11. června 2012 • 00:00

Jaká je spolehlivost motoru 1,4 TSI u VW Golf?

Prezentace klienta
TOP VIDEA
Zimák: Vrána přiletěl nečekaně. Proč by MS mělo klapnout?
Nezmarova vize a Kaniovy peníze: nový Liberec. Co Kulenovič a Slavia?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Dovede koncern VW vyprodukovat schopný benzínový motor s kubaturou mezi jedním a dvěma litry? Zaměřili jsme se na 1.4TSI ve výkonové verzi 90kW použitý např. u VW Golf.



Pojďme se dnes zblízka podívat na motor 1.4TSI ve verzi bez mechanického kompresoru s interním označením EA111. Ten měl nahradit motor 1.6FSI. Ve prospěch 1.4TSI hovořila menší hmotnost, menší zástavbový prostor a lepší výkonové parametry. A řádově o jednotky procent nižší spotřeba. Ta je zásadně ovlivněna jízdním stylem řidiče. A samozřejmě váhou vozu, který je poháněn. Obecně ale lze říct, že vůz kategorie nižší střední třídy (VW Golf, Škoda Octávia) si s tímto motorem pod kapotou řekne o 6,5-9litrů Naturalu. Vzhledem k dynamickým možnostem motoru se jedná o rozumné hodnoty.

Golf TSI Golf TSIFoto Tip Cars

V poslední době se na německých motoristických serverech objevily informace o náchylnosti řetězu u motoru 1.4TSI k přeskočení. Bohužel Volkswagen se chová velice tajnůstkářsky a neposkytl zatím žádné technické specifikace, je tedy poměrně obtížné dovodit si, které z verzí motoru 1.4 TSI se problémy týkají (hovoří se zejména o 103kW verzi). Každopádně již nyní existují indicie o tom, že problémy jsou odvislé i od vozu, v němž byly jinak stejné motory použity. Počínající stádium závady (jež ale nemusí nevyhnutelně skončit fatálně) se pozná podle „rachtání“ brzo po startu, kdy hydraulický napínák řetězu není dostatečně natlakovaný k tomu, aby řetěz dopnul. Po natlakování pazvuky utichnou. Při dalším stádiu poruchy již může vzniknout taková vůle, že řetěz může o zub přeskočit, negativních scénářů ale může být i více. Pro úplnost je nutné poznamenat, že hydraulický napínák se zpravidla při určitém celkovém nájezdu opotřebuje i u vozů jiných značek s řetězovým rozvodem, ale: vzniklá vůle neznamená obvykle přeskočení řetězu a závada o sobě "dává vědět" výrazněji, číž majitel dostane určitou šanci si problému všimnout. U VW je ještě diskutabilní vůle na samotném řetězu (což jinde obvyklé není). Kombinace vytahaného řetězu a jeho opotřebeného vedení již může být např. u VW Golf s tímto motorem fatální.

Golf TSI Golf TSIFoto TipCars

Je obtížné udělat si ucelený obrázek o tom, jaký vlastně motor 1.4TSI ve výkonové verzi s 90kW je. Jeho nesporné klady snižuje zvláštní přístup výrobce tváří v tvář evidentnímu problému a pochybná pověst řetězového rozvodu, která bohužel postihla další z rodiny turbobezínových motorů. O motoru lze ale uvažovat i tak, že preventivní výměna rozvodů v momentu, kdy se závada začne ozývat i jindy než po startu, může problém vyřešit. Náklady jsou v řádech tisíců korun. Pak ale padá výrobcem avizovaná výhoda v podobě bezúdržbového rozvodu, který šetří peněženky zákazníků...

Články odjinud


Články odjinud