GP Maďarska: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Lewis Hamilton potvrdil také na Hungaroringu svou kvalifikační převahu
Lewis Hamilton potvrdil také na Hungaroringu svou kvalifikační převahuZdroj: Reuters
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Projděte si analýzu sobotní kvalifikace na GP Maďarska včetně podrobných výsledkových tabulek jejích jednotlivých částí. 

„Cože? Já že mám pole? nevěřícně volal Lewis Hamilton (Mercedes) do éteru. Ano, vyšlo mu to, i když tím nejtěsnějším rozdílem pouhých čtyř setin sekundy, které na něj ztratil Sebastian Vettel (Red Bull). „Jsem skutečně překvapený,“ pokračoval britský pilot, když jako vítěz kvalifikace na GP Maďarska předstoupil před novináře.

„Domníval jsem se, že Sebastian bude stát přede mnou. Možná někde udělal chybu. Nám se ale taky podařilo během víkendu posunout výkon zase o něco dopředu.“ Nakonec, třetí pole position Lewise Hamiltona v řadě je toho důkazem. Když už jsme u statistiky: maďarské vítězství v kvalifikaci je Hamiltonovým 30. pole position v kariéře pilota formule 1 a znamená pro něj šestý start z první řady za sebou.

Sebastian Vettel po vydařené páteční přípravě s pole position tak trochu počítal. Proto nepřekvapuje, když prohlásil: „Jsem poněkud nespokojený, že mi to nevyšlo. Možná jsem nebyl dostatečně agresivní. Teď ale nemá smysl zabývat se hledáním chyby. Nezbývá než respektovat výkon, jaký předvedl Lewis a Mercedes.“

Jestliže Lewis Hamilton byl zaskočený a Sebastian Vettel trochu naštvaný, celkově třetí v kvalifikaci Romain Grosjean (Lotus) jen tak zářil štěstím. Měl k tomu důvod. Tímto výsledkem si vyjel letošní nejlepší pozici na startu velké ceny a jak sám potvrdil, bylo to v jeho podání maximu: „Myslím, že o mnoho lépe už to ani nešlo.“

Romain Grosjean poškodil při přejíždění obrubníků v jedenácté zatáčce podlahu svého LotusuRomain Grosjean poškodil při přejíždění obrubníků v jedenácté zatáčce podlahu svého Lotusu • Lotus

Po skončení kvalifikace musel Romain Grosjean sice chvíli čekat na potvrzení svého místa, protože při kontrole zjistili techničtí komisaři menší tloušťku povinné desky na podlaze jeho auta. Jak ale prokázala telemetrie, příčinou bylo poškození desky po nárazu při přejezdu vysokých obrubníků v jedenácté zatáčce v průběhu druhé části kvalifikace. Nejednalo se tedy o konstrukční pochybení.

PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
19Nico RosbergMercedes F1 W041:20.350004
210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:20.363+0:00.013+0:00.0133
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:20.447+0:00.097+0:00.0843
41Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:20.646+0:00.296+0:00.1993
53Fernando AlonsoFerrari F1381:20.652+0:00.302+0:00.0063
616Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:20.816+0:00.466+0:00.1649
77Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:20.867+0:00.517+0:00.0515
84Felipe MassaFerrari F1381:21.004+0:00.654+0:00.1373
911Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:21.028+0:00.678+0:00.0247
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:21.131+0:00.781+0:00.1034
1117Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:21.135+0:00.785+0:00.0047
1219Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:21.181+0:00.831+0:00.0463
132Mark WebberRed Bull-Renault RB91:21.264+0:00.914+0:00.0835
1418Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:21.345+0:00.995+0:00.0816
1515Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:21.471+0:01.121+0:00.12611
166Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:21.612+0:01.262+0:00.1414
1712Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:21.724+0:01.374+0:00.11211
1814Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:22.043+0:01.693+0:00.31911
1920Charles PicCaterham-Renault CT031:23.007+0:02.657+0:00.9648
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:23.333+0:02.983+0:00.3267
2122Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:23.787+0:03.437+0:00.4548
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:23.997+0:03.647+0:00.2108
107% hranice1:25.974splnili všichni

Tým Mercedes neponechal nic náhodě a hned od začátku diktoval tempo. První i druhá část kvalifikace jednoznačně patřila dvojici Nico Rosberg a Lewis Hamilton. Přitom oba spotřebovali stejné množství sad pneumatik jako jejich nejbližší konkurence. Pouze Sebastian Vettel použil k postupu do top 10 jediný pokus. V závěrečné části se Nicu Rosbergovi už tolik nedařilo. Přesto lze čtvrtý čas a postavení ve druhé řadě považovat za velmi dobrý výkon. „Na konci jsem trochu ztrácel. Čtvrté místo je ale v pořádku,“ konstatoval Rosberg.

Překvapení (vzhledem k horší tréninkové výkonnosti Mercedesu) se neodehrálo jen na čele startovního roštu, ale také na jeho konci. K tradičně nejpomalejším jezdcům týmů Marussia a Caterham se tentokrát připojil celkově 18. Paul di Resta (Force India), tedy jezdec týmu, který má trvalé ambice na umístění na bodovaných místech a který bojuje o to, aby si v Poháru konstruktérů udržel pátou pozici před McLarenem.

Paul di Resta skončil již po první části kvalifikacePaul di Resta skončil již po první části kvalifikace • xbpimages.com

„Co se to děje s autem?“ vznesl otázku ke svému týmu Paul di Resta, když nebyl schopen zajet jediný slušný čas již během úvodní části kvalifikace. Inženýři indické stáje jen bezradně krčili rameny. Jak se později ukázalo, na vině byla neskutečně nepovedená sada pneumatik směsi soft. Občas se stane, že chyba materiálu nebo technologie přivodí vznik zmetku.

Ve Skotově případě ale šlo o katastrofálně nepovedený vzorek, který postrádal jakoukoliv přilnavost. To vysvětluje, proč před ním skončil i Esteban Gutiérrez (Sauber), který v dopoledním závěrečném tréninku odjel pouhá dvě instalační kola, protože mu mechanici švýcarské stáje museli vyměnit celý motor.

DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
19Nico RosbergMercedes F1 W041:19.778006
210Lewis HamiltonMercedes F1 W041:19.862+0:00.084+0:00.0846
31Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:19.992+0:00.214+0:00.1303
48Romain GrosjeanLotus-Renault E211:20.101+0:00.323+0:00.1096
53Fernando AlonsoFerrari F1381:20.183+0:00.405+0:00.0826
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:20.243+0:00.465+0:00.0606
74Felipe MassaFerrari F1381:20.460+0:00.682+0:00.2176
82Mark WebberRed Bull-Renault RB91:20.503+0:00.725+0:00.0436
919Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:20.527+0:00.749+0:00.0246
106Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:20.545+0:00.767+0:00.0186
1115Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:20.569+0:00.791+0:00.0246
1211Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:20.580+0:00.802+0:00.0116
135Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:20.777+0:00.999+0:00.1976
1418Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:21.029+0:01.251+0:00.2526
1516Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:21.133+0:01.355+0:00.1046
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:21.219+0:01.441+0:00.0866
107% hranice1:25.362splnili všichni

Smůlu měl také Vettelův týmový kolega Mark Webber, který si sice zajistil postup do top 10, ale druhou částí kvalifikace pro něj sobotní představení předčasně skončilo. Na vině byl KERS, který způsobil nefunkčnost převodovky. „To se někdy stane. Pokud se ve formuli 1 nepohybujete na limitu, vymstí se vám to. Měl jsem problémy a v kvalifikaci za to člověk zaplatí, aniž by měl naději na nápravu. Alespoň nemám v nedělním závodě co ztratit,“ prohlásil smířlivě Australan.

Přesto nemusejí u Red Bullu smutnit. Webberův krajan a jeho možný nástupce v sezóně 2014 Daniel Ricciardo (Toro Rosso) pokračuje ve skvělých výkonech a po šesté startovní pozici v Německu ani tentokrát nechyběl mezi desítkou nejrychlejších. Ke svému výkonu řekl: „Dostal jsem z auta všechno. Zítra se pokusím udržet bodovanou pozici.“

Určité otázky vyvolává postavení jezdců Ferrari (Fernando Alonso pátý, Felipe Massa sedmý) a také Kimiho Räikkönena (Lotus), který zajel šestý čas a zůstává tak v sevření obou rudých vozů z Maranella. „Šesté místo není ideální. Špatně se tady předjíždí,“ vyhodnotil Fin situaci. Navíc před ním stojí Fernando Alonso jako jeho přímý konkurent v souboji o titul mistra světa. O to by ale mohl být zajímavější start do závodu.

TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
110Lewis HamiltonMercedes F1 W041:19.388006
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:19.426+0:00.038+0:00.0386
38Romain GrosjeanLotus-Renault E211:19.595+0:00.207+0:00.1696
49Nico RosbergMercedes F1 W041:19.720+0:00.332+0:00.1256
53Fernando AlonsoFerrari F1381:19.791+0:00.403+0:00.0716
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:19.851+0:00.463+0:00.0606
74Felipe MassaFerrari F1381:19.929+0:00.541+0:00.0786
819Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:20.641+0:01.253+0:00.7125
96Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:22.398+0:03.010+0:01.7576
107% hranice1:35.655nesplnil
102Mark WebberRed Bull-Renault RB9-:--.----:--.----:--.---2

Z toho, co řekl Kimi Räikkönen, je zřejmé, jakou výhodu přináší Lewisu Hamiltonovi start z první pozice. „Jistě, to pomůže. Předjíždění je zde obtížné. Když najedeš do první zatáčky jako vedoucí jezdec a udržíš si pozici, pak je to vždycky výhoda,“ potvrdil známou pravdu pilot Mercedesu. V jeho případě bude ovšem také záležet, co bude následovat pak.

Jak už se ukázalo například naposledy na Nürburgringu, Mercedesu nadále schází závodní rychlost. Že by technici německé stáje tak rychle přišli s řešením tohoto problému, se nedá počítat. Navíc jim schází třídenní testování na okruhu Silverstone, kde Mercedes scházel v důsledku potrestání za květnový tajný test pro Pirelli. Proto se jejich horší časy ze simulace závodního režimu při pátečních trénincích dají považovat za realitu a ne za blafování, jak výkon označovali někteří zahraniční novináři.

To dává naději především Sebastianu Vettelovi, kterého je nutné považovat za největšího favorita závodu, a bez šance nejsou ani piloti Lotusu a Ferrari. Přesto tu malé světýlko naděje pro Mercedes svítí. Hungaroring je pomalá, technicky náročná trať, ne nepodobná podmínkám městského závodu v Monte Carlu. A ten Mercedesu letos vyšel na jedničku.

Ještě nesmíme zapomenout na pneumatiky. Pirelli dovezlo do Budapešti dvě směsi, soft a medium nové konstrukce, a zatím s výjimkou Paula di Resty s nimi panuje spokojenost. Jezdci upřednostňují měkčí z nich. Do závěrečné části kvalifikace nastoupil Sergio Pérez (McLaren) jako jediný se směsí medium a s ní také zítra zahájí maďarskou velkou cenu. Mexičan evidentně sází na delší první stint a na obtížnost předjíždění na okruhu, což by ho mohlo vynést na přední pozice v pořadí.

Jenže je tu ještě jeden statistický údaj. V 17 z dosavadních 27 velkých cen na Hungaroringu vyhrál jezdec, který odstartoval do závodu z první řady. Takže se nechme překvapit, co přinese nedělní odpoledne. Vysoké teploty, podle předpovědi meteorologů až 38 °C, řeknou do průběhu závodu a strategie týmů své.

Začít diskuzi