Akce Chorý: jak ho „zlidštit“ a udělat z něho slávistu. Expert vysvětluje

Mimořádně kontroverzní přestup si žádá výjimečná opatření. A tak ve fotbalové Slavii rozjeli akci, aby vlastní fanoušci přijali třaskavý přestup devětadvacetiletého plzeňského útočníka Tomáše Chorého, nota bene za astronomických 80 milionů korun. Pracovní název: Jak ze sparťana z Plzně udělat slávistu a „zlidštit“ ho. „Slavia to pojala, jak nejlíp mohla,“ míní expert na sportovní marketing Tomáš Janča. Z hráče nenáviděného v dresu soupeře je pokorný válečník rodinného typu, který je pro červenobílé barvy ochoten na hřišti umřít. Opakujeme: Umřít. Opakujeme...
Není to tsunami, jako když se do Edenu v roce 2011 přihnal nový trenér s tváří zarytého sparťana Františka Straky. Vydatná letní bouřka však ano. Slavia transferem bijce Tomáše Chorého opět rozdělila vlastní fanoušky, mezi nimiž to začalo bublat a vřít. S jistou nadsázkou: pro mnohé z nich to bylo, jako kdyby Rychlé šípy vzaly do klubu Dlouhé bidlo z Bratrstva kočičí pracky. Ale vážněji, po všech stránkách pikantní přestup zasáhl do samé hloubi duše řady vyznavačů červenobílých barev a napnul strunu jejich loajality k prasknutí.
„Tomáš Chorý má přesně ty morální vlastnosti, které v našem klubu nechci vidět. Nechci, aby oblékal náš posvátný dres. Neskousnu to, ani kdyby Slavii vystřílel vítězství v UCL. Raději budu v lize druhý bez něj než první s ním.“ Tenhle post na účtu @vlajkonos, který na síti X (dříve Twitter) patří vlivnému slávistovi, vlajkonoši Tribuny Sever a tvůrci podcastu Za čárou o světě fanoušků, nevoli zcela vystihuje. V podobném duchu se nesly další nesouhlasné příspěvky na všech možných platformách.
Slavia s tím pochopitelně počítala. Mezi hlavní nástroje toho, jak ovlivnit, „spinovat“ smýšlení rebelů, patří prezentace Chorého v půlminutovém klipu a motto či hashtag #TakovyJsem. Evokovat má, že se kanonýr fanouškům Slavie upřímně otvírá, vyrovnává se s minulostí a žije přítomností zasvěcené červené a bílé. „Cílem bylo ukázat více jeho vrstev,“ říká Janča.