Jiří Uhlíř
11. prosince 2008 • 15:05

Za černý kouř hrozí na Dakaru i vyloučení

TOP VIDEA
Zábranský? Zbrojovku řídit nebude, fotbal jde mimo něj, Kometa je srdcovka
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Nedokáže si to představit. Při jízdě napříč Argentinou a Chile v novém ročníku Dakarské rallye bude sledován komisaři. Ti z vrtulníku kontrolují, zda se z motoru závodního kamionu nečoudí.



Za přílišné porušení nového pravidla hrozí vyloučení. Přesto je Tomáš Tomeček z Letka Racing Teamu odhodlán se na Tatra kamionu poprat v nejtěžším dálkovém závodě o umístění v první desítce.

Příprava je rozběhnutá od května. „Pořád se zlepšuje a vymýšlí. Hodně jsme kamion odlehčovali a dali nové pérování. Tím můžeme víc ničit auto a jet rychleji,“ vykresluje Tomeček, který odjíždí na svojí jedenáctou Dakarskou rallye. „Nosný projekt je hlavně stavba doprovodného auta. Je tam o mechanika více.

Tomeček na Dakaru
2007 11.místo
2006 nedojel
2005 nedojel
2004 6. místo
2003 2. místo
2002 10.místo


Velké horko, hrozba defektů, vysoká nadmořská výška... To Tomečka na trase Buenos Aires- Valparaiso-Buenos Aires tolik netrápí. Zajímavou překážkou je čoud.

„Ze závodního kamionu nesmí vycházet černý kouř,“ vysvětluje Tomeček. „Komisaři nás budou sledovat z helikoptéry. Za větší problém je nemilosrdná stopka a konec v rallye.“

Je to zcela nové pravidlo. Něco podobného se ve starém Dakaru v pouštní Sahaře vůbec nekontrolovalo. „Pamatuji si tak před rokem, jak z jednoho soupeřova kamionu lítaly mraky sazí. I nám se z tatry mírně čoudilo. To je asi nazlobilo a nic podobného už nechtějí vidět. Prý organizátoři nechtějí zničit panenskou přírodu,“ popisuje Tomeček.

Možná je novinka převzatá ze závodů tahačů na okruzích, kde je za černý kouř diskvalifikace. „Hlavní komisař závodu Fabien Calvet říkal - chcete být vidět v televizi, tak se nesmí z motoru kouřit,“ přibližuje mechanik Jaromír Martinec.

„Bude to však těžký posoudit. Stačí, když někdo na to víc šlápne a vůz na naftový povoz začoudí automaticky. Snad to nepovede k nějakým nespravedlnostem.“

A co musí dakarští účastníci udělat proto, aby se vyvarovali nepříjemnostem? „Museli jsme ubrat na motoru obrátky a zmenšit výkon. Ne tedy o moc. A hlavně snad všichni zakroutili výfuk směrem dolů,“ pravil Tomeček.

Společně s Tomečkem pojede ve druhém Tatra kamionu i brazilský pilot André de Azevedo. „Ale ani on přesně neví, co nás v Argentině a Chile čeká. Prý hlavně krásná příroda, kamení a bláto. Nejhorší ale bude poušť Atacama. Ta je zcela jiná než v Africe. Má obrovské duny a tím, jak je tam vlhko, budou duny těžší,“ obává se Tomeček.

Společně s Brazilcem chtějí útočit na desáté místo absolutně. „André bude velký favorit,“ nebál se říct Martinec. „Uvidíme. Podle něj si organizátoři ještě něco nechávají do zásoby a neproženou nás těmi nejdrsnějšími úseky. Dakar prý má v Jižní Americe velkou budoucnost,“ věštil Martinec.

Články odjinud


Články odjinud