Janiš je nejlepší nováček

Erik Janiš
Erik JanišZdroj: Martin Straka
Tomáš Leixner
Motorismus

Kariéra Erika Janiše se vrací tam, kde se před lety zastavila. Jednadvacetiletý evropský šampion motokár závodí v prestižním šampionátu Eurosérie F3 a získal svůj první bod.

 

Mohlo být ještě lépe: do druhého závodu startoval z pole position, jenže jej z třetího místa odstřelil soupeř. I tak ale vede Janiš hodnocení nováčků.

Eurosérie formule 3, to je líheň talentů pro královskou třídu motorsportu. Vždyť se do formule 1 dostali Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Nico Rosberg či Robert Kubica. Erik Janiš by teoreticky mohl být jedním z nich.

Stát se nejlepším nováčkem šampionátu by byl nejlepší krok. I onen první bod byl otázkou času. V mistrovství, kde boduje stejně jako v F1 osm nejlepších, byl už několikrát v desítce.

„Říkal jsem si, šlapej na to, Eriku, ale pozor na strkanice v obou vracečkách nebo na chodníku u zdi za Steintribüne. Nechtěl jsem prostě chybovat, a to se mi vyplatilo. Když jsem se přibližně v polovině závodu dostal na osmém místo, soustředil jsem se na jediné, pozici udržet,“ říká Janiš o úspěchu v první jízdě na Norisringu, jednom z nejslavnějších okruhů, které patří do kalendáře DTM, při nichž se Eurosérie F3 jezdí.

Osmé místo v jízdě první znamenalo pole position pro jízdu druhou, protože se podle pravidel první osmička v cíli otáčí. Janišovi se povedl start a první místo si držel, jenže kvůli kolizím jiných jezdců musel být závod přerušen.

Po druhém, tentokrát už letmém startu se propadl na čtvrtou pozici. Když se cpal zpátky na stupně vítězů, naboural do něj soupeř.

„Byla to studená sprcha. Takové věci ale k závodům patří, musím rychle zapomenout a myslet na další závody,“ prohlásil Janiš.

„Pak jsem se vrátil do závodu, nicméně na samém konci pole a bez předního křídla. Auto proto nemělo téměř žádný přítlak a já se hlavně na konci rovinek trápil. Když přibyly problémy s řazením, byl jsem nucen zajet do boxů. Snad budu mít příště více štěstí.“

Janišova kariéra se v předchozích letech zasekla. Po zisku evropského titulu na motokárách jej manažer Antonín Charouz na dva roky poslal do seriálu Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup, jemuž suverénně vládl.

Návrat k monopostům rozhodně nebyl jednoduchý. Loni si vyzkoušel Formuli Masters (letos v ní závodí Filip Salaquarda a Josef Král) a na podzim absolvoval závody za český tým v A1GP.

Tamní monoposty pro něj ale byly příliš silné a chyběly mu zkušenosti, navíc český tým byl pozadu, i když za volantem seděl Tomáš Enge.

V Eurosérii F3 ale Janiš zlepšuje i díky tomu, že mu jezdeckého kouče dělá Peter Collins, muž, který do F1 přivedl kupříkladu Miku Häkkinena.