Preview GP Maďarska 2013: členitá dráha, kterou jezdci příliš nemilují

Hungaroring patří do kalendáře formule 1 již 28 let. Velkou zásluhu na tom má Bernie Ecclestone, který právem považuje GP Maďarska za své dítě a tak se k ní také chová.
Maďarská velká cena se letos uskuteční poosmadvacáté. Přestože není mezi jezdci příliš oblíbeným závodem, drží si pevně pozici v kalendáři formule 1, a to již od roku 1986. Velkou zásluhu na tom má Bernie Ecclestone, který právem považuje GP Maďarska za své dítě a tak se k ní také chová.
Hungaroring je pomalý a technicky náročný okruh
Hungaroring se nachází uprostřed mírně kopcovité krajiny, která je typická vysokou prašností a vnitrozemsky výrazně teplým létem. Úzká členitá dráha s pomalými zatáčkami, vyžadujícími vysoký přítlak, dává jen minimální šanci na předjíždění a spolu s mětským okruhem v Monte Carlu se řadí k nejpomalejším velkým cenám kalendáře F1. Tím je dána základní charakteristika okruhu maďarské Grand Prix.
Trať je vzdálena pouhých 20 kilometrů od maďarského hlavního města Budapešti, které jeho návštěvníci často označují za nejkrásnější metropoli na Dunaji. Ve městě žije kolem dvou miliónů obyvatel, tedy každý pátý Maďar. Nejoblíbenějším fotomotivem je vznosná budova parlamentu, proto k ní míří kroky většiny z 20 miliónů turistů, kteří během jednoho roku Maďarsko navštíví. Ale nejen k ní. Náš bývalý jižní soused nabízí také 123 termálních pramenů s teplotou vody od 20 do 76 °C, které prýští z hloubky až 1250 metrů pod zemí. Denně se takto dostane na povrch 70 miliónů litrů vody.
Kolo na Hungaroringu
Grand Prix Maďarska se poprvé konala v roce 1986 a patří tak už k tradičním evropským okruhům. Když Bernie Ecclestone prosadil její zařazení do světového šampionátu, podařil se mu husarský kousek. Byla to první velká cena formule 1, uspořádaná v tehdejším východním bloku. První ročník přilákal k nezvyklé podívané během třídenního programu z okolních komunistických zemí, ale i ze západoevropských států na 260 tisíc diváků. Od té doby se zde konaly závody formule 1 nepřetržitě již 27krát.
Prvním vítězem se stal Brazilec Nelson Piquet na Williamsu, když si pole-position zajistil jeho krajan Ayrton Senna na Lotusu. GP Maďarska nemá jednoho dominantního vítěze jako některé ostatní okruhy, a to ani v osobě Michaela Schumachera. Ten zde sice získal rekordní čtyři triumfy (1994, 1998, 2001, 2004), je ale těsně sledovaný Ayrtonem Sennou se třemi vítězstvími (1988, 1991, 1992) stejně jako Lewisem Hamiltonem (2008, 2009, 2012). Pak tu je několik jezdců se dvěma úspěchy na kontě: Nelson Piquet (1986, 1987), Damon Hill (1993, 1995), Jacques Villeneuve (1996, 1997), Mika Häkkinen (1999, 2000) nebo Jenson Button (2006, 2011).
Hungaroring - informace o okruhu | |
Délka okruhu | 4 381 m |
Délka závodu | 70 kol, 306.630 km |
Kvalita asfaltového povrchu | nerovný |
Opotřebení pneumatik | střední |
Směs pneumatik | soft / medium |
Přilnavost | nízká |
Opotřebení brzd | vysoké |
Jízda na plný plyn | 56 % |
Nejdelší úsek na plný plyn | 750 m (10 s) |
Projektovaná nejvyšší rychlost | 291 km/h |
Projektovaná nejnižší rychlost | 85 km/h |
Počet zatáček s rychlostí nad 250 km/h | 0 |
Počet zatáček s rychlostí pod 100 km/h | 3 |
Spotřeba benzínu | nízká |
Orientace okruhu | ve směru hodinových ručiček |
Počet řazení během 1 kola | 48 |
Počet levých zatáček | 6 |
Počet pravých zatáček | 8 |
Tak jak jezdci obdivují krásu maďarského hlavního města se stovkami kaváren a drobných obchůdků, o to méně mají v lásce Hungaroring jako okruh. Hned od počátku bylo zřejmé, že se na trati 4,014 km dlouhé prakticky nedá předjíždět. Průměrné rychlosti patřily k nejnižším v celé seriálu F1. Proto pořadatelé provedli první stavební úpravy již před rokem 1989. Odstraněním jedné ze zatáček za cílovou rovinkou se trať sice zkrátila na 3,975 km, vzrostly ale dosahované rychlosti. Před závodem v roce 2003 přistoupili k zásadní úpravě okruhu. V jeho modifikované formě narostla celková délka na 4,381 km. Nešlo ale jen o přidání 406 m. Asfaltový povrch současně dostal nový koberec a změnami se na trati konečně objevila místa vhodná k předjíždění.
Charakteristickou vlastností Hungaroringu je nečistá dráha. Neustálý vítr a horké, suché letní počasí věje z okolních dun písek a prach, a tak se jízda mimo ideální stopu stává velkým dobrodružstvím. Protože 14 zatáček, z nich 6 levých a 8 pravých, činí z Hungaroringu převážně technickou trať, má velký význam přilnavost. Již v minulosti zde týmy předváděly všelijaká netradiční aerodynamická řešení včetně přídavných křídel. Současná pravidla jsou v tomto ohledu dost přísná, a tak inženýrům zbývá než hledat co nejúčinnější nastavení přítlačných ploch a v posledních letech také v řešení difuzoru za zadní nápravou.
Například hitem sezóny 2008 byly žraločí ploutve nad motorovým prostorem, pro jejichž nasazení se rozhodl před maďarskou velkou cenou i tým Ferrari, který tak tehdy následoval příkladu Red Bullu nebo Renaultu. Alchymii představuje také volba pneumatik. V převážné míře jezdci upřednostňují jízdu na měkkých směsích z důvodu přilnavosti zejména při výjezdu z úzkých kluzkých zatáček. Tomu má rovněž pomoci měkčí nastavení podvozku.
Události posledních let
Závod v roce 2006 rozhodně nepatřil k těm tradičním. GP Maďarska 2006 se zařadila mezi nejdramatičtější závody sezóny a svým divokým průběhem se zapsala do historie jako jedna z nejnapínavějších a nejnevyzpytatelnějších velkých cen. Pohřbila naděje obou největších aspirantů na titul Fernanda Alonsa (Renault) a Michaela Schumachera (Ferrari) již v kvalifikaci a přivedla na stupně vítězů jezdce a týmy, které snad až na McLaren, hrály v tom roce druhou ligu. Jenson Button (Honda) musel čekat dlouhých 113 GP, aby se stal poprvé vítězem velké ceny. Také druhý Pedro de la Rosa se dočkal životního úspěchu a pojistil si u McLarenu jako zaskakující pilot kokpit minimálně pro několik dalších závodů. Štěstí v cíli třetího Nicka Heidfelda a týmu BMW Sauber se rovněž nedalo přehlédnout. Pro mnichovskou automobilku to bylo historicky první pódiové umístění,
Také GP Maďarska konaná v roce 2007 měla napínavý průběh. A to již od kvalifikace, v níž se v plné nahotě ukázaly vnitřní problémy McLarenu s ukočírováním jezdecké dvojice Lewis Hamilton – Fernando Alonso, která měla v té době nejblíže k mistrovskému titulu. Vlastní závod se nesl ve znamení souboje mezi Lewisem Hamiltonem a Kimim Räikkönenem (Ferrari) o vítězství. Britský nováček si ale počínal jako zkušený mazák. Věděl dobře, že Fin musí k druhému pit-stopu dříve než on, a tak si pojištění vítězství ponechal právě na tuto část závodu. K mechanikům zajel v 50. kole a na trať se vracel opět jako vedoucí muž závodu s pětisekundovým náskokem před Räikkönenem. V tomto pořadí oba projeli rovněž cílem. Společně s nimi vystoupal na pódium spokojený Nick Heidfeld (BMW Sauber).
GP Maďarska, okruh Hungaroring - základní statistické údaje | ||
Počet dosavadních GP | 27 | |
První GP | 1986 | |
Poslední vítěz | Lewis Hamilton – McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:41:05,503 (179,391 km/h) |
Poslední pole-position | Lewis Hamilton – McLaren-Mercedes MP4-27 | 1:20,953 (194,824 km/h) |
Poslední nejrychlejší kolo | Sebastian Vettel – Red Bull-Renault RB8 | 1:24,136 (187,454 km/h) |
McLaren-Mercedes těžil v GP Maďarska 2008 ze skvělé letní formy, která ho provázela od britské GP v Silverstonu. Již v kvalifikaci si dvojitým vítězstvím připravil skvělou půdu k dalšímu triumfu. S dvojice Heikki Kovalainen – Lewis Hamilton byl nakonec úspěšnější finský pilot, který zvítězil před Timem Glockem (Toyota) a Kimi Räikkönenem (Ferrari).
Závodní víkend při GP Maďarsku 2009 byl poznamenán těžkou nehodou Felipeho Massy (Ferrari) v kvalifikaci, když byl zasažen do hlavy ocelovou pružinou, uvolněnou z vozu Brawn svého krajana Rubense Barrichella. Brazilský pilot byl několik dní udržován v umělém spánku, naštěstí ale jeho rekonvalescence postupovala rychle kupředu. Přesto už se do konce sezóny do kokpitu monopostu Ferrari neposadil. Z nedělního závodu si vítězství odnesl Lewis Hamilton a z technického pohledu to bylo vítězství historické; poprvé ve velké ceně vyhrál vůz se systémem KERS. Další místa na pódiu si zajistili druhý Kimi Räikkönen (Ferrari) a třetí Mark Webber (Red Bull). Australanův týmový kolega Sebastian Vettel ztratil již na startu a muž z pole-position Fernando Alonso (Renault) se kvůli malému množství benzínu v nádrži stal obětí vlastní strategie.
Red Bull splnil cíl a v GP Maďarska 2010 konečně vyhrál. Oproti očekávání a v rozporu s výsledky kvalifikace se z vítězství ale radoval Mark Webber místo Sebastiana Vettela. Přitom krátce po startu to s Australanem ještě nevypadalo moc dobře. Prohrál pozici v souboji s Fernandem Alonsem (Ferrari) a propadl se na třetí místo. V patnáctém kole ale musel na trať safety car a Mark Webber byl jedním z mála jezdců, kteří nevyužili vzniklou situaci k tomu, aby přezuli pneumatiky. Posunul se do vedení a pečlivě pracoval na tom, aby se po svém pit-stopu vrátil na trať před jezdcem Ferrari a vzal si zpět druhou pozici. Když pak musel Sebastian Vettel absolvovat trest projetím boxové uličky a propadl se na třetí pozici, v závodě nastal zásadní zvrat. Mark Webber najednou bojoval o vítězství a jedinečnou příležitost už si nenechal vzít.
Už na startu GP Maďarska 2011 hrálo počasí do karet Jensona Buttona (McLaren). V dešti a na mokru se vždy cítil ve svém živlu a v tom roce to jen potvrdil. Na startu ze třetího místa žádnou další pozici nezískal, podstatné ale bylo, že držel kontakt s Lewisem Hamiltonem (McLaren) a Sebastianem Vettelem (Red Bull). Když pak dokonale využil změněných podmínek a předjel úřadujícího mistra světa, mohl pomýšlet hodně vysoko. Trpělivost mu přinesla ovoce. Lewis Hamilton nakonec doplatil na příliš agresivní jízdu, na mokré trati chyboval a po nádherném souboji s týmovým kolegou mu musel přenechat vedení v závodě. Button už příležitost z rukou nepustil a z Hungaroringu si po pěti letech odvezl druhý triumf.
V pořadí třetí vítězství Lewise Hamiltona (McLaren) na Hungaroringu při GP Maďarska 2012 nebylo snadné. Druhý Kimi Räikkönen (Lotus) v cíli ztrácel pouhých 1,032 sekundy a v závěrečné části závodu dlouho následoval Brita před sebou jako jeho věrný stín. Na předjetí mu podobně jako jeho týmovému kolegovi Romainu Grosjeanovi v první polovině velké ceny rychlost nestačila. Tato trojice nakonec vystoupala na podium, až za ní se umístili čtvrtý Sebastian Vettel (Red Bull) a pátý Fernando Alonso (Ferrari).
GP Maďarska očima Christiana Kliena
Christian Klien, který coby bývalý pilot formule 1 ještě nedávno (2010) působil v roli testovacího pilota stáje HRT, má jako Rakušan k Hungaroringu velmi blízko a sám jej dobře poznal během tří aktivních sezón v týmech Jaguar (2004) a Red Bull Racing (2005, 2006). O této tradičně letní velké ceně říká: “Když se ve formuli 1 hovoří o závodě za úmorného vedra, pak si většina vybaví Malajsii. Když se jedná o závod, který je tělesně a psychicky nesmírně náročný, míní každý Monako. Závod v Budapešti má ovšem obojí. V létě sežehne maďarské slunce zemi, jako by se člověk nacházel v peci. A na Hungaroringu zažije závodník stejné pocity jako v Monaku, jen zde schází zdi a svodidla hned vedle trati.”
Přestože okruh prošel během téměř tří desítek let několika změnami, stále se jedná podle Kliena o okruh, na němž si jezdec nemá čas ani na chvíli oddychnout. Jedna zatáčka následuje druhou. Trať je natolik hrbolatá, že se vyrovná každému dobrému městskému okruhu. A protože se zde koná během roku minimum závodů, je asfaltový povrch stále zelený, tedy s minimální přilnavostí. “K tomu navíc existuje na dráze jediná čistá stopa. Jakmile ji člověk opustí, připadá si jako na ledu,” dodává Christian Klien a dokládá tím, jak obtížné je na Hungaroringu předjíždění.
GP Maďarska 2013 - časový harmonogram (SELČ) | |
Pátek 26 července | |
10:00 - 11:30 | 1. volný trénink |
14:00 - 15:30 | 2. volný trénink |
Sobota 27. července | |
11:00 - 12:00 | 3. volný trénink |
od 14:00 | kvalifikace |
Neděle 28. července | |
od 14:00 | závod |
Hungaroring v kokpitu s Jensonem Buttonem:
„Když projedete poslední zatáčku, jste připraveni zahájit své letmé kolo. Cítíte, že auto prostě nejede, je to dáno nastavením přítlaku na maximum, protože okruh je velmi zatáčkovitý. Do první zatáčky se vřítíte rychlostí 290 km/h, řadíte z pátého na druhý převodový stupeň a zatočíte o plných 180°. Následuje krátký sprint a opět podřazování na dvojku a levotočivá zatáčka. Velmi rychlá pravotočivá zatáčka nás přivádí k nejpomalejšímu bodu okruhu. Následuje lehké levotočivé stoupání, projíždíte ho na pětku. Tato zatáčka není příliš oblíbená, protože je to velmi rychlé místo a v případě chyby si to namíříte přímo do štěrku.”
„Další krátké brždění nastává před zatáčkou číslo pět, která nabízí prostor pro předjíždění. Řadíte trojku. Po akceleraci z páté zatáčky řadíte pouze pětku. Musíte znovu brzdit, auto sebou doslova hází při přejíždění obrubníků v šikaně pravá-levá. Držíte se při pravé části vozovky a připravujete se na průjezd rychlé zatáčky na levou ruku, kde řadíte třetí převodový stupeň. Ihned následuje další rychlá zatáčka, tentokrát doprava, opět máte zařazenou trojku.”
„Zatáčky deset a jedenáct jsou velmi rytmické a přivedou nás velmi krátkou rovinkou k pravotočivé zatáčce, kde dáváte dvojku. Dále je tu zatáčka o 180° na levou ruku, znovu jedete na dvojku. Podél vjezdu do pit line se dostanete k poslední pravotočivé zatáčce o 180°, která se projíždí na třetí převodový stupeň. A jsme opět na cílové rovince.“