Superleague Formula: Nejrychlejší fotbal

Jan Černý
Motorismus
Začít diskusi (0)

Extrémně silný a hlučný motor, špičková elektronika, karbonová aerodynamika a vzadu na křídle logo slavného fotbalového klubu. Vítejte ve světě Superleague Formula. Přední světové fotbalové týmy našly další způsob své propagace.

Místo zeleného pažitu si to mezi sebou slavné fotbalové kluby občas rozdávají na rozpáleném asfaltu. A ne jeden na jednoho. Na startu Superleague Formula, která si letos odbývá druhou sezonu, proti sobě stojí hned osmnáct fotbalových stájí.

„Chtěli jsme ukončit ty věčné hádky, jestli je populárnější fotbal nebo formule jedna, tak jsme oba sporty propojili dohromady,“ vysvětluje myšlenku seriálu jeden jeho zakladatelů, Brit Robin Webb.

Seriál je v rukou soukromé společnosti, kde mají podíl i jednotlivé fotbalové kluby. Jako sportovní autorita i tady, stejně jako například v F1 nebo ve WRC, funguje FIA. „Sportovní pravidla jsme si vytvořili sami, FIA nám pouze schvaluje technické předpisy vozů,“ doplňuje Webb. Všechny stáje používají identické monoposty Panoz s brutálním dvanáctiválcem o výkonu 750 koní.


Na vývoji motoru, který údajně patří mezi ty nejhlučnější v celém světovém motorsportu, se podílela společnost Supersonic, která je specialistou především na raketové pohony. Jeden z jejích produktů pohání například i nadzvukový britský vůz Bloodhound. To monoposty Superleague Formula sice zvládnou „jenom“ třístovku, ale i to jim stačí k tomu, že v hierarchii stojí hned za formulí jedna.

Každý klub nasazuje do závodu jeden vůz. O pilotovi většinou rozhodují managementy zúčastněných formulových klubů. A protože touha porazit soupeře je veliká, rozhodujícím kritériem nejsou národní zájmy. Za tým Galatasaray Istanbul tak například nestartuje Turek, ale Brit Duncan Tappy – vítěz prestižní Formule Renault, kde před kariérou v F1 závodil i Lewis Hamilton.

Jezdecké pole je tvořeno převážně z formulových specialistů. A to dokonce i těch, kteří závodili nebo se naopak snaží dostat do F1. „Není to skladiště zkrachovalých jezdců. V F1 je ale málo volných míst. Díky tomu, že se tady závodí se špičkovou technikou, udrží se jezdec v potřebném tempu,“ říká Antonio Pizzonia z brazilského klubu Corinthians. Vítěz každého závodu navíc bere prémii v přepočtu tři miliony. Vítězná stáj inkasuje dokonce pět milionů.


Po prvních třech závodech, které se minulý víkend odehrály ve francouzském Magny-Cours, je s jednobodovým náskokem před Anderlechtem ve vedení tým Liverpool. Za něj startuje mladý španělský talent Adrian Vallés. Kluby letos ještě čeká pět závodních víkendů, mezi jinými třeba i na formulovém okruhu Monza. Příští rok už chtějí organizátoři připravit devět závodních víkendů.

A aby se ještě více zvýšila už tak solidní sledovanost (průměrná loňská návštěvnost přesáhla hranici třiceti tisíc návštěvníků), je pro diváky připraven bohatý doprovodný program. Samozřejmostí je účast fotbalových hvězd v zázemí svých týmů a podpisové akce. „Nechceme se porovnávat s formulí jedna, ale show děláme větší,“ prohlásil před startem letošní sezony majitel Superleague Formule Robin Webb.

KLUBJEZDEC
Liverpool FCAdrian Vallés
AC MilanGiorgio Pantano
FlamengoEnrique Bernoldi
GalatasarayDuncan Tappy
FC PortoTristan Gommendy
Olympique LyonnaisNelson Panciatici
Atlético de MadridHo Pin-Tung
PSV EindhovenDominick Muermans
AS RomaJonathan Kennard
FC RangersJohn Martin
Začít diskuzi

Doporučujeme

Všechny příspěvky z Isport.cz máte již zobrazené.
Vyberte si z nabídky nebo pokračujte na další články z jiných titulů.

Články z jiných titulů