18. listopadu 2022 • 11:13

Google Stadia mířila do budoucnosti, ale nebrala v potaz přítomnost. A proto selhala

Autor: Vojtěch Matušinský
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Nejlepší střelec se nedostal ani do Brna… Osmnáctka na baru?!
Životní den pro Vadlejcha? Jsem na nejvyšší úrovni, říká. Ale chce pomoc
VŠECHNA VIDEA ZDE

Cloudové hraní se rozvíjí a čím dál tím více firem chce na tuto vlnu naskočit. Možnost hrát bez drahého výkonného stroje je zkrátka atraktivní. Momentální situace na trhu je ale složitá, a pokud se to nebere v potaz, dopadnete jako Google Stadia.



Trend cloudového hraní otřásá herním průmyslem. Mnoho firem v tom vidělo příležitost, nicméně nedávné zrušení Google Stadia pokládá otázku, zda má tahle forma hraní tak velký význam. Je to v cloudu nebo služba zkrátka nefungovala správně?

Budoucnost nad přítomností

Na úvod nutno zdůraznit, že to měl být první větší vstup Google do herního průmyslu. Tam figuroval spíše na mobilech skrze Android a Google Store. Herní průmysl však má mnoho velkých hráčů se silnými značkami, které obtížně porazíte i v případě, že jste jednou z největších firem na planetě.

Google StadiaFoto iPure.cz

Začněme tím, že samo streamování je nový koncept, který počítá s tím, že máte rychlý internet a vlastně hrajete na výkonném počítači někde v kancelářích velké korporace a obraz se vám přenáší skoro kamkoliv, třeba i do telefonu. Dobrý nápad, ale pro marketingový model máte velké omezení nejen v tom, že mnoho lidí nemá dostatečně rychlý internet, ale také v tom, že mnoho lidí tak rychlý internet ani mít nemůže, protože doma nemají pokrytí. Na samotě u lesa jste rádi, že tam máte alespoň data. Hrát hru na výkonném počítači můžete teoreticky kdekoliv, kde je alespoň elektřina.

Google se náhle vytasil se službou Stadia, pro kterou sice vytvořil jeden z nejhorších ovladačů, co se v 21. století vyprodukovalo, ale žádné jiné hardwarové podpory se nedočkala. Bylo to hlavně o streamování her a ničem jiném. Google nemohl nalákat své již existující fanoušky, protože v herním prostředí jich tolik nemá. Nemohl vás tam nalákat žádnou velkou hrou a nezapomeňme ani na podporu ze strany existující služby.

Nvidia GeForce NowFoto Google Play

Stadia fungovala jako obchod. Nemohli jste si na ní zapnout své hry ze Steamu, museli jste si je znovu koupit. Takže zatímco Nvidia GeForce Now skutečně nabízí pouze cloudové hraní s podporou uznávaných her, které na Steamu máte, v případě Google Stadia začínáte téměř od nuly.

Žádná přidaná hodnota, jen služba

I kdyby Google Stadia fungovala ze všech cloudových služeb nejlépe, přinášela jen možnost hraní na Stadii vlastněných her online. V tomto ohledu byla Stadia naprosto drcená konkurencí, která vám s předplatným nabízí mnoho jiných služeb, které vám to více než vykompenzují.

Vezměme si podobnou konkurenci jako Amazon Luna. Ačkoli v herním průmyslu také nemá Amazon velké zázemí (spíš něco budovat začíná), do Amazon Luna dostanete přístup, pokud si předplácíte Amazon Prime. Ten nabízí také výhody při nakupování skrze Amazon, například dovoz zdarma, a mnoho filmů a seriálů v rámci streamovacích služeb. A nezapomeňme na to, že automaticky můžete hrát mnoho her zdarma.

Amazon LunaFoto TechCrunch

Největší potenciál vidím v Xbox Cloud Gamingu od Microsoftu. Ten dostanete, když předplácíte Xbox Game Pass Ultimate. Ano, jedná se o nejdražší službu, ale máte přístup k největšímu množství her a pro Microsoft je streamování stále vedlejší. S Game Pass máte přístup k hrám na Xboxu a na PC a pokud tedy ani jedno z toho nemáte, můžete si pomocí streamování zahrát třeba na mobilu, kdy mnoho her dokonce podporuje dotykové ovládání. Microsoft obecně působí opatrně, streamováním se připravuje na budoucnost, ale nepodceňuje momentální touhy a návyky hráčů.

Příslib, který nezvládá dobu

Těžko říct, zda streamování her někdy zcela nahradí ostatní metody hraní, minimálně to však bude fungovat jako doplněk. Ostatně Nvidia GeForce Now tak celkem úspěšně funguje již několik let. Prozatím to ale není vhodné jako jediný byznys model.

Když se člověk podívá na tři neznámější cloudové platformy, Amazon Luna, Nvidia Geforce Now a Xbox Cloud Gaming, všechny jsou pro firmu jen doplněk. Nvidia je prodejce hardwaru a vzít „nějaký stranou“ a umožnit jen hrát jinak pro ni dává smysl. Amazon a Microsoft nabízejí cloud jakožto součást mnoha jiných služeb, s Amazonem vstupujete do světa různých služeb, s Game Pass máte po ruce silnou herní platformu.

Google Stadia ve výsledku naskočila do trendu, který začal růst. Ale nepůsobí to na mě, že Google plně pochopil, jak herní svět momentálně funguje. Pomocí peněz jsme reklamy viděli všude a množství her, co Stadii podporovalo, rostl. V porovnání s konkurencí se však ostatní platformy jevily rozumnější, s většími možnostmi i tradicí.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud