Bezpečnost? Uvidíme...

Nejrychlejší lyžařská disciplína a kat závodníků. Kdo jede pod své možnosti, nevyhraje. Kdo riskuje, hrozí mu pád a skoro jisté zranění. Po poslední sezoně se představitelé FIS dušovali, kolik opatření zajistili pro zvýšení bezpečnosti lyžařů na trati
Jsou ale dostačující?
To už zítra zjistí na vlastní kůži devadesátka závodníků včetně držitele křišťálového glóbu z roku 2007 Aksela Lunda Svindala, který se vrací po roční pauze.
Lanzinger chce vysoudit 100 000 euro >>>
Je tomu přesně rok, co se stal norskému lyžaři Akselu Lundovi Svindalovi osudným poslední skok při tréninkovém sjezdu v americkém Beaver Creeku. Rozsáhlá zranění na celém těle vystavila pětadvacetiletému lyžaři stopku až do konce sezony. Měl štěstí. Řezná rána od ostré hrany lyže jen o kousek minula tlusté střevo. Nyní chce Svindal nepříjemné vzpomínky vymazat a vrátit se na vrchol.
Záhrobská: Trest za kombinézu? >>>
„Fyzicky se cítím dobře, ale stále pracuju na psychické stránce během závodů. Nechci se stresovat, ale potřebuju ještě trochu času,“ přiznal vítěz Světového poháru ze sezony 2006/2007. „Jako závodník musíte mít krátkou paměť. Když jste na trati a časomíra běží, nemyslíte na to, že byste měl být opatrný, protože se můžete vybourat. Chcete být hlavně rychlý,“ připustil Svindal bezprostředně po prvním tréninku na sobotní sjezd.
Ve stejném středisku vyhrál Nor loni těsně před svým zraněním závod v super-G. Je znát, že sjezdovka v Lake Louis mu sedí. Tréninkovou trať projel na desáté pozici s časem 1:47,95 sekundy. Ztráta 73 setin na nejrychlejšího Bodeho Millera není nijak hrozivá.
Sjezdař Lanzinger přišel o nohu >>>
Právě jednatřicetiletý Miller se před měsícem hodně rozčiloval na adresu mezinárodní lyžařské federace a jejímu přístupu k bezpečnosti lyžařů.
„Můžete si říkat, co chcete, ale stejně se nic nezmění,“ hromoval Miller.
„Možná až potom, co jeden z nás umře. Pak ale stejně přijde na jeho místo někdo jiný, protože každý je pro FIS nahraditelný, i ti špičkoví závodníci.“
Podráždění ze začátku sezony ale rychle zmizelo. První tréninková jízda v Lake Louis Millera uspokojila. Co se týče náročnosti sjezdu, musel své dosavadní názory přehodnotit.
„I když jde o umělý sníh, povrch je připraven perfektně. Na trati není moc technicky náročných pasáží a ani skoky nejsou tak velké. Jízda může být uvolněnější, než kdyby tomu bylo naopak.“ V nové sezoně si v nejrychlejší disciplíně mohou lyžaři obléct ochranné prvky na holeně, kolena, paže a ramena, které byly dosud povoleny ve slalomu, obřím slalomu a super-G. Přesto je otázkou, zda takové opatření postačí.
Televizní práva vydělávají mezinárodní lyžařské federaci hodně peněz a stanice po organizátorech vyžadují atraktivní podívanou. Rychlé zatáčky, extrémní převýšení, dalekosáhlé skoky. Zda se děsivému trendu ve sjezdovém lyžování představitelé FIS alespoň z části postavili, se ukáže zítra.