FOTOGALERIE - Únava byla z hlasu slyšet. A nelze se divit. Tomáš Enge měl za sebou jeden z nejtěžších automobilových závodů 24 hodin Le Mans. Tovární Aston Martin dovezl do cíle jako čtvrtý jezdec královské kategorie LMP1.
A co si po dojezdu přál? Spánek.
Spolu s Engem vybojovali historicky čtvrté místo v maratonské jízdě pro český tým Aston Martin Racing Eastern Europe ještě mladý Jan Charouz a Němec Stefan Mücke. Společně byli nejrychlejší mezi vozy s benzinovým motorem. Celkové vítězství brali piloti s továrním peugeotem.
Le Mans: Enge s Charouzem čtvrtí >>>
Cítíte po té celodenní únavě vůbec nějaké emoce?
„Zas tolik ne. Opravdu jsem unavenej. Z naší trojčlenné posádky jsem odjel nejvíce hodin. Je to velká únava. Na druhou stranu jsme si to zasloužili. Dojeli jsme do cíle bez problémů. Kdyby se vyjela ta bedna, bylo by to úžasné. Takhle je to super výsledek. Ale jsem hotovej, jdu spát."
Jak jste si užíval ten dojezd a aplaus stotisícového davu u tratě v Le Mans?
„Dojezd jsem si užil i loni. Akorát pršelo a mi byli devátí. Letos to bylo lepší. To poslední kolo jsme jeli opravdu krokem, dvě auta vedle sebe. Náš třetí vůz bohužel nedojel. Ale viděli jsme spoustu vlajek a měli velkou podporu. Vždyť hodně Angličanů přijelo fandit Astonu Martin."
Šlo vůbec usnout během těch přestávek mezi jízdami?
„Ano, podařilo se mi to. Někdy mezi pátou a šestou hodinou ráno. Na necelou hodinu. Jinak jsem nespal. Dělal jsem různé věci kolem. Hlavně jsem pak chodil na masáže a dělal strečink. To udrží člověka pěkně svěží. Tělo je totiž neustále namáhané odstředivými silami v autě."
Kolik hodin jste seděl v autě?
„Ještě jsem to nepočítal. Ale myslím, že zhruba deset."
A v jakém momentu to bylo nejhorší?
„Asi ke konci, v té poslední hodině. Měl jsem auto dovézt do cíle, bezpečně a bez problémů. K tomu jsem musel jet pomaleji. To je ale nejhorší. Když jedete pomalu, tak se ztrácí koncentrace a rytmus. A k tomu hodinu před koncem byla velká havárie jednoho auta. A další vůz vylil olej na okruh. Takže tři čtvrtě trati byly polité olejem. Nebylo to jednoduché."
Takže ke konci jste trochu zavírali oči?
„Nezavírají se. Spíš se ztrácí koncentrace. Člověk není v tom rytmu. Je to nejtěžší chvíle. Jestli se hodinu před koncem něco podělá, tak je to nejhorší stres. Proto se musí brzdit víc, někdy šetřit benzinem a dát pozor na převodovku."
Co jste během jednoho dne snědl?
„Měl jsem dvakrát těstoviny, trošku. Pak dva banány a nějaký pomeranč. Moc toho nebylo."
V jakém momentu se z vašeho pohledu závod lámal?
„Asi už od začátku. Favoriti dělali chyby, takže jsme mohli vidět spoustu bouraček na předních místech."
To vaše technika držela...
„Měli jsem tři Astony Martin. Na těch zbylých dvou bylo jen pár problémů. Jinak musím zaťukat - my jsme neměli nic. Jenom jsme dolévali benzin a měnili pneumatiky."
Jak moc se změní stav vozu po dvaceti hodinách, s čím je největší problém?
„Opotřebovávají se brzdy, které mají životnost jednoho závodu. A další věci. Řazení je horší, prostě je uvolněnější, není tak vybroušené. Ale naše auto fungovalo i na konci."
Překvapila vás strategie továrních týmů Audi s Peugeotem, které se střídaly po čtyřech stintech, tedy zhruba po čtyřech hodinách?
„Ano. Oni to měli od začátku takto naplánovaný. My jsme chtěli jet spíš bezpečněji. Věděli jsme, že nemůžeme za žádnou cenu bojovat na trati proti dieselovým autům. Chtěli jsme čekat na nějakou chybu. A jedna z nich by mohla přijít, protože neměli pneumatiky tak často jako my. Náš tým se střídal tak po třech hodinách."
A co jste říkal na vítězný double peugeotů?
„Už bylo na čase. Jejich tým se zúčastnil závodu Le Mans potřetí. A pokaždé měli nejrychlejší auto, jenže Audi si s tím vždycky poradilo a vyhrálo. Teď závodníci na audi dělali chyby. Navíc dvě auta šla mimo trať."
Jak vysoko si ceníte čtvrtého místa na Le Mans?
„Je to jeden z mých největších výsledků, ale není to úplný top, který jsem zajel. Chtělo by to vítězství."
A mohlo by přijít v příštím ročníku?
„Nevím, jaký bude program na příští rok. Ale když všechno vyjde, určitě pojedeme na ještě lepší umístění. Bude záležet na technických předpisech, které v příštím roce vyjdou v platnost. A podle toho se Aston Martin bude řídit."
Jak budete nyní slavit?
„Tým si dal skleničku šampaňského, odvezl vozy zpátky do garáže a jde se spát."