce spadnout. S dnešními konstrukcemi je to už skoro nemožné. Zprvu mě napadlo, že za to mohly jeho vlasy, kvůli kterým nemusel mít pořádně utažený řemínek,“ divil se Libor Hubík z firmy, která vyrábí a vyvíjí motocyklové kombinézy a oděvy.

A nebyl sám. Podobné myšlenky napadají některé experty po celém světě, neboť Simoncelliho přilba mohla být kvůli delšímu účesu hůře fixovaná. Helma tak po jeho vlasech mohla v kritickou chvíli snadněji sklouznout.

„V životě jsem neviděl, aby helma někomu takto spadla,“ přiznal v rozhovoru pro Sport i Karel Abraham, český závodník MotoGP.

Paradoxní. Právě Simoncelli byl jedním z jezdců, jež se snažil smrtelným nehodám předejít. Účastnil se pravidelně všech bezpečnostních mítinků, měl tu nejlepší výstroj s několika airbagy. A jeho tolik diskutovaná helma AGV GP-Tech? I ona patřila k těm technologicky nejmodernějším.

Tragická nehoda Marka Simoncelliho... V zatáčce padá pod kola jezdců za ním
Tragická nehoda Marka Simoncelliho... V zatáčce padá pod kola jezdců za ním

Skořepina SSL (super super lehká) je konstruována v kombinaci karbonu a kevlaru. „Určitě prošetříme do hloubky všechny možné aspekty a důsledky neštěstí,“ ujistil Paul Butler, ředitel závodů MotoGP.

Náraz dvou motocyklů zároveň, kterému se nemohl ani jeden ze třech účastníků tragické nehody vyhnout, mohl ukotvení řemínku přilby uvolnit nebo rovnou vyrvat.

„Třeba se stalo, že mu helmu jedna z motorek chytla. Proto šla zdánlivě lehce pryč,“ přemítá Hubík.

Marco Simoncelli byl proslulý i svou hřívou vlasůFoto Reuters

„Helma musí utlumit náraz a pobrat část kinetické energie. Jenže při této kolizi se však sešlo tolik katastrofických věcí najednou. Jako kdyby Simoncelli vlezl do bucharu,“ doplňuje, přičemž podobný názor má i Franco Ucini, bezpečnostní delegát MotoGP.

„Pro bezpečnost jsme udělali v našem sportu opravdu hodně, ale toto jsou bohužel přesně ty věci, kdy je vše v rukách osudu. Největším problémem byl fakt, že motorky Rossiho a Edwardse byly blízko sebe. Marka trefi ly do hlavy a krku,“ říká Ucini.

Současné motocyklové helmy jsou navíc už velmi podobné těm z F1. Mají stejnou konstrukci, ty ve formuli jsou navíc přizpůsobeny proti možnému zlomení krční páteře.

„Domnívám se ale, že i kdyby ta helma neodpadla, zranění by byla stejně velice zlá. Nedopadlo by to dobře. Všechno má prostě svůj limit,“ dodává Hubík.

Vstoupit do diskuse
10
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud