Slíbili vyjádření po skončení Rally Dakar, dodrželi to. Zástupce Bonver Dakar Projectu se vyjádřili ke kauze údajné stížnosti Aleše Lopraise na jiného Čecha Martina Kolomého, jenž ho měl blokovat, a který pak prý čelil i protestu od Lopraise. „Byli jsme jako u výslechu,“ přiznal Martina Pabiška, zástupce týmu pro komunikaci s ředitelstvím závodu. A nesportovní chování svých kolegů odmítl.
Vzali si pro to skoro čtvrt hodiny. O tom, jak vypadala kauza mezi nimi a Alešem Lopraisem. Teď po Rally Dakar, v níž rozkmotřili kvůli údajným protestům.
Jak to vše začalo? Vyjádřením pilota Tomáše Vrátného, který se po páté etapě zlobil: „Aleš protestoval proti údajnému zdržování Martina Kolomého. Prý ho Martin nechtěl pustit před sebe. Připadne mi to, jako by si řekl, buď já, nebo nikdo.“
Na to ovšem Loprais reagoval, že žádný protest nepodal, že to byl naopak soupeř Gerard de Rooy. A včera, po návratu z Jižní Ameriky prohlásil, že šlo „o nechutné PR z druhé strany.“ Nyní se ke kauze vyjádřil i Bonver Dakar Project.
„Chtěli jsme závodit a ne se rozptylovat malichernými věcmi. Zvláště, když jsme v tu dobu měli Martina Kolomého na druhém místě,“ vysvětloval šéf Martin Macík, proč s obhajobou přišli nyní.
A přizval si k sobě i Martina Pabišku, zástupce týmu pro komunikaci s ředitelstvím závodu. Zde je jeho vyjádření:
„Prostřednictvím mě se předávají informace směrem k pořadatelům a já zase informace předávám do týmu. V inkriminovaný okamžik jsem byl společně s Martinem pozván za komisařem na návštěvu JURY. Dostali jsme jen paragraf s regulí, abychom vysvětlili své chování na trati,“ řekl Pabiška a vrátil se i k videu Aleše Lopraise, který bezprostředně po incidentu vše vysvětloval ve videorozhovoru s Fabienem Calvetem.
„On je zástupce ředitele závodu. Myslel si tím, že si pozval nejzodpovědnější osobu, která rozhoduje o sportovních pravidlech, a o tom, kdo udělal chybu a zda bude penalizován. Podle regulí a paragrafu sedm může jedině ředitel závodu dát impulz sportovním komisařům, aby začali vyšetřovat jakýkoliv incident na trati mezi jezdci.“
„Fabien Calvet vysvětluje, že je jediný který může o tom něco říkat, on má pravdu. Může, on je jediný, který dává impulz stewardům. O tom, jak ale rozhodnutí o protestu ze strany soupeřů Martina Kolomého dopadlo, rozhodovala nezávislá tříčlenná komise sportovních stewardů. A když jsme k nim přišli na výslech, Calvet řekl, že to není jeho starost, že od toho jsou tu právě ti tři komisaři,“ pokračuje Pabiška.
„Fabiena pro tohle zneužili, on ani de facto nevěděl, k čemu se vyjadřuje. Je to účelové video, které neříká pravdu, protože Fabien Calvet nerozhoduje o tom, kdo dostane penalizaci a kdo je vinen či nevinen,“ míní.
„My jsme předstoupili před komisi, byli jsme tam jako třetí. První před komisí byla posádka Aleše Lopraise hned ten den, kdy De Rooy vznesl protest a vznesl je směrem k řediteli závodu. A první den byla hned na výslechu posádka Aleše Lopraise. Já jsem ten den dostal večer informaci: Řekni Marťasovi, ať se naučí respektovat sentinel, tedy pravidla pro předjíždění. Tím jsme si mysleli, že bude celá věc vyřízená a že se nebudeme muset zpovídat jako malý kluci před nějakou komisí.“
„Každopádně druhý den nás pozvali, abychom se oficiálně vyjádřili k protestu a ještě před námi tu seděl navigátor od De Rooye, který reagoval na výslech, jenž byl den předtím s Alešem Lopraisem. Byli jsme až třetí v pořadí, sedli jsme si před pořadatele a jeho první otázka zněla: Proč jsme nepustili Aleše Lopraise. A my jsme se na sebe s Martinem dívali a styděli jsme se. Tak jsme začali postupně vysvětlovat, jaká situace byla, jak komplikovaná, jak daleko Martin Kolomý byl před Lopraisem a De Rooyem. Že pokud je kamion pět set metrů před posádkou, tak těžko budete někoho pouštět. O to víc, když jste v závodě. Martin byl výrazně před touto posádkou a De Rooy nemohl vidět, kdo je před Alešem Lopraisem,“ vypráví Pabiška.
„Každopádně Aleš prášil De Rooyovi, a ten ho chtěl předjet. Z nezávislých výpovědí různých týmů jsme zjistili, že to bylo desítky kilometrů, a když byl Aleš pozván, aby vysvětlil přímý protest na něj a říct, proč nepustil svého soupeře, když mu dával sentinel, tak Aleš Loprais na jednu stranu neřekl, že je v tom sám a že v tom nefiguruje žádná jiná česká posádka. A my museli další den vysvětlovat, proč jsme neuvolnili místo Aleši Lopraisovi,“ dodal Pabiška ve svém vyjádření.
Oba tehdy vyvázli s podmínečnou patnáctiminutovou penalizací.