Enge: Stupně vítězů by byl velký úspěch

AKTUALIZOVÁNO - Chtějí zajet historický výsledek. Česko-německá posádka Tomáš Enge, Jan Charouz a Stefan Mücke se popere v nejprestižnější kategorii prototypů LMP1 o přední příčky. Navíc bude sedlat zcela nový tovární Aston Martin.
„Stupně vítězů by byl obrovský úspěch,“ přeje si Enge před zítřejším startem čtyřiadvacetihodinovky Le Mans (PP na Eurosportu).
Motorový svátek se naplno rozjíždí. Celý den jsou závodníci v sedle drceni průměrnou dvěstěkilometrovou rychlostí, to vše pod dozorem čtvrtmilionového publika. „A bojuje se i v zákulisí. Zaslechl jsem, že domácí tým Peugeot podal protest na Audi, svého největšího rivala,“ popisoval Enge z týmu Aston Martin Eastern Europe.
Atmosféra před startem tedy jiskří, o co přesně v tom sporu jde?
„Tovární Audi sestrojilo zcela nový typ. A to podle Peugeotu neodpovídá novým regulí, přitom auta prošla technickou přejímkou. Nejdřív si na začátku týdne peugeot stěžoval oficiálně u pořadatelů, to ale neprošlo.“
A na co přesně si Francouzi postěžovali?
„Na aerodynamické úpravy přední části vozu u audi. Jdou po sobě i v zákulisí.“
A mělo by vedení zakročit a vyloučit jezdce na prototypech audi?
„Už se asi nic nevyřeší. Je to psychická hra. Ale to, co předvedlo audi s tímto novým vozem, je neskutečné. To auto je vlastně loňská formule 1, jen pod kapotou. Museli strávit hodně času v aerodynamických tunelech. Hlavně mají určitý technický náskok.“
V čem přesně je audi v technických věcech před vámi?
„Ve větším výkonu motoru a kroutícím momentu. A hlavně jedou rychleji v zatáčkách. To všechno kvůli aerodynamice. A také mají větší zkušenosti. Vždyť Audi bude usilovat o devátý triumf za posledních deset let. Ale díky jejich sporu s Peugeotem můžeme hodně vytěžit.“
S vaším novým prototypem Aston Martin jste ovládli první závod Le Mans série v Barceloně. Jak si věříte nyní na nejslavnějším vytrvalostním závodě?
„Hlavně by nás potěšilo, kdyby všechna naše tři auta na Aston Martin bez větších problémů dojela. Stupně vítězů by byl velký úspěch, je to ale zcela otevřené a možné. Teď jsme ale řešili problém s pneumatikami.“
Jaký?
„Na středečních trénincích večer zničehonic začalo pršet. A pak se začaly divně chovat pneumatiky. Řešilo se to i na včerejším mítinku. Většina jezdců měla problém s vibracemi. Nevím, zřejmě je potíž ve špatném vyvážení, nebo horší výroby pneumatik. Inženýři vše zjišťují. Chce to jet bez chyby a v boxech strávit co nejméně času. Letos se totiž také změnila pravidla.“
A v čem přesně?
„Tento rok můžou jen dva mechanici v boxech měnit pneumatiky, a to jen s jednou utahovací pistolí. Takže ten proces trvá déle. Vlastně dvojnásobně. Minulý rok to trvalo deset vteřin. Určitě to bude mít nějaký dopad. Vždyť loni byli peugeoti rychlejší na trati, ale audi vyhrálo závod v boxech.“
V autě se budete střídat s Janem Charouzem a Němcem Mückem. Je už rozvržené jak přesně?
„Plánujeme, že pojedeme tři, nebo čtyři stinty. Jeden stint trvá zhruba padesát minut. To je vlastně jedna nádrž. Po třech nebo čtyřech nádržích bychom měnili jezdce.“
Když přijedete po několikahodinové jízdě do boxů, jak adrenalin v sobě zklidňujete?
„Jde to velice těžko. Když v noci jedete několik hodin třistakilometrovou rychlostí, tak má mozek rychlý chod. Po dvou hodinách v boxech se snažím usnout, ale nejde to. Furt jsem v myšlenkách na okruhu. Zastaví se až druhý den.“
Lze se zklidnit třeba nějakým jídlem? Prý máte velmi rád čokoládu...
„Naopak. Čokoláda mě pokaždé nabudí. Já mám rád veškeré sladké. Ale při závodech se snažím dodržovat určitý jídelníček nastavený od fyzioterapeutů. Většinou se skládá z masa, z těstovin a rýže.“
Na co myslíte ve tři hodiny ráno, když jste v sedle a chcete zbystřit koncentraci?
„No před čtyřmi lety se mi stala nejhorší možná věc. Jel jsem půl hodiny za safety carem. To už byla opravdu nuda. Tak jsem požádal mechanika, aby mi do sluchátek řekl nějaký vtip. Vždyť v tu chvíli jsem jel pomalou jízdou pro housky. Ale neřekli mi nic.“
Na slavném okruhu v Le Mans jste odkroužil stovky kol. Zvládl byste ho projet naslepo?
„Samozřejmě. Mám tu v paměti každý metr, každý hrbol, každý detail. A to nejen na této trati.“