Závěr testů: Vettel nejrychlejší, povedená premiéra Wolffové

Sebastian Vettel zajel nejlepší čas třídenního testování, největší pozornost ale poutala skotská závodnice Susie Wolffová v kokpitu Williamsu.
Susie Wolffová se v pátek zapsala do historie formule 1 jako další žena, která se po 21 letech aktivně zúčastnila oficiálního testování týmů královské formule. Pro závěrečný den testování v rámci Young Driver Days ji poslala na trať ve svém monopostu FW35 britská stáj Williams. Ta si vůbec nevedla špatně. Před zraky asi 7000 diváků absolvovala bývalá závodnice seriálu DTM 89 bezchybných kol a ve výsledkové listině se zařadila na devátou pozici z celkového počtu 16 účastníků testování.
Její čas 1:35,093 min lze považovat za velmi solidní výkon. Byla například pomalejší jen o 0,169 sekundy než zkušený testman McLarenu Gary Paffett. A to s monopostem, který v současné době patří k slabšímu průměru startovního pole. „Susie odvedla skvělou práci,“ oznámil odpoledne na twitteru tým Williams. Přitom nešlo jen o co nejlepší čas, skotská závodnice musela plnit stejně jako ostatní jezdci předem stanovený testovací plán.
Susie Wolffová zahájila dopolední program aerodynamickým testem. Na zádi svého Williamsu FW35 vezla řadu měřících senzorů. Jejím úkolem bylo projíždět okruh konstantní rychlostí. Poté dostala od týmů volný prostor. Na trať se vydala s malým množstvím paliva v nádrži a s čerstvými pneumatikami. V té době také zajela svůj nejlepší čas dne. Po polední přestávce pokračovala v práci pro tým dalším vývojem aerodynamických novinek, nácvikem zastávek v boxech a simulací závodního režimu.
Její výkon neunikl pozornosti ostatních pilotů. Například Felipe Massa (Ferrari) řekl: „Vedla si dobře a byla rychlá. Je fajn zase vidět jezdit ženu ve formuli 1. Byl jsem skutečně potěšen, když jsem spatřil její časy na monitoru. Bylo by pěkné, kdyby ji některý z týmů angažoval jako smluvního pilota. To by bylo pro nás všechny určitě zajímavé.“
Felipe Massa nemohl podle regulí Mezinárodní automobilové federace FIA pracovat na aerodynamice, proto veškerý čas věnoval práci pro Pirelli. V tomto srovnání byl rychlejší než jeho testovací týmový kolega Davide Rigon. Mladý Ital ovšem přidal na rychlosti ve chvíli, kdy zahájil zkoušky nového předního křídla a v konečném zúčtování předstihl mnohem zkušenějšího Brazilce o 0,032 sekundy.
Cílem Ferrari nebylo v rámci Young Driver Days vytvářet rychlostní rekordy, a tak měl Sebastian Vettel (Red Bull) volnou cestu k nejlepšímu času nejen závěrečného dne, ale celého třídenního testování. Již v dopolední části programu posunul úřadující mistr světa rekord s auty pro sezónu 2013 na 1:32,894 min a vylepšil tak čtvrteční nejlepší výkon svého případného týmového kolegy od roku 2014, Australana Daniela Ricciarda, o 0,078 sekundy.
Odpoledne usedl do Vettelova Red Bullu RB9 španělský rychlík Carlos Sainz jr., který již včera zazářil za volantem Toro Rosso STR8, a opět zanechal silný dojem čtvrtým nejlepším časem dne. To další z nováčků na okruhu, Rus Daniil Kvjat, byl viditelně nervózní. Vedle Jeana-Erica Vergneho byl dnešním druhým testujícím pilotem za Toro Rosso a již po několika kolech skončil v kačírku. Postaral se tak o celkově čtvrté přerušení tréninku. Před ním se do potíží dostali ještě Giedo van der Garde (Caterham), Rodolfo González a Jules Bianchi (oba Marussia), kterého ale nezastavila jezdecká chyba, nýbrž technický defekt.
McLaren pracoval dále na vývoji auta a pro závěrečný den testů povolal druhého ze svých testmanů Garyho Paffetta. Jeho úkolem bylo vyzkoušet účinnost přepracovaného nosu pro MP4-28 včetně nového předního křídla, které se oproti stávající verzi odlišuje výrazně širšími podélnými závěsy. K identifikaci vzduchových proudnic použil tým FloViz zbarvení a k měření nainstaloval množství senzorů. Hladkému průběhu testu zabránila závada na hnacím ústrojí, která stála dopoledne McLaren drahocenný čas.
Zájmu se neubránila ani garáž týmu Sauber. Švýcarský tým jednak připravil k testování vlastní řešení pasivního DRS, jednak pozval k účasti na Young Driver Days japonskou naději Kimiyu Sata, který momentálně sbírá zkušenosti v evropských pohárech formule 3 a mohl by se stát v budoucnu po delší odmlce dalším zástupcem Japonska ve formuli 1.
SILVERSTONE – testy, den třetí (pátek 19. července 2013)
pořadí | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | km | |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:32.894 | 0 | 0 | 79 | 465.389 |
2 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:33.242 | +0:00.348 | +0:00.348 | 99 | 583.209 |
3 | Nicolas Prost | Lotus-Renault E21 | 1:33.256 | +0:00.362 | +0:00.014 | 83 | 488.953 |
4 | Carlos Sainz jr. | Red Bull-Renault RB9 | 1:33.546 | +0:00.652 | +0:00.290 | 35 | 206.185 |
5 | Davide Rigon | Ferrari F138 | 1:33.592 | +0:00.698 | +0:00.046 | 20 | 117.820 |
6 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:33.624 | +0:00.730 | +0:00.032 | 69 | 406.479 |
7 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:33.647 | +0:00.753 | +0:00.023 | 42 | 247.422 |
8 | Gary Paffett | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:34.294 | +0:01.400 | +0:00.647 | 77 | 453.607 |
9 | Susie Wolff | Williams-Renault FW35 | 1:35.093 | +0:02.199 | +0:00.799 | 89 | 524.299 |
10 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:35.155 | +0:02.261 | +0:00.062 | 65 | 382.915 |
11 | Daniil Kvjat | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:35.281 | +0:02.387 | +0:00.126 | 22 | 129.602 |
12 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:35.576 | +0:02.682 | +0:00.295 | 60 | 353.460 |
13 | Kimiya Sato | Sauber-Ferrari C32 | 1:35.642 | +0:02.748 | +0:00.066 | 67 | 141.384 |
14 | Rodolfo González | Marussia-Cosworth MR02 | 1:36.339 | +0:03.445 | +0:00.697 | 24 | 541.972 |
15 | James Calado | Force India-Mercedes VJM06 | 1:36.451 | +0:03.557 | +0:00.112 | 5 | 29.455 |
16 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:36.744 | +0:03.850 | +0:00.293 | 39 | 229.749 |
Podmínky při testování
okruh | Silverstone Grand Prix Circuit |
délka | 5 891 m |
datum | 19. července 2013 (pátek) |
podmínky | slunečno, vzduch 20-26 °C, asfalt 25-41 °C |
počet jezdců/týmů | 16/10 |
rekord | Valtteri Bottas, Williams-Renault FW34, 1:31,536 min (12.7.2012) |
rekord (auta 2013) | Sebastian Vettel, Red Bull-Renault RB9, 1:32,894 min (19.7.2013) |