PŘÍLOHA AUTO: Skútry se valí na scénu

Jan Černý
Motorismus
Začít diskusi (0)

Žijete ve velkém městě a také vás už nebaví trávit většinu času popojížděním v dopravní zácpě? Nebo se nechcete mačkat v přeplněném prostředku MHD? K nasednutí na kolo vám ale brání pohodlnost nebo fakt, že to prostě ve vašem případě nejde. Pokud se v tom všem sami poznáváte, máte ještě jednu možnost dopravy – skútr. Tahle malá motorka se hodí všude a pro každou situaci. Teď jenom vybrat vhodný model a bez obav se vydat do města a na silnice.

Hlavní je se nebát. Nejenom společenských konvencí, ale skútru jako takového. Jenom se podívejte kolem sebe, kolik lidí s nástupem jara vyrazilo do ulic velkých měst právě v sedle skútru. Ceny přitom u neznačkových čínských modelů začínají na dvaceti tisících. Za dvojnásobnou cenu pořídíte už kvalitní model od zavedené značky.

Vedle toho je na trhu spousta originálního i neoriginálního příslušenství a dodatečné výbavy, které jízdu na skútru ještě více zpříjemňují. Řeč je například o dodatečných zavazadlových boxech, větrných štítech nebo speciálních termovaků pro zimní provoz.

„Na skútrech dnes jezdí všechny typy zákazníků. Už to nejsou jenom kurýři, ale i studenti, manažeři a vůbec všichni, kdo potřebují rychlý pohyb po městě. Proto dnes skútry svým zaměstnancům hodně pořizují i firmy. Mluvil jsem nedávno s jedním zákazníkem, stavebním technikem, který prý teď na všechno potřebuje o polovinu méně času.

Na co dříve potřeboval dva dny, to dnes objede za jedno dopoledne a ušetří tím zajímavé peníze. Skútr je ale také velký koníček v podobě sportovní jízdy nebo výletů na velkých cestovních modelech,“ říká prodejce skútrů a organizátor největšího českého srazu těchto strojů Pavel Augustin ze společnosti Adventure-biker.

Při výběru vhodného stroje je potřeba stejně jako u každého jiného zboží dobře rozmyslet, na co jej budu nejčastěji používat a kolik chci do skútru investovat peněz. Kdo bude skútra používat jenom jako víkendový dopravní prostředek na ryby, plně si vystačí se základní padesátkou. Pro pohyb ve městě i mimo něj jsou naopak vhodnější modely se silnějšími motory a většími kolečky, které lépe filtrují všechny nerovnosti.

Lidově řečeno o penězích je i tradiční dilema mezi zavedenými značkovými výrobci a mnohem levnějšími čínskými skútry. „Je pravda, že čínské skútry jsou za třetinové ceny, ale taková je i jejich úroveň. Až Číňan vyrobí skútr, na který se člověk může kdykoliv spolehnout, tak bude stát stejně jako zavedené italské a japonské značky. Zatím bych se jim ale vyhýbal obloukem.

Jsou poruchové a navíc je na ně málo náhradních dílů,“ říká Pavel Augustin. Pokud se nechcete spálit a chcete mít doma spolehlivý stroj, zaměřte se podle rad odborníků na japonské, italské nebo tchajwanské značky.

Samostatným tématem je tuning. Ano, i skútry tento fenomén zasáhnul plnou silou. „Tuní“ hlavně mladí kluci. Ti ze svých padesátek chtějí vymáčknout maximum i za cenu, že se úpravou motoru, například zvětšením objemu válce, dopouští nelegálního jednání (v případě použití v běžném silničním provozu) a navíc ztrácí záruku. „Tady v Čechách se to ještě neřeší.

Policie ve většině případů vůbec netuší, která bije. Na západ od našich hranic jsou ale za nelegální tuning skútrů tvrdé postihy a hned jak je nějaký skútr podezřele rychlý, následuje přímo na silnici důkladná technická prohlídka,“ říká Ondřej Honzák ze společnosti Scooter-Tuning.cz

Legálním i nelegálním skútrařům se ale v Česku žije rok od roku lépe. Nejenom že ve velkých městech se je řidiči aut naučili více vnímat jako plnohodnotné partnery a že přibývá prodejen i specializovaných servisů.

Tzv. skútříkáři už mají dokonce svou vlastní komunitu, která je organizována ve Skútr klubu České republiky. Pro obyčejného jezdce má tato organizace přínos v tom, že jednou za rok pořádá akci nazvanou Skůtršňůra – největší sraz skútrů v ČR.

Ten letošní bude 12.6. v Praze a organizátoři slibují, že do ulic hlavního města vyrazí až dva a půl kilometrů dlouhý „had“ spanilé jízdy. A zatímco oni pojedou, my ostatní budeme dál trávit čas v dopravní zácpě.

SKÚTRY A PARAGRAFY
Na malou motorku, tzn. do obejmu motoru 50 cm3 a konstrukční rychlosti do 45 km/h, stačí základní řidičský průkaz na osobní auto (pokud byl vydán s tímto oprávněním). Na stroje s vyšším objemem motoru a konstrukční rychlostí nad 45 km/h už je potřeba řidičský průkaz na motorku to buď do 125 cm3 a dále bez omezení objemu motoru. Na skútrech třídy 50 cm3 se dá jezdit už od 15 let.

Na malou motorku, tzn. do obejmu motoru 50 cm3 a konstrukční rychlosti do 45 km/h, stačí základní řidičský průkaz na osobní auto (pokud byl vydán s tímto oprávněním). Na stroje s vyšším objemem motoru a konstrukční rychlostí nad 45 km/h už je potřeba řidičský průkaz na motorku to buď do 125 cm3 a dále bez omezení objemu motoru. Na skútrech třídy 50 cm3 se dá jezdit už od 15 let.

Vosí tradice
Vynález skútru je přisuzován italské značce Vespa, které jednoduchými a lacinými motorkami dokázala motorizovat poválečnou Itálii. Tato značka existuje dodnes a ostatní výrobce motivuje k produkci tzv. retro modelů, které pod klasickým designem ukrývají moderní techniku.
Vynález skútru je přisuzován italské značce Vespa, které jednoduchými a lacinými motorkami dokázala motorizovat poválečnou Itálii. Tato značka existuje dodnes a ostatní výrobce motivuje k produkci tzv. retro modelů, které pod klasickým designem ukrývají moderní techniku.

 

deník SportVe středeční příloze deníku Sport Auto najdete:
» celou řadu zajímavostí ze světa motorismu

O čem se mluví:
» Jaká jsou nejucpanější města Evropy?
» Zajímavosti o vozu Hyundai?
Začít diskuzi