GP Maďarska: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Projděte si analýzu sobotní kvalifikace na GP Maďarska včetně podrobných výsledkových tabulek jejích jednotlivých částí.
„Cože? Já že mám pole? nevěřícně volal Lewis Hamilton (Mercedes) do éteru. Ano, vyšlo mu to, i když tím nejtěsnějším rozdílem pouhých čtyř setin sekundy, které na něj ztratil Sebastian Vettel (Red Bull). „Jsem skutečně překvapený,“ pokračoval britský pilot, když jako vítěz kvalifikace na GP Maďarska předstoupil před novináře.
„Domníval jsem se, že Sebastian bude stát přede mnou. Možná někde udělal chybu. Nám se ale taky podařilo během víkendu posunout výkon zase o něco dopředu.“ Nakonec, třetí pole position Lewise Hamiltona v řadě je toho důkazem. Když už jsme u statistiky: maďarské vítězství v kvalifikaci je Hamiltonovým 30. pole position v kariéře pilota formule 1 a znamená pro něj šestý start z první řady za sebou.
Sebastian Vettel po vydařené páteční přípravě s pole position tak trochu počítal. Proto nepřekvapuje, když prohlásil: „Jsem poněkud nespokojený, že mi to nevyšlo. Možná jsem nebyl dostatečně agresivní. Teď ale nemá smysl zabývat se hledáním chyby. Nezbývá než respektovat výkon, jaký předvedl Lewis a Mercedes.“
Jestliže Lewis Hamilton byl zaskočený a Sebastian Vettel trochu naštvaný, celkově třetí v kvalifikaci Romain Grosjean (Lotus) jen tak zářil štěstím. Měl k tomu důvod. Tímto výsledkem si vyjel letošní nejlepší pozici na startu velké ceny a jak sám potvrdil, bylo to v jeho podání maximu: „Myslím, že o mnoho lépe už to ani nešlo.“
Po skončení kvalifikace musel Romain Grosjean sice chvíli čekat na potvrzení svého místa, protože při kontrole zjistili techničtí komisaři menší tloušťku povinné desky na podlaze jeho auta. Jak ale prokázala telemetrie, příčinou bylo poškození desky po nárazu při přejezdu vysokých obrubníků v jedenácté zatáčce v průběhu druhé části kvalifikace. Nejednalo se tedy o konstrukční pochybení.
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:20.350 | 0 | 0 | 4 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:20.363 | +0:00.013 | +0:00.013 | 3 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:20.447 | +0:00.097 | +0:00.084 | 3 |
4 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:20.646 | +0:00.296 | +0:00.199 | 3 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:20.652 | +0:00.302 | +0:00.006 | 3 |
6 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:20.816 | +0:00.466 | +0:00.164 | 9 |
7 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:20.867 | +0:00.517 | +0:00.051 | 5 |
8 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:21.004 | +0:00.654 | +0:00.137 | 3 |
9 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:21.028 | +0:00.678 | +0:00.024 | 7 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:21.131 | +0:00.781 | +0:00.103 | 4 |
11 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:21.135 | +0:00.785 | +0:00.004 | 7 |
12 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:21.181 | +0:00.831 | +0:00.046 | 3 |
13 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:21.264 | +0:00.914 | +0:00.083 | 5 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:21.345 | +0:00.995 | +0:00.081 | 6 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:21.471 | +0:01.121 | +0:00.126 | 11 |
16 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:21.612 | +0:01.262 | +0:00.141 | 4 |
17 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:21.724 | +0:01.374 | +0:00.112 | 11 |
18 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:22.043 | +0:01.693 | +0:00.319 | 11 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:23.007 | +0:02.657 | +0:00.964 | 8 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:23.333 | +0:02.983 | +0:00.326 | 7 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:23.787 | +0:03.437 | +0:00.454 | 8 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:23.997 | +0:03.647 | +0:00.210 | 8 |
107% hranice | 1:25.974 | splnili všichni |
Tým Mercedes neponechal nic náhodě a hned od začátku diktoval tempo. První i druhá část kvalifikace jednoznačně patřila dvojici Nico Rosberg a Lewis Hamilton. Přitom oba spotřebovali stejné množství sad pneumatik jako jejich nejbližší konkurence. Pouze Sebastian Vettel použil k postupu do top 10 jediný pokus. V závěrečné části se Nicu Rosbergovi už tolik nedařilo. Přesto lze čtvrtý čas a postavení ve druhé řadě považovat za velmi dobrý výkon. „Na konci jsem trochu ztrácel. Čtvrté místo je ale v pořádku,“ konstatoval Rosberg.
Překvapení (vzhledem k horší tréninkové výkonnosti Mercedesu) se neodehrálo jen na čele startovního roštu, ale také na jeho konci. K tradičně nejpomalejším jezdcům týmů Marussia a Caterham se tentokrát připojil celkově 18. Paul di Resta (Force India), tedy jezdec týmu, který má trvalé ambice na umístění na bodovaných místech a který bojuje o to, aby si v Poháru konstruktérů udržel pátou pozici před McLarenem.
„Co se to děje s autem?“ vznesl otázku ke svému týmu Paul di Resta, když nebyl schopen zajet jediný slušný čas již během úvodní části kvalifikace. Inženýři indické stáje jen bezradně krčili rameny. Jak se později ukázalo, na vině byla neskutečně nepovedená sada pneumatik směsi soft. Občas se stane, že chyba materiálu nebo technologie přivodí vznik zmetku.
Ve Skotově případě ale šlo o katastrofálně nepovedený vzorek, který postrádal jakoukoliv přilnavost. To vysvětluje, proč před ním skončil i Esteban Gutiérrez (Sauber), který v dopoledním závěrečném tréninku odjel pouhá dvě instalační kola, protože mu mechanici švýcarské stáje museli vyměnit celý motor.
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:19.778 | 0 | 0 | 6 |
2 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:19.862 | +0:00.084 | +0:00.084 | 6 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:19.992 | +0:00.214 | +0:00.130 | 3 |
4 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:20.101 | +0:00.323 | +0:00.109 | 6 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:20.183 | +0:00.405 | +0:00.082 | 6 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:20.243 | +0:00.465 | +0:00.060 | 6 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:20.460 | +0:00.682 | +0:00.217 | 6 |
8 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:20.503 | +0:00.725 | +0:00.043 | 6 |
9 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:20.527 | +0:00.749 | +0:00.024 | 6 |
10 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:20.545 | +0:00.767 | +0:00.018 | 6 |
11 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:20.569 | +0:00.791 | +0:00.024 | 6 |
12 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:20.580 | +0:00.802 | +0:00.011 | 6 |
13 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:20.777 | +0:00.999 | +0:00.197 | 6 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:21.029 | +0:01.251 | +0:00.252 | 6 |
15 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:21.133 | +0:01.355 | +0:00.104 | 6 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:21.219 | +0:01.441 | +0:00.086 | 6 |
107% hranice | 1:25.362 | splnili všichni |
Smůlu měl také Vettelův týmový kolega Mark Webber, který si sice zajistil postup do top 10, ale druhou částí kvalifikace pro něj sobotní představení předčasně skončilo. Na vině byl KERS, který způsobil nefunkčnost převodovky. „To se někdy stane. Pokud se ve formuli 1 nepohybujete na limitu, vymstí se vám to. Měl jsem problémy a v kvalifikaci za to člověk zaplatí, aniž by měl naději na nápravu. Alespoň nemám v nedělním závodě co ztratit,“ prohlásil smířlivě Australan.
Přesto nemusejí u Red Bullu smutnit. Webberův krajan a jeho možný nástupce v sezóně 2014 Daniel Ricciardo (Toro Rosso) pokračuje ve skvělých výkonech a po šesté startovní pozici v Německu ani tentokrát nechyběl mezi desítkou nejrychlejších. Ke svému výkonu řekl: „Dostal jsem z auta všechno. Zítra se pokusím udržet bodovanou pozici.“
Určité otázky vyvolává postavení jezdců Ferrari (Fernando Alonso pátý, Felipe Massa sedmý) a také Kimiho Räikkönena (Lotus), který zajel šestý čas a zůstává tak v sevření obou rudých vozů z Maranella. „Šesté místo není ideální. Špatně se tady předjíždí,“ vyhodnotil Fin situaci. Navíc před ním stojí Fernando Alonso jako jeho přímý konkurent v souboji o titul mistra světa. O to by ale mohl být zajímavější start do závodu.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:19.388 | 0 | 0 | 6 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:19.426 | +0:00.038 | +0:00.038 | 6 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:19.595 | +0:00.207 | +0:00.169 | 6 |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:19.720 | +0:00.332 | +0:00.125 | 6 |
5 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:19.791 | +0:00.403 | +0:00.071 | 6 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:19.851 | +0:00.463 | +0:00.060 | 6 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:19.929 | +0:00.541 | +0:00.078 | 6 |
8 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:20.641 | +0:01.253 | +0:00.712 | 5 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:22.398 | +0:03.010 | +0:01.757 | 6 |
107% hranice | 1:35.655 | nesplnil | |||||
10 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 |
Z toho, co řekl Kimi Räikkönen, je zřejmé, jakou výhodu přináší Lewisu Hamiltonovi start z první pozice. „Jistě, to pomůže. Předjíždění je zde obtížné. Když najedeš do první zatáčky jako vedoucí jezdec a udržíš si pozici, pak je to vždycky výhoda,“ potvrdil známou pravdu pilot Mercedesu. V jeho případě bude ovšem také záležet, co bude následovat pak.
Jak už se ukázalo například naposledy na Nürburgringu, Mercedesu nadále schází závodní rychlost. Že by technici německé stáje tak rychle přišli s řešením tohoto problému, se nedá počítat. Navíc jim schází třídenní testování na okruhu Silverstone, kde Mercedes scházel v důsledku potrestání za květnový tajný test pro Pirelli. Proto se jejich horší časy ze simulace závodního režimu při pátečních trénincích dají považovat za realitu a ne za blafování, jak výkon označovali někteří zahraniční novináři.
To dává naději především Sebastianu Vettelovi, kterého je nutné považovat za největšího favorita závodu, a bez šance nejsou ani piloti Lotusu a Ferrari. Přesto tu malé světýlko naděje pro Mercedes svítí. Hungaroring je pomalá, technicky náročná trať, ne nepodobná podmínkám městského závodu v Monte Carlu. A ten Mercedesu letos vyšel na jedničku.
Ještě nesmíme zapomenout na pneumatiky. Pirelli dovezlo do Budapešti dvě směsi, soft a medium nové konstrukce, a zatím s výjimkou Paula di Resty s nimi panuje spokojenost. Jezdci upřednostňují měkčí z nich. Do závěrečné části kvalifikace nastoupil Sergio Pérez (McLaren) jako jediný se směsí medium a s ní také zítra zahájí maďarskou velkou cenu. Mexičan evidentně sází na delší první stint a na obtížnost předjíždění na okruhu, což by ho mohlo vynést na přední pozice v pořadí.
Jenže je tu ještě jeden statistický údaj. V 17 z dosavadních 27 velkých cen na Hungaroringu vyhrál jezdec, který odstartoval do závodu z první řady. Takže se nechme překvapit, co přinese nedělní odpoledne. Vysoké teploty, podle předpovědi meteorologů až 38 °C, řeknou do průběhu závodu a strategie týmů své.