Na zhodnocení celoživotní dřiny měli jen několik málo měsíců. Sportovní hrdinové marketingového trhu se mění rychle, ale šest medailistů z olympijského Vancouveru vyšlo z boje o živobytí úspěšně. Profesí olympijského medailisty se dá jednorázově vydělat i několik milionů korun.
Národ už zjistil, že rychlobruslařka Martina Sáblíková startuje každé ráno v bílém županu a s deckou jogurtového nápoje. Fanoušci si všimli, že Šárka Záhrobská pózuje na snímcích s Jaromírem Jágrem a možná trochu závidí Lukáši Bauerovi, který si může vybírat mezi aktuálními modely renomované automobilky.
Jasnou královnou letního nebe sportovního marketingu se stala Martina Sáblíková, cena jedné z největších hvězd Her ve Vancouveru se zdvojnásobila a podle odhadů deníku Sport jí olympijský úspěch přinesl přibližně 6 milionů korun.
„Po olympijské sezoně došlo u Martiny k marketingovým změnám, které zúročují její dosavadní úspěchy pro příští sezony. Pokud vydrží dlouhodobě závodit, tak se může celoživotně zajistit,“ říká David Trávníček, člen představenstva manažerské skupiny Sport Invest Group.
Sáblíková získala po olympiádě tři nové partnery a změnila resortní centrum, které jí zajišťuje základní podmínky k přípravě. Fenomenální úspěchy spolu s výjimečným příběhem popelky z českého rybníka jí dávají potenciál mezinárodní hvězdy.
V televizní reklamě propagovala stejný výrobek jako legendární anglický fotbalista Bobby Charlton. „Martinu to těší. Je výjimečný sportovec v rámci celého světa. Podmínky, z nichž vyšla, samozřejmě zvyšují respekt a uznání i na mezinárodní úrovni,“ říká Trávníček. „Zejména v zemích, kde je rychlobruslení populární, je Martina velmi známá, možná ještě známější než v Česku.“
Dva olympijské bronzy ve spojitosti s triumfem na Tour de Ski a bojem o vítězství ve Světovém poháru pomohly běžci na lyžích Lukáši Bauerovi. Získal čtyři nové partnery, k nimž patří i titulární sponzoři Světového poháru, Tour de Ski a světového šampionátu v Oslu.
„Olympiáda byla pro mě extrémně úspěšná a velmi úspěšný byl i můj manažer ve vyjednávání se sponzory,“ pochvaluje si Bauer. „Potvrdil jsem výsledky z předchozích sezon. Už před dvěma lety jsem do špičky patřil, tak nemůžu očekávat, že mě to bude katapultovat o nulu výš. Jsem spokojen.“
Bauer těží z toho, že se v absolutní elitě drží už od konce roku 2007, kdy začal jízdu za celkovým vítězstvím ve Světovém poháru. Úspěch ve Vancouveru jeho pozici jen posílil.
„Podařilo se Lukáše zajistit minimálně na dva roky a někteří partneři projevili zájem o čtyřleté smlouvy do Soči,“ říká Martin Müller, Bauerův manažer.
Slalomářka Šárka Záhrobská si na shánění nových partnerů po olympiádě najala společnost Česká sportovní, která ji zařadila do nově vzniklého Star Teamu spolu s tenistou Tomášem Berdychem, hokejistou Jaromírem Jágrem a atletickou legendou Janem Železným. „Star Team dává Šárce záruky kvality. Máme volnost. Co si naplánujeme, to skutečně můžeme mít,“ říká Záhrobské nový trenér Pavel Šťastný.
Spojení s dalšími slavnými jmény Záhrobské pomohlo při shánění sponzorů, dostalo ji do jiných sfér. Slalomářka se například zúčastnila slavnostní recepce během pražských utkání NHL mezi Phoenixem a Bostonem. „Sponzoři na to velmi rychle reagovali, je to skvělá sestava,“ říká Karel Tejkal z České sportovní.
Záhrobská pro partnery připravuje další lákadla, například možnost si s ní zalyžovat na soutěžní sjezdovce během závodů Světového poháru.
Zbývající členové bronzové štafety v běžeckém lyžování za třemi hlavními hvězdami vancouverské olympiády zaostávají. I jim se ale letní jednání se sponzory vyplatila. Finišman Martin Koukal například získal medaili z vrcholné akce po pěti letech.
„Co se týče financí, stalo se pár pozitivních změn. Bonusy se mi mírně zvedly,“ říká Koukal. „Jsou to dobré peníze, ale není pravda, že bych skákal do extra jiných pater. Štafetová medaile je hezká, ale individuální je výrazně výš. Když jsem vyhrál mistrovství světa, byl to jiný skok. Ale tehdy byla jiná doba a byl i rozkvět ekonomiky.“
Martina Sáblíková
Odhadovaný výdělek: 6 000 000 |