GP Monaka: Jaký otec, takový syn

Slavící Nico Rosberg na ramenou svých kolegů po triumfu v Monaku
Slavící Nico Rosberg na ramenou svých kolegů po triumfu v MonakuZdroj: AP Photo
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Analytické ohlédnutí za GP Monaka, v níž přesně po třiceti letech stanul na stupni nejvyšším jezdec stejného příjmení a rodu jako v roce 1983.

Nico Rosberg (Mercedes) si dojel při GP Monaka v ulicích svého domovského města pro druhé vítězství ve velké ceně. Stalo se tak přesně 30 let poté, co jeho otec Keke Rosberg zvítězil v Monte Carlu v roce 1983. Nicovo vítězství bylo víc než přesvědčivé. Poté, co si v kvalifikaci zajistil pole position, se nenechal zastavit ani přerušením závodu a dvěma fázemi se zpomalovacím vozem.

„Toto vítězství v Monaku je pro mě něčím zcela neobyčejným. Je to nepopsatelný pocit,“ svěřoval se s prvními dojmy Nico Rosberg. „Splnil jsem si tím můj dětský sen. Je absolutně fantastické vyhrát ve Stříbrném šípu závod v ulicích, v nichž jsem vyrůstal. Ještě mi to úplně nedochází a určitě budu potřebovat nějaký čas, abych to zpracoval.“

„Můj obrovský dík patří týmu za to, jaké auto mi připravil pro tento víkend. Bylo příjemné mít k dispozici i v neděli stejně výkonný automobil jako v sobotu, kdy jsem získal pole position. Celý víkend probíhal podle plánu, jen kvalifikace byla kvůli povětrnostním podmínkám poněkud napjatá,“ dodal Nico Rosberg.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
19Nico RosbergMercedes F1 W041:13.876008
210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:13.967+0:00.091+0:00.0918
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:13.980+0:00.104+0:00.0137
42Mark WebberRed Bull-Renault RB91:14.181+0:00.305+0:00.2017
57Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:14.822+0:00.946+0:00.6417
63Fernando AlonsoFerrari F1381:14.824+0:00.948+0:00.0028
76Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:15.138+0:01.262+0:00.3148
815Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:15.383+0:01.507+0:00.2458
95Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:15.647+0:01.771+0:00.2647
1018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:15.703+0:01.827+0:00.0566
1111Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:18.3310010
1219Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:18.344+0:00.013+0:00.01310
138Romain GrosjeanLotus-Renault E211:18.603+0:00.272+0:00.25910
1417Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:19.077+0:00.746+0:00.47410
1521Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:19.408+0:01.077+0:00.3318
1616Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:21.688+0:03.357+0:02.2809
1714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:26.3220014
1820Charles PicCaterham-Renault CT031:26.633+0:00.311+0:00.31113
1912Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:26.917+0:00.595+0:00.28412
107% hranice1:29.293nesplnili
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02-:--.----:--.----:--.---1
224Felipe MassaFerrari F138-:--.----:--.----:--.---0
2023Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:27.303+0:00.981+0:00.38613
důvod odsunutípředčasná výměna převodovky (+5 míst)

Přesto by se na výkonu Nica Rosberga jedna drobná chyba našla. Příliš se mu nepovedl start, takže se mu před první zatáčkou nebezpečně přiblížili jeho týmový kolega Lewis Hamilton a Sebastian Vettel (Red Bull). Úzký profil trati jim ale nedovolil útok dotáhnout do konce. Navíc Nico Rosberg zachoval dokonale chladnou hlavu a vedení udržel.

To prokázal i v následujícím průběhu velké ceny, kdy byl závod po nehodách jiných jezdců z rozhodnutí sportovních komisařů celkem třikrát neutralizován. Každý z restartů Nico Rosberg bravurně zvládl a znovu si poctivě budoval náskok před svými pronásledovateli.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
2Mark Webber2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
4Felipe Massa1softsuper softxxxxxxxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
6Sergio Pérez2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen3super softsoftsoftsuper softxxxxxx
8Romain Grosjean3softsuper softsuper softsuper softxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
10Lewis Hamilton2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg2super softsoftsoftxxxxxxxxx
12Esteban Gutiérrez3softsuper softsuper softsuper softxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
15Adrian Sutil2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado2super softsuper softsoftxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne2super softsoftsuper softxxxxxxxxx
19Daniel Ricciardo2softsuper softsuper softxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic0super softxxxxxxxxxxxxxxx
21Giedo van der Garde4super softsuper softsoftsoftsoftxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi2super softsoftsoftxxxxxxxxx
23Max Chilton3super softsoftsoftsuper softxxxxxx

Druhý pilot Mercedesu Lewis Hamilton se na startu velké ceny postavil do první řady vedle Nica Rosberga. V tu chvíli to vypadalo pro německou značku velmi dobře, přestože týmový šéf Ross Brawn připustil, že na Rosberga tentokrát Hamilton neměl: „Lewis o tomto víkendu nedosáhl Nicovy výkonnostní úrovně, ale až do první fáze se zpomalovacím vozem a zastávek v boxech s přehledem držel druhou pozici.“

Až potom se Lewis Hamilton propadl na čtvrté místo. Sám okomentoval situaci, jak k tomu došlo: „Když vyjel na trať safety car, musel jsem dodržet určitý odstup. Proto jsem se při naší zdvojené zastávce v boxech (oba jezdci museli přijet k mechanikům najednou – pozn. red.) zdržel. Bohužel to pro mě znamenalo ztrátu dvou míst ve prospěch obou jezdců Red Bullu. I takové věci patří k motoristickému sportu.“

Vybojovat ztracené pozice zpět už nebylo v Hamiltonových silách. Úzké uličky městského okruhu mu to neumožnily. Přesto se našli jezdci, kteří se o to pokusili.

O incidenty nebyla v ulicích Monte Carla nouze

Nejaktivnějším jezdcem byl v tomto směru Segio Pérez (McLaren), jemuž se podařilo v šikaně u přístavu předjet jak týmového kolegu Jensona Buttona, tak i Fernanda Alonsa (Ferrari). Teprve souboj s Kimim Räikkönenem (Lotus) mu přinesl smůlu. Při vzájemném kontaktu si poškodil chlazení brzd, což byl důvod, proč musel šest kol před koncem ze závodu odstoupit.

„Mám za sebou skvělý závod,“ pochvaloval si Pérez. „Celé odpoledne jsem předjížděl nějaká auta. Jen Kimi mi nenechal dostatečný prostor, když jsem se ho pokusil předjet na výjezdu z tunelu. V důsledku toho jsem v nájezdu do šikany u přístavu narazil do zdi. Je to skutečně škoda. Podařilo se mi předjet Jensona i Fernanda. Jenson mi to pak vrátil. Kolizi s Kimim jsem už nedokázal zabránit. V Monaku se ale musí počítat s tím, že předjíždění je tady riskantní.“

Na Pérezova kolegu Jensona Buttona si hezky vyšlápl Adrian Sutil (Force India), který tak mistru světa z roku 2009 vrátil ztrátu pozice z úvodních kol. Buttona tím přinejmenším zaskočil: „V začátku závodu jsem si vedl dobře. Předjel jsem Adriana Sutila a pokusil jsem se ve vlásence o předjetí Fernanda Alonsa. Ťuknul jsem přitom do jeho zadního kola a nic z toho nebylo. Při restartu si na mě připravil Adrian skvělý manévr a opět ve vlásence se dostal přede mě. Poté, co ve stejném místě nevyšel můj pokus na Fernanda, jsem si myslel, že něco takového není možné.“

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:16.5770077
27Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:17.392+0:00.815+0:00.81578
310Lewis HamiltonMercedes F1 W041:18.133+0:01.556+0:00.74176
42Mark WebberRed Bull-Renault RB91:18.262+0:01.685+0:00.12977
515Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:18.292+0:01.715+0:00.03074
69Nico RosbergMercedes F1 W041:18.327+0:01.750+0:00.03574
712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:18.685+0:02.108+0:00.35871
85Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:18.720+0:02.143+0:00.03576
923Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:19.016+0:02.439+0:00.29678
1018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:19.151+0:02.574+0:00.13577
1114Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:19.215+0:02.638+0:00.06477
123Fernando AlonsoFerrari F1381:19.340+0:02.763+0:00.12577
1319Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:19.426+0:02.849+0:00.08626
146Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:19.530+0:02.953+0:00.10427
1511Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:19.853+0:03.276+0:00.32329
164Felipe MassaFerrari F1381:20.064+0:03.487+0:00.21128
1721Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:20.494+0:03.917+0:00.43050
1822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:20.617+0:04.040+0:00.12349
1916Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:20.881+0:04.304+0:00.2648
2017Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:20.921+0:04.344+0:00.04068
218Romain GrosjeanLotus-Renault E211:20.969+0:04.392+0:00.04857
2220Charles PicCaterham-Renault CT031:22.772+0:06.195+0:01.8034

Další incidenty na trati měly pro další průběh monacké velké ceny horší důsledky. Ve 46. kole musel být závod dokonce zastaven. Stalo se tak poprvé od loňské GP Malajsie, která byla přerušena kvůli prudkému dešti. Tentokrát byla příčinou nehoda mezi Maxem Chiltonem (Marussia) a Pastorem Maldonadem (Williams).

V tomto případě nešlo ani tolik o předjíždění jako o snahu nováčka v monopostu ruského týmu co nejoptimálněji projet rychlou levotočivou zatáčku Tabac. V nájezdu do zatáčky strhl řízení doprava a přehlédl přitom, že se vedle něj nachází Maldonadův Williams. Přitom jej natlačil do svodidel. Venezuelan už nemohl zabránit prudkému nárazu do bariéry, kterou posunul natolik, že okruh zůstal prakticky neprůjezdným.

Dalším provinilcem se stal Romain Grosjean (Lotus), jehož divoké kousky v minulé sezóně jej téměř připravily o závodní kokpit. Lotus ovšem přihlédl k jeho pozitivním jezdeckým stránkám a nabídl mu v sezóně 2013 ještě jednu šanci. O tom, kdy týmovému šéfovi Ericu Boullierovi dojde s Grosjeanem trpělivost, můžeme po letošní GP Monaka začít spekulovat.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
15Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28289,0280,5
26Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28288,8282,7
317Valtteri BottasWilliams-Renault FW35287,4277,4
414Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06283,6280,3
516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35283,6277,1
615Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06283,0282,8
711Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32282,9277,8
819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8282,1280,0
912Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32282,0276,9
1018Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8281,9282,2
114Felipe MassaFerrari F138281,4bez času
123Fernando AlonsoFerrari F138281,3280,1
1310Lewis HamiltonMercedes F1 W04281,0281,1
142Mark WebberRed Bull-Renault RB9279,7284,1
1521Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03279,7278,4
1623Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02279,4276,0
1720Charles PicCaterham-Renault CT03278,7279,7
1822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02278,7bez času
191Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9278,4278,9
207Kimi RäikkönenLotus-Renault E21277,7276,9
218Romain GrosjeanLotus-Renault E21277,4276,8
229Nico RosbergMercedes F1 W04276,8281,6

V rámci monackého závodního víkendu se Romain Grosjean přimotal nejméně ke čtyřem dramatickým událostem. Vrcholem byla nehoda v nedělní velké ceně, při níž vyřadil ze závodu Daniela Ricciarda (Toro Rosso). V 62. kole najel pilot Lotusu do Australana zezadu v plné rychlosti tak prudce, že si na nos svého auta nasadil jeho celé zadní křídlo. Nehoda skončila bez zranění, ale opět něco napověděla o Francouzově budoucnosti ve formuli 1.

Bývalý pilot formule 1 Mika Salo incident v přenosu ´MTV3´ okomentoval: „Těžko říct, jak se Lotus rozhodne, ale Grosjean působí jen samé škody a tým okrádá o množství bodů. To je pro tým finančně neúnosné. Pokud bude takto pokračovat, brzy zraní sebe nebo někoho dalšího.“ Sportovní komisaři pod vedením zkušeného Toma Kristensena zatím zvedli ukazováček a pro příští závod v kanadském Montréalu odsunuli Romaina Grosjeana o deset míst dozadu na startovním roštu.

Vettel nevyhrál, přesto neodjíždí jako poražený

Od chvíle, kdy se dvojice Red Bullu po první fázi se zpomalovacím vozem dostala před Lewise Hamiltona, se s napětím očekávalo, kdy Sebastian Vettel na druhé pozici dojede nadále prvního Nica Rosberga a pokusí se převzít vedoucí pozici. Pilot Mercedesu však byl tentokrát k neporažení. Přesto Vettelovi druhé místo v cíli a s tím spojených 18 mistrovských bodů stačilo k tomu, aby si upevnil vedení v průběžném pořadí.

Sebastian Vettel si neodpustil pichlavou poznámku k průběhu závodu: „Celkově jsem velmi spokojený s tímto výsledkem. Byl jsem ale překvapený celkově pomalým tempem. Domníval jsem se, že mám před sebou dva Stříbrné šípy, byly to ale jen unavené autobusy.“

Sebevědomí Vettelovi tedy rozhodně neschází a nakonec v závěru ukázal, že skutečně může být výrazně rychlejší, když zajel nejlepší kolo závodu 1:16,577 min. Hned byl ale týmem zbrzděn: „Zpomal, tím body navíc nezískáš!“ Takové už je Monte Carlo. Pravidlo o tom, že nestačí jen dojet jezdce před sebou, ale pak je třeba jej také předjet, zde platí mnohem více než na jakémkoliv jiném okruhu.

Massa si vypil kalich hořkosti až do dna

Na Sainte Devote Felipe Massa hned tak nezapomene. První nehodu zde měl v průběhu třetího tréninku před kvalifikací. Mechanici nestačili opravit jeho Ferrari, a tak se brazilský jezdec mohl během kvalifikace na své soupeře jen dívat z boxové zdi a přemýšlet, jakou strategii zvolit pro závod po startu z předposledního místa.

 

Když pak v závodě havaroval ve 29. kole na stejném místě, těžko už se dalo hovořit o jezdecké chybě. To přimělo italskou stáj, aby důkladně prozkoumala poničený monopost. Závěr zněl jasně, příčinou byl prasklý závěs předního kola. K jeho poškození pravděpodobně došlo velkým přetížením, které způsobila terénní vlna v tomto úseku dráhy.

I když to zpočátku se zdravotním stavem Felipeho Massy nevypadalo nejlépe a musel být převezen k lékařskému vyšetření, zůstalo u pouhého otřesu a šoku. Pro nadcházející GP Kanady bude podle sdělení z Maranella brazilský pilot připraven.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP MONAKA 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
19Nico RosbergMercedes F1 W04782:17:52.056-113,378
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB978+0:03.888+0:03.888113,325
32Mark WebberRed Bull-Renault RB978+0:06.314+0:02.426113,292
410Lewis HamiltonMercedes F1 W0478+0:13.894+0:07.580113,188
515Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0678+0:21.477+0:07.583113,085
65Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2878+0:23.103+0:01.626113,063
73Fernando AlonsoFerrari F13878+0:26.734+0:03.631113,013
818Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR878+0:27.223+0:00.489113,006
914Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0678+0:27.608+0:00.385113,001
107Kimi RäikkönenLotus-Renault E2178+0:36.582+0:08.974112,879
1111Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3278+0:42.572+0:05.990112,798
1217Valtteri BottasWilliams-Renault FW3578+0:42.691+0:00.119112,796
1312Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3278+0:43.212+0:00.521112,789
1423Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0278+0:49.885+0:06.673112,699
1521Giedo van der GardeCaterham-Renault CT0378+1:02.590+0:12.705112,527
166Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2872- 6 kolo- 6 kolo110,748
důvod:kolize s Räikkönenem/brzdy
Závod nedokončili
178Romain GrosjeanLotus-Renault E2163- 15 kol91,575
důvod:najetí zezadu do Ricciarda/poškození vlastního monopostu
1819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR861- 17 kol108,196
důvod:kolize s Grosjeanem
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0258- 20 kol105,292
důvod:poškozený pravý přední brzdový kotouč/nehoda
2016Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3544- 34 kol135,000
důvod:kolize s Chiltonem/nehoda
214Felipe MassaFerrari F13828- 50 kol142,651
důvod:prasklý přední závěs/nehoda
2220Charles PicCaterham-Renault CT037- 71 kol140,279
důvod:požár v motorovém prostoru

Přes větší počet karambolů nepřinesl závod v Monaku zásadnější vzrušení. Pozice Nica Rosberga na čele se zdála být neotřesitelná a jak Sebastian Vettel naznačil, držel ho jeho tým zkrátka, takže neměl šanci pustit se do přímého souboje o vítězství. Nebýt tří neutralizací závodu, měli by jezdci určitě větší problémy s pneumatikami, což by platilo především pro Mercedes.

Pak je na místě otázka, zda by Nico Rosberg své vedení udržel. Na kdyby se ale v motoristickém sportu nehraje, a tak zůstává skutečností jeho triumf ve městě, v němž prožil své dětství a dodnes žije. Projevy radosti rozhodně nešetřil. Nejtvrdší souboje se paradoxně neodehrály o pozice na pódiu, ale o páté místo. A to v úseku závodu krátce po novém startu, který následoval po vyvěšení červených vlajek.

Hlavní slovo opět sehrála závodní strategie a schopnost udržet co nejdéle při životě pneumatiky Pirelli. Až na výjimky, kdy se jezdci utkali v přímém souboji na dráze a kdy to většinou nedopadlo dobře, rozhodovala před podívanou pro diváky chladná kalkulace. Až by se chtělo říct, zaplať pánbůh za Péreze. Nebýt kulisy Monte Carla a neoddiskutovatelné přitažlivosti tohoto historií prověřeného území, určitě by na tribunách nesedělo tolik diváků a v amerických televizích by sledovanost tohoto závodu nedosáhla rekordních čísel.

V šampionátu si po šesti velkých cenách z celkem 19 závodů upevnil vedení obhájce titulu Sebastian Vettel (107 bodů). Druhou pozici udržel Kimi Räikkönen (86), který si ovšem připsal jediný bod až za desáté místo, a spokojený určitě nebyl ani Fernando Alonso (78) se sedmým místem v cíli, jež mu vyneslo šest bodů. Díky čtvrté pozici se do hry vrací Lewis Hamilton (62), k němuž se díky pódiovému umístění přiblížil Mark Webber (57). A nakonec vítěz GP Monaka Nico Rosberg. Tučný zisk 25 bodů za vítězství jej vynesl na průběžně šestou pozici (47).

Na čelních pozicích poháru konstruktérů se toho také moc nezměnilo. Nadále vede Red Bull (164) před Ferrari (123), Lotusem (112) a Mercedesem (109). V nelichotivé situaci se přes relativně slušný bodový zisk Jensona Buttona stále nachází až šestý McLaren (37) a na svůj vůbec první bod dále čeká stáj Williams.

Začít diskuzi

Doporučujeme

Všechny příspěvky z Isport.cz máte již zobrazené.
Vyberte si z nabídky nebo pokračujte na další články z jiných titulů.

Články z jiných titulů