Kopecký: Fanoušky jsme zmátli

Jezdil s číslem nula, jako předjezdec o pět minut dřív před polem závodníků. Přesto vyvolával obrovský zájem.
Víkendová soutěž Barum rally ve Zlíně byla pro Jana Kopeckého prvním ostrým testem jeho nové zbraně – Fabia S2000.
Nové auto mladoboleslavské stáje Škoda poprvé okusilo závodní tratě a rytmus. „Ale náběr dat a jejich vyhodnocení bude ještě nějaký den trvat,“ nechtěl vyjádřit oficiální verdikt Kopecký.
A co vaše soukromé mínění o premiéře?
„Při prvním ostrém nastavení auto fungovalo bez problémů. A to po celou dobu soutěže. Hodně mile překvapilo – nebyl žádný mechanický problém. Jen v neděli jsme vyměnili převodovku, v rámci testování.“
Měla novinka nějaké rezervy?
„Myslím, že základ auta je dobrý. To je hlavní. Ukázalo spolehlivost. Nyní musíme doladit další detaily, které bych nechtěl prezentovat. Vývoj ještě není u konce.“
Parametry Škody Fabia Super 2000 |
Délka: 3992 mm Šířka: 1798 mm Hmotnost: 1150 kg (asfalt), 1200 kg (šotolina) Motor: zážehový atmosférický čtyřválec 16 ventilů, zdvihový objem 1998 ccm, hliníkový blok a hlava válců, pohon všech čtyř kol Převodovka: X-trac 6-ti stupňová sekvenční |
Užívá si to jezdec, když má na závodních tratí jiné než výkonnostní úkoly?
„Chci podotknout, že jsem jel na maximum. Užil jsem si to. Každopádně, musel jsem mít neustále na mysli, že jedeme spíše test.“
Do zlínského podniku přivál IRC šampionát také rekordních dvaadvacet strojů specifikace S2000. Jaké bylo časové porovnání s vozy stejné kategorie?
„Přáním týmu je nedostat tyto informace ven. Ale nad časy mých jízd oproti konkurenci panovala také vesměs pozitivní nálada.“
Mnoho fanoušků si prý vaše výkony pečlivě měřilo na svých stopkách a pak je porovnávalo třeba s vítězem Belgičanem Freddy Loixem...
„S tím jsme počítali. Fanoušky jsme zmátli (smích). Nestartovali jsme se spolujezdcem Petrem Starým v určitou minutu, ale samovolně před zbytkem jezdců. Možná z toho mají popletenou hlavu. Ale určitě se nějací lidé našli, co si čas dokázali podrobně na úsecích zaznamenat.“
Kdy bude vlastně fabia připravená na ostrý závod?
„To je na vedení týmu. Když vše půjde, mohla by se nějaká soutěž odjet klidně v zimě. Nevím. Ale já bych s homologací nespěchal a udělal pořádné auto.“
Letos jste v šampionátu IRC řídil také Peugeot 207 S2000. Jaké cítíte rozdíly oproti fabii?
„Auta jsou úplně jiná. Fabia využívá jiné technologie a oba mají přednosti zcela jinde. Věřím tomu, že náš vůz vyladíme tak, že bude rychlejší než peugeot.“
A co když to srovnáme s posledním produktem Škodovky – Fabií WRC, se kterou jste brázdil světové podniky před rokem?
„Myslím, že skupina S2000 se nikdy nevyrovná technologii WRC. Motory mají třikrát menší kroutící moment a jsou bez turba. Je to obrovský rozdíl. Ale ovládání a podvozek jsou hodně podobné. Navíc auta S2000 jsou lehčí, takže se s nimi dá brzdit později. Jsou prostě zábavnější.“
Testování trvá půl roku. Kolik jste už odjel kilometrů?
„Těžko říct. Před Barum rally trvaly přípravy tři dny. Ale připravujeme auto na všechny povrchy, jak na asfalt, tak na šotolinu. Ve stejném poměru. Na přípravách se také podílí Rakušan Raimund Baumschlager a známý Španěl Carlos Sainz. U jeho jízd jsem byl přítomen a viděl jsem, jak si fabii pochvaluje.“
Jaký máte další program?
„Sezona už pro mě vlastně skončila. Budu jen testovat.“
A nemrzí vás to? V šampionátu IRC jste ve třech soutěžích zajížděl do šestého místa a v Portugalsku jste byl druhý...
„Když se na to podívám ze sportovního hlediska, tak ano. Ale chci pomoct Škodovce při vývoji tohoto krásného auta.“