Kolomého Dakar: Překousnutý ret i málem přejetý kameraman
Převrátil kamion, prokousl si ret, poslal svou Tatru na bok či dokonce málem přejel kameramana, který se snažil pořídit záběr z jeho jízdy…skutečně pestrou bitvu zažil na letošní Rallye Dakar český pilot Martin Kolomý, který nakonec do cílového Buenos Aires dojel na sedmém místě. „Jsme s tím spokojení, protože konkurence je silná,“ vyprávěl pilot týmu Tatra Buggyra Racing.
Jak vnímáte všechny ty své příhody teď, zpět v Praze?
„Bylo toho hodně. Třeba ten prokouslý ret jsem vůbec nečekal… bylo to dunové pole, vypálili jsme ho nahoru, skočím a najednou za tím byla pět metrů mezera a skála. To jsem hned stál na místě a ptal se: Co je? Viděl jsem, že mi zůstaly kola za dunou, takže jsme museli vyjít vyhrabat se. A jelikož to bylo dunové pole, museli jsme se dostat spíš nahoru než dolů.“
To však nebylo nejhorší. Vždyť jste i v prvních etapách položil i svou tatrovku na bok.
„Ano, v tu chvíli, jak jsme letěli do vzduchu, říkal jsem si: To je konec. Letos jsme dojezdili. Šlo to, jako když skládáte karty, zalehlo to, ale jen to cvaklo a ani okna se nevysypala. Nakonec to dopadlo dobře, i když jsme měli strach, že to do nás zezadu někdo napálí, protože za námi jely další kamiony. Takže rychle vypnout a vylézt dveřmi, které jsou nad vámi, takže jste lezl jak z tanku.“
Však si váš navigátor stěžoval, že jste to hodil na jeho bok…
„Tak na svoji to přeci práskat nebudu. (směje se). Ba ne, nebyl to úmysl, ale vždycky to padne na jeho.“
Přičítal jste nehodu i tomu, že jste ještě v té době u sebe neměl svůj talisman, zubatou žábu?
„To ne, za tu nehodu si můžu nafackovat sám sobě. V podstatě jsem se pustil do prachu, ve kterém jsem neviděl, snažil jsem se stáhnout ztráty a byl jsem moc rychlý, tam kde jsem neměl být.“
Žába dorazila vám až v prostředku Rallye Dakar. Co, že jste ji zapomněl?
„On byl trochu při balení a ona si šla asi někam na Silvestra. Takže se k nám dostala až do druhé fáze závodu. Šel jsem ještě ráno vyřídit nějaké platby za firmu, všechno jsem si tam nachystal a nakonec jsem si to tam i nechal.“
Další vaší historkou však bylo, že jste i málem přejel jednoho z kameramanů, že?
„Ano, to bylo hodně zajímavé. Vyletěli jsme přes hranu duny a začalo mě to táhnout na ty kameramany, tak jsem si myslel, že to potáhnu a vrátím na hranu, ale nedařilo se to, takže jsem stoupl na brzdy a oni se kutáleli dolů i s kamerou. Pak jsme se dívali, zda je vše v pohodě, zda nevolat helikoptéru, jestli mu ta kamera nedala víc, než zasloužil, protože tam neměl co dělat, ale zase z toho máme hezké záběry a fotky.“
Jak se vám nicméně líbila i letošní nová maratonská etapa, kdy jste se museli jednu noc obejít bez pomoci mechaniků?
„Žádný problém, já mám tyhle maratonské etapy rád. Už dřív jsem jezdil po Africe expedice, takže když ta technika drží, nejsou problémy, jen to auto zkontrolujete, utáhnete pár šroubů a je to v pohodě. Navíc v maratonské etapě spolu závodníci víc komunikují, udělají si catering a tím jak rychle udělají údržbu, tak další věci neřeší a vytváří se tam i vztahy. Povykládáte a tak…“
Takže jste šli ke Kamazu na večeři?
„To zase ne. Jak tam ale přijede ta první dvacítka, povykládá se, pohoda a i když tam rivalita zůstává, není taková, že bychom se měli škubat.“
Spánkový deficit nebyl znát?
„Spánek prostě chybí na každém Dakaru. Když přijedete večer zpět v jedenáct, do tří děláte auto a ráno v pět zase musíte vstávat, tak se tomuhle prostě nevyhnete.“
Dá se říct, že to byl letos jeden z těch těžších Dakarů?
„Dakar je vždy o sčítání času. Když vás potkají technické problémy, kdy musíte vystoupit a řešit je, tak ztrácíte drahocenný čas, který vám tvoří výsledek. Ač jsem s umístěním spokojený, protože Dakar byl hodně těžký a byly tam i pořadatelské špeky, že někdo napsal road book a mi hledali ty pointy, tak jsme se s tím vypořádali dobře. A budeme dál bojovat, abychom byli ještě lepší.“
Takže jaké máte nyní nejbližší cíle?
„Pojedeme další různá testování, ale určitě bychom chtěli jet Silk Way Rallye a nějaké africké závody. Natrénovat na duny i na Kamaz a Iveco, protože ty jezdí také po různých závodech.“