Macháčka čeká 15 dní hororu

Dobrodružství ho znovu povolává do akce. Josef Macháček ve středu startuje do nejdelšího etapového závodu Transorientale Rallye Petěrburk–Peking.
Se svojí Yamaha čtyřkolkou probrázdí 10 tisíc kilometrů přes Rusko, Kazachstán až do čínského Pekingu. „Je to vrchol sezony a skvělá příprava na příští Dakar. Vůbec nevím, do čeho jdeme, což nás těší,“ neskrývá opojnou radost 51letý Macháček, čtyřnásobný dakarský vítěz na čtyřkolkách.
Díky počtu kilometrů má Transorientale Rallye přívlastek nejnáročnější letošní rallye, víte o tom?
„Ano. Už jen se dostat z Česka do startovní zóny je složité. Ani se nedivím, že soutěž nebude nabitá hvězdami. Není to žádná krasojízda.“
Teď vás čeká 15 dní v divoké a tajemné přírodě. Etapy měří v průměru kolem 600 kilometrů, není to dost?
„Dá se to zvládnout. Ze zeleného Ruska se vrhneme na nekonečné serpentiny v Karpatech a skončíme v Číně. Vůbec netuším, co nás tam může potkat, zřejmě hodně písku. Například Karakum je protáhlá poušť a to mi vyhovuje. Na rozdíl od nějakého rašeliniště v Petěrburku.“
Dají se srovnat podmínky téhle soutěže s Dakarem?
„Jsou těžší, hlavně kvůli navigaci. Pořadatelé nám skryjí i šipku na GPS. A přitom ve stepích nejsou vidět stopy. Vůbec. To na písku, kde je panenská příroda, můžete jet podle stop jednoho člověka. Ve stepi, i když by stejnou trasou projelo padesát jezdců, stejně skoro nic nevidíte.“
Ztrácejí se při podobných závodech jezdci?
„A jak často! Jak se rozhodnout, když narazíte na křižovatce, z níž vede pět cest a v plánu jsou poznamenané pouze tři. A teď absolutně nikdo netuší, že ta nejužší cesta, zarostlá kopřivami a roštím je právě ta pravá. Zabloudit není žádná hanba, ale setrvat dlouho v omylu, to ano.“
Jsou ještě nějaké zrádnosti?
„No určitě to, kam může člověk spadnout. Když sletíte ze čtyřkolky v Africe, je to většinou do písku. To je podstatně měkčí přistání než třeba na kámen na Urale. Drsnou specifikou tohoto závodu je, že jediný odpočinkový den přijde až po deseti dnech! To na Dakaru je to po osmi. Prostě nás čeká horor. Jenže jdeme do toho právě proto, že je to tak náročné.“
Prý s vámi nejede asistenční vůz. Jak budete převážet různé věci a třeba pneumatiky?
„Kvůli tomu vezu whisky. V placatých lahvích, lépe se skladují a převážejí než kulaté flašky. To jsou ty roky praxe. Když totiž nemám vyřešený transport materiálu, hlavně pneumatik a oficiální kamion nejede, musím o pomoc vždycky požádat někoho jiného. Láhev whisky pomůže, nikdo nepohrdne.“
Vy si také dáte?
„Ne, já jsem totální abstinent. Kdyby všechny lihovary vyhořely a pivovary se propadly do země, tak mi to je jedno.“
Naposledy jste soutěžili na jaře ve Středoevropské rallye, kde jste nedojel. Udělal jste nějaké změny na technice?
„Samozřejmě. Novější čtyřkolku KTM jsem hodil do kouta. A jedu teď na své staré dobré Yamaze TDM, říkám jí Legenda. Třikrát mi vyhrála Dakar. Pozor, Legenda se vrací.“
Dal jste si před rallye nějaký cíl?
„Rád bych dojel do cíle v Pekingu. A samozřejmě chci vyhrát kategorii čtyřkolek. A v absolutním pořadí potrápit z hecu Dušana Randýska, který jede na motorce.“
Nebojíte se v Číně humbuku díky gradujícím organizační přípravám na olympiádu?
„Do ní je ještě daleko. Náš závod bude čítat se vším všudy asi jeden a půl tisíce lidí. Takový počet v Pekingu se ztratí jako zájezd Japonců v Praze.“
Transorientale Rallye
– proběhne od 12. do 28. června
– během 17 dní urazí závodníci 10 700 kilometrů
– start je v Petěrburku, cíl v Pekingu
– startují i čeští závodníci Josef Macháček na čtyřkolce Yamaha, Dušan Randýsek na motocyklu Yamaha WR 450, Miroslav Zapletal (MAN) a Martin Macík (Liaz) v kategorii kamionů