Změny v testování potvrzeny, návrh Ferrari těsně neprošel

Od roku 2014 by se Bahrajn mohl stát pravidelným místem testů formule 1
Od roku 2014 by se Bahrajn mohl stát pravidelným místem testů formule 1
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Od sezóny 2014 se mění pravidla o testování, zkušební jízdy začnou již v lednu. Radikální návrh Ferrari však nepodpořilo 6 z 11 zástupců týmů.

Od okamžiku, kdy bylo ve formuli 1 zakázáno testování během sezóny, pronikají na veřejnost s menší či větší intenzitou diskuse o správnosti tohoto kroku. Posledním vrcholným zasedáním na toto téma bylo setkání zástupců týmů v Barceloně v rámci právě probíhající GP Španělska. 

Sami jezdci by nejraději testovali novinky na svých monopostech přímo na okruhu místo nekonečných hodin na simulátoru. O slovo se rovněž hlásí mladí jezdci, kteří by prolomením zákazu testů dostali častější příležitost usednout do kokpitu monopostu formule 1. To jsou hlasy pro. Námitky naopak mají ti, kteří hájí snižování nákladů s odůvodněním, že větší počet testů nepřinese lepší podívanou pro diváky. 

Momentálně je povoleno testovat dvanáct dní v roce v přesně vymezeném předsezónním období (třikrát po čtyřech dnech) a striktním určením Evropy jako místa těchto testů. Jenže příští rok přechází formule 1 od atmosférických vidlicových osmiválců o zdvihovém objemu 2,4 litru k přeplňovaným V6 motorům o zdvihovém objemu 1,6 litru. 

Nevyzkoušená změna vyvolává v týmech pocit nejistoty a potřebu testovat tak zásadní novinky dříve, než začne sezóna 2014, aby se případné problémy podařilo odstranit ještě před startem prvního závodu. 

Dlouhodobě nejhlasitějším zastáncem změn je tým Ferrari, který na středeční jednání v Barceloně připravil variantu s možností návratu testů i během sezóny. Požadavek italské stáje má logický základ. Ferrari jako jediný z týmů vlastní ve Fioranu svou domácí trať a této výhody chce využít. Iniciativu Scuderie ale podpořila jen čtveřice dalších týmů, takže výsledek hlasování nedosáhl potřebné nadpoloviční většiny. 

Nehledě na to, byly přijaty některé podstatné změny sportovních pravidel, týkající se testování, jak potvrdil sportovní ředitel McLarenu Sam Michael: „Přípravné testy se mohou nově konat i mimo území Evropy a začít mohou již v lednu.“ Toto ustanovení bylo přijato deseti z jedenácti přítomných zástupců. Zahájení testů se uskuteční stejně jako v roce 2013 na jihošpanělském okruhu v Jerezu de la Frontera. 

Další průběh testování prozatím zůstává otevřený. Každopádně by se jeden z bloků testovacích jízd měl uskutečnit v Abu Dhabi nebo Bahrajnu, kde je mnohem jistější teplé počasí, než jaké v zimních měsících nabízí Barcelona. „Pokud se testy uskuteční v Abu Dhabi nebo v Bahrajnu, bylo by to lepší,“ potvrdil zájem na takové změně Paul Hembery, sportovní šéf dodavatele pneumatik Pirelli. 

Cílem je omezit vznik problémů některých týmů, vznikající na počátku sezóny s optimálním přizpůsobením svých podvozků vlastnostem pneumatik, které například letos nebylo možné důkladně odhalit, protože studené počasí při testech v Barceloně něco takového vůbec neumožnilo. „Když budeš již v lednu vědět, co by se mohlo stát v březnu, máš čas v průběhu následujícího měsíce přijmout opatření,“ dodává Hembery. 

V principu ale setrvaly týmy u myšlenky využívat pro vývoj nových dílů v průběhu sezóny pouze úvodní volné tréninky, pořádané s výjimkou GP Monaka vždy v pátek před vlastním závodním víkendem. Ani tato otázka ovšem není zcela uzavřena, jak podotkl ve svém komentáři Nikolas Tombazis. Hlavní konstruktér Ferrari je přesvědčen, že diskuse na toto téma bude pokračovat, ale že by se k tomu měli vyjádřit přímo šéfové týmů a ne techničtí zástupci, jako tomu bylo nyní v Barceloně. 

Zajímavý postoj k tomuto problému zaujala malá privátní stáj Marussia s ruskou licencí. Přestože zvýšené náklady na testování by pro ni mohly být až likvidační, podpořila návrh Ferrari. Důvody je třeba hledat v zákulisí vztahů jednotlivých týmů. Do kokpitu Marussie usedá Jules Bianchi, který stále patří do juniorky Ferrari, a od sezóny 2014 budou monoposty Marussia vybaveny novými pohonnými jednotkami z Maranella. 

Hlavní inženýr Marussie Dave Greenwood se pokusil vazalství na italskou stáj poněkud změkčit: „Je to dost závažná věc, není-li pravda? Jako inženýr budu samozřejmě toužit po možnosti co nejvíce testovat, současně však musím brát do úvahy otázky nákladů. Pokud bude testování alespoň částečně omezené a jistým způsobem kontrolovatelné a ne zcela volné, pak můžeme i my z testů profitovat.“

Začít diskuzi

Doporučujeme

Všechny příspěvky z Isport.cz máte již zobrazené.
Vyberte si z nabídky nebo pokračujte na další články z jiných titulů.

Články z jiných titulů