GP Singapuru: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Soupeři se střídají, ale Sebastian Vettel zůstává stále jeden a je k neporažení. Během dosavadního programu GP Singapuru se pokusili pozici úřadujícího mistra světa ohrozit Lewis Hamilton, pak Romain Grosjean a naposledy v kvalifikaci Nico Rosberg. S výjimkou zahřívacího úvodního tréninku vždy bez úspěchu.
Sebastian Vettel (Red Bull) si v kvalifikaci na GP Singapuru dělal s konkurencí, co chtěl. Na závěr si zajistil v pořadí již 41. pole position. Snad jen díky Nicu Rosbergovi (Mercedes), který se v posledním pokusu vypjal k neskutečnému výkonu, byly kvalifikační boje trochu napínavé. Na pole position mu totiž scházelo 91 tisícín sekundy. „Sebastian tvé kolo sledoval a byl poněkud nervózní,“ sdělil do sluchátek Nicu Rosbergovi jeho týmový šéf Ross Brawn.
Největší demonstraci síly předvedl Sebastian Vettel ve druhé části kvalifikace, kterou vyhrál s náskokem 0,822 sekundy před týmovým kolegou Markem Webberem. Také závěrečnou část zahájil ve velkém stylu. Po prvních pokusech měl náskok na první pozici větší jak půl sekundy. Po dohodě se závodním inženýrem Guillaumem Rocquelinem se rozhodl šetřit pneumatiky a do kvalifikace již nezasahovat.
Riziko se ale nemuselo vyplatit. Pokud by se Nicu Rosbergovi podařilo absolvovat první sektor tak dobře jako jeho týmovému kolegovi Lewisu Hamiltonovi, měl pilot Mercedesu první pozici na startu v kapse. „Špatně jsme vyhodnotili, že se trať ještě o tolik zrychlí,“ přiznal sportovní šéf Red Bullu Helmut Marko.
Sebastian Vettel zmiňovanou nervozitu nakonec také přiznal: „Byl to šílený pocit, když jsem jen tak stál v boxech. Sledoval jsem, jak ostatní zahajovali své poslední pokusy. Nemohl jsem ale už nic dělat. Naštěstí jsem poslední sektor projel dostatečně rychle. Nico byl ale dost blízko.“
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:44.196 | 0 | 0 | 8 |
2 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:45.009 | +0:00.813 | +0:00.813 | 8 |
3 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:45.115 | +0:00.919 | +0:00.106 | 6 |
4 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:45.164 | +0:00.968 | +0:00.049 | 3 |
5 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:45.208 | +0:01.012 | +0:00.044 | 8 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:45.271 | +0:01.075 | +0:00.063 | 3 |
7 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:45.376 | +0:01.180 | +0:00.105 | 5 |
8 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:45.379 | +0:01.183 | +0:00.003 | 7 |
9 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:45.381 | +0:01.185 | +0:00.002 | 3 |
10 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:45.483 | +0:01.287 | +0:00.102 | 6 |
11 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:45.522 | +0:01.326 | +0:00.039 | 9 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:45.657 | +0:01.461 | +0:00.135 | 8 |
13 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:45.658 | +0:01.462 | +0:00.001 | 10 |
14 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:45.851 | +0:01.655 | +0:00.193 | 10 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:45.960 | +0:01.764 | +0:00.109 | 8 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:45.982 | +0:01.786 | +0:00.022 | 7 |
17 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:46.121 | +0:01.925 | +0:00.139 | 8 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:46.619 | +0:02.423 | +0:00.498 | 10 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:48.111 | +0:03.915 | +0:01.492 | 6 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:48.320 | +0:04.124 | +0:00.209 | 6 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:48.830 | +0:04.634 | +0:00.510 | 6 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:48.930 | +0:04.734 | +0:00.100 | 6 |
107% hranice | 1:51.489 | splnili všichni |
Nico Rosberg bral těsnou porážku velmi sportovně: „Bylo by vtipné sebrat Sebastianovi pole position. On si je ale zasloužil.“ Jezdec Mercedesu přitom nešetřil úsměvy. Potěšila ho určitě i pochvala od jeho týmového šéfa Rosse Brawna: „Nicovo kvalifikační kolo bylo neobyčejné!“
To, že se Nicu Rosbergovi v singapurské kvalifikaci dařilo, až tolik nepřekvapuje. Na této trati už v minulosti předvedl slibné výkony a v jeho případě to platí o městských okruzích obecně. Vyhrál v Monte Carlu a ví, jak si zajít na úzkou trať, těsně lemovanou svodidly.
Mark Webber (Red Bull) se ještě v úvodním pokusu závěrečné části kvalifikace držel na úrovni Nica Rosberga, pak už ale nedokázal zrychlit. Toho využil Romain Grosjean (Lotus) a potvrdil svou rychlost, jakou předvedl v posledním přípravném tréninku. Výsledkem bylo třetí místo a mnohem zkušenějšího týmového kolegu Kimiho Räikkönena (13. startovní pozice) nechal daleko za sebou.
„Když si představím, jak málo kol jsme absolvovali v přípravě, pak třetí místo není vůbec špatné,“ připomněl Romain Grosjean potíže s řízením svého monopostu v úvodním pátečním tréninku, kdy ztratil celou hodinu opravou auta. „Dneska dopoledne všechno vyšlo. To už jsme věděli, že budeme silní. Přes noc z pátku na sobotu trať o něco zpomalila, protože se ochladilo. V otázce strategie jsme přijali správné rozhodnutí. Při této velké ceně je dobré stát co nejvíce vpředu.“
Kimi Räikkönen zůstal ve druhém Lotusu výrazně pozadu. Na jeho obranu je však třeba říct, že usedl do kokpitu s bolestí zad, která jej trápí od páteční noci. „Při snídani jsem myslel, že vůbec nenastoupím. Naštěstí zabrala pomoc od lékařů. V dopolední přípravě jsme navíc ztratili nějaký čas, protože jsme museli pracovat na autě. V odpolední kvalifikaci to pak nebylo zrovna ideální. Ale přinejmenším stojí auto na startovním roštu.“
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:42.905 | 0 | 0 | 3 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:43.727 | +0:00.822 | +0:00.822 | 3 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:43.892 | +0:00.987 | +0:00.165 | 3 |
4 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:43.920 | +0:01.015 | +0:00.028 | 3 |
5 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:43.957 | +0:01.052 | +0:00.037 | 5 |
6 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:44.153 | +0:01.248 | +0:00.196 | 6 |
7 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:44.245 | +0:01.340 | +0:00.092 | 6 |
8 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:44.376 | +0:01.471 | +0:00.131 | 7 |
9 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:44.407 | +0:01.502 | +0:00.031 | 6 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:44.497 | +0:01.592 | +0:00.090 | 3 |
11 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:44.555 | +0:01.650 | +0:00.058 | 6 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:44.588 | +0:01.683 | +0:00.033 | 6 |
13 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:44.658 | +0:01.753 | +0:00.070 | 6 |
14 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:44.752 | +0:01.847 | +0:00.094 | 3 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:45.185 | +0:02.280 | +0:00.433 | 6 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:45.388 | +0:02.483 | +0:00.203 | 6 |
107% hranice | 1:50.108 | splnili všichni |
Velkým překvapením kvalifikace na GP Singapuru se stal nováček z týmu Sauber Esteban Gutiérrez, který vůbec poprvé porazil v kvalifikaci týmového kolegu Nica Hülkenberga. Do závěrečných bojů senzačně postoupil ze sedmé pozice ve druhé části. Tam ale musel rezignovat na další rychlé kolo, protože už neměl k dispozici čerstvou sadu pneumatik. Desáté místo na startu je ovšem pro mladého Mexičana důležitým úspěchem s ohledem na jeho další působení ve formuli 1.
Nicu Hülkenbergovi, který zazářil v kvalifikaci na GP Itálie před dvěma týdny, scházelo 0,058 sekundy na postup do top 10. Nebýt porouchaného systému DRS, nemusela být jedenáctá pozice na startovním roštu jeho konečnou stanicí.
Týmu Ferrari zůstává úspěch v kvalifikaci nadále odepřen. Jezdci italské stáje se dopoledne těšili ze zlepšené ovladatelnosti auta, neustálé výměny různých konfigurací předního křídla však vypovídaly spíše o pokračujícím hledání a bezradnosti ve snaze dosáhnout vyšší rychlosti. Monopostu Ferrari F138 scházel přítlak, což dokládal smyk Fernanda Alonsa hned na úvod kvalifikace. Oba vozy nakonec postoupily mezi desítku nejlepších, překvapivě byl ale opět rychlejší Felipe Massa, byť jen o 0,048 sekundy.
„O tomto víkendu jsme nebyli ani v jednom z tréninků konkurenceschopní a jen obtížně držíme tempo s našimi soupeři. To ale není v principu nic nového,“ prohlásil po kvalifikaci poněkud rezignovaně Fernando Alonso. „Nejsme schopni se v průběhu kvalifikace zlepšovat. Nezbývá než věřit ve vydařenou neděli a zisk co největšího množství bodů. Uvidíme, jak se povede ostatním.“
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:42.841 | 0 | 0 | 3 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:42.932 | +0:00.091 | +0:00.091 | 6 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:43.058 | +0:00.217 | +0:00.126 | 6 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:43.152 | +0:00.311 | +0:00.094 | 6 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:43.254 | +0:00.413 | +0:00.102 | 6 |
6 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:43.890 | +0:01.049 | +0:00.636 | 2 |
7 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:43.938 | +0:01.097 | +0:00.048 | 3 |
8 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:44.282 | +0:01.441 | +0:00.344 | 5 |
9 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:44.439 | +0:01.598 | +0:00.157 | 3 |
107% hranice | 1:50.039 | nesplnil | |||||
10 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- | 2 |
Posledními dvěma týmy, které měly zastoupení v top 10, byly McLaren a Toro Rosso. Po první části to vypadalo pro McLaren velmi nadějně, Jenson Button postupoval z druhé pozice, Sergio Pérez jako čtvrtý. Ve druhé části kvalifikace už to tak slavné nebylo a z postupu mezi elitu se těšil pouze zkušenější z jezdecké dvojice. Výkon italské stáje Toro Rosso nebyl zpočátku tak přesvědčivý jako v případě McLarenu, zato lze ohodnotit výsledky Daniela Ricciarda a Jeana-Erica Vergneho v jednotlivých částech kvalifikace jako velmi vyrovnané.
Další zklamaní zažili v týmech Force India a Williams. Indická stáj se propadá stále hlouběji na konec startovního pole a o Williamsu se dá říct, že jej ani po letošní třinácté kvalifikaci neopustil. Hůře už jsou na tom jen týmy Caterhamu a Marussie, které soutěží o to, kdo z nich bude nejhorší. V jejich případě je zarážející, že Charles Pic (19. místo/Caterham) jako nejlepší z nejpomalejší čtveřice ztratil na Pastora Maldonada (18. místo/Williams) další půldruhé sekundy, přestože v průběhu sezóny se zdálo, že Caterham by mohl mít na to dotáhnout se na týmy středu pole.
Před zítřejším závodem vše hovoří ve prospěch Sebastiana Vettela. Red Bull byl při páteční simulaci závodu výrazně rychlejší než konkurence. Tomu odpovídá neskrývaná beznaděj šéfa týmu Mercedes Rosse Brawna, který doufá v safety car jako jediného pomocníka při přibrzdění mistrovského týmu v jeho očekávané spanilé jízdě za dalším triumfem.