Analýza GP Indie: Vettel počtvrté mistrem. Statistiky, třeste se!

Sebastian Vettel slaví v Indii čtvrtý titul mistra světa v kariéře
Sebastian Vettel slaví v Indii čtvrtý titul mistra světa v kariéřeZdroj: Reuters
marcel gause
Formule 1
Začít diskusi (0)

Sebastian Vettel (26 let) se na Buddh International Circuit v indické Noidě stal nejmladším čtyřnásobným mistrem světa. Navíc se z titulu raduje počtvrté v řadě, a to se před ním povedlo jen Juanu Manuelu Fangiovi a Michaelu Schumacherovi. 

Sebastianu Vettelovi (Red Bull) stačilo k zisku čtvrtého titulu mistra světa páté místo v cíli GP Indie. To by ale nebyl on, kdyby se spokojil jen s nejnutnějším. Místo toho dal do závodu opět všechno a suverénně, s náskokem 29,8 sekundy, projel cílem jako vítěz před svým krajanem Nicem Rosbergem (Mercedes).

A přestože Mark Webber GP Indie 2013 nedokončil, stačil bodový zisk Red Bull k tomu, aby se mohl předčasně radovat také ze zisku Poháru konstruktérů. Taková byla a je letošní převaha rakouské stáje, obhájce titulů z let 2010 až 2012.

Sebastian Vettel zaznamenal v indické Noidě při v pořadí třetí velké ceně na tamním okruhu třetí vítězství a současně šestý triumf v řadě od letní přestávky v letošním šampionátu. Výkonnostní náskok monopostu Red Bull RB9 z druhé poloviny šampionátu se oproti konkurenci projevil i tady.

POSTAVENÍ NA STARTU

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakol
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:24.119005
29Nico RosbergMercedes F1 W041:24.871+0:00.752+0:00.7525
310Lewis HamiltonMercedes F1 W041:24.941+0:00.822+0:00.0705
42Mark WebberRed Bull-Renault RB91:25.047+0:00.928+0:00.1067
54Felipe MassaFerrari F1381:25.201+0:01.082+0:00.1543
67Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:25.248+0:01.129+0:00.0473
711Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:25.334+0:01.215+0:00.0863
83Fernando AlonsoFerrari F1381:25.826+0:01.707+0:00.4926
96Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:26.153+0:02.034+0:00.3276
105Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:26.487+0:02.368+0:00.3346
1119Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:25.519006
1214Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:25.711+0:00.192+0:00.1926
1315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:25.740+0:00.221+0:00.0297
1418Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:25.798+0:00.279+0:00.0586
1517Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:26.134+0:00.615+0:00.3366
1612Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:26.336+0:00.817+0:00.2025
178Romain GrosjeanLotus-Renault E211:26.577007
1816Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:26.842+0:00.265+0:00.2659
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:26.970+0:00.393+0:00.1288
2021Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031:27.105+0:00.528+0:00.1356
2120Charles PicCaterham-Renault CT031:27.487+0:00.910+0:00.3827
2223Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:28.138+0:01.561+0:00.6518
107% hranice1:31.564splnili všichni

„Je to jeden z nejlepších dnů mého dosavadního života,“ bojoval Sebastian Vettel po závodě s emocemi, které ho ovládaly a jimž se jen těžko bránil. „Opravdu nenacházím slova. Když jsem přejel cílovou pásku, nevěděl jsem, co si mám pomyslet. Byla to fenomenální sezóna. Vybudovali jsme si skvělý tým, to mi dodávalo potřebnou sílu. Bavilo mě usedat do auta a bojovat za nás, za všechny. Také dnes bylo auto vynikající, stejně jako na začátku sezóny. Nemohl jsem si přát nic lepšího.“

Přesto si Sebastian Vettel i v tak povznesené náladě vzpomněl na nepříjemné situace, které ho v průběhu sezóny potkaly: „Někde mě lidé vypískali, přestože jsem neudělal nic špatného. To ale máme za sebou a všem těmto škarohlídům jsme dali správnou odpověď výkonem na trati. Je neuvěřitelné, čeho jsme během posledních čtyř let dosáhli. Jen těžko chápu, jak se to mohlo podařit v tak krátkém období. Třeba mi to dojde za deset let.“

V rozhodující velké ceně šampionátu nikdo Sebastiana Vettela vážněji neohrožoval. Na startu se ihned ujal vedení z pole position a již po prvním kole vedl o 2,4 sekundy před Felipem Massou (Ferrari). Určité vzrušení způsobila jeho velmi brzká návštěva mechaniků, kam zamířil již na konci druhého kola. První pit stop byl ovšem přesně takto plánovaný. Vzhledem k nízké životnosti měkké směsi se jí chtěl staronový mistr světa co nejrychleji zbavit, aby mohl pokračovat v závodě na mnohem příhodnější směsi medium.

STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK

číslojezdecsadapoužitá směs (typ) pneumatik
Infiniti Red Bull Racing
1Sebastian Vettel2softmediummediumxxxxxxxxx
2Mark Webber2mediumsoftmedium (DNF)xxxxxxxxx
Scuderia Ferrari Marlboro
3Fernando Alonso3mediummediumsoftmediumxxxxxx
4Felipe Massa2softmediummediumxxxxxxxxx
Vodafone McLaren Mercedes
5Jenson Button3mediumsoftmediummediumxxxxxx
6Sergio Pérez2mediumsoftmediumxxxxxxxxx
Lotus F1 Team
7Kimi Räikkönen2softmediummediumxxxxxxxxx
8Romain Grosjean1softmediumxxxxxxxxxxxx
Mercedes AMG Petronas F1 Team
9Nico Rosberg2softmediummediumxxxxxxxxx
10Lewis Hamilton2softmediummediumxxxxxxxxx
Sauber F1 Team
11Nico Hülkenberg3softmediummediumsoftxxxxxx
12Esteban Gutiérrez2mediummediumsoftxxxxxxxxx
Sahara Force India F1 Team
14Paul di Resta2softmediummediumxxxxxxxxx
15Adrian Sutil1mediumsoftxxxxxxxxxxxx
Williams F1 Team
16Pastor Maldonado2softmediummediumxxxxxxxxx
17Valtteri Bottas2mediummediumsoftxxxxxxxxx
Scuderia Toro Rosso
18Jean-Eric Vergne2softmediummediumxxxxxxxxx
19Daniel Ricciardo2mediumsoftmediumxxxxxxxxx
Caterham F1 Team
20Charles Pic2softmediummedium (DNF)xxxxxxxxx
21Giedo van der Garde0soft (DNF)xxxxxxxxxxxxxxx
MarussiaF1 Team
22Jules Bianchi2softmediummediumxxxxxxxxx
23Max Chilton2mediummediumsoftxxxxxxxxx

Vettelův týmový kolega Mark Webber nastoupil s opačnou strategií. Odstartoval na tvrdší směsi a měl v plánu absolvovat dlouhý první stint. Jím chtěl potrápit jako jediný vážný konkurent Sebastiana Vettela, případně se poprat o vítězství.

Australana ovšem provází neuvěřitelná smůla a 21 kol před koncem závodu musel na pokyn závodního inženýra odstoupit ve chvíli, kdy měl ztrátu 14,5 sekundy na vedoucí pozici a bezproblémově hájil dvojité vítězství Red Bullu. Příčinou byla známá (a snad i jediná) bolest monopostu Red Bull RB9, defektní alternátor.

„Je to tvrdé. O tomto víkendu jsme si vedli obzvláště dobře. Nakonec podobně jako v mnoha ostatních letošních závodech. Více než usmát se tomu ale nemohu,“ posteskl si Mark Webber a připustil, že večerní mistrovská party Sebastiana Vettela jej ani moc neláká.

Ostatním týmům nezbývalo nic jiného než si jet vlastní závod, bojovat o pozice za Red Bully a čekat na příležitost, jakou jim v Noidě nezaviněně poskytl Mark Webber. Jedině pak zastávky v boxech a odlišná strategie umožnila jiným jezdcům užít si alespoň na chvíli hřejivý pocit z výsluní na vedoucí pozici.

Při GP Indie se takového pocitu na šest kol dočkal Felipe Massa, a to hned v úvodní části velké ceny, po prvním pit stopu Sebastiana Vettela. Pilot Ferrari vynikajícím manévrem předjel současně oba piloty Mercedesu a poskočil tak po startu z páté pozice na druhé místo. To sice neudržel, ale cílem projel jako čtvrtý a při potížích Fernanda Alonsa byl tím, kdo hájil čest italské stáje.

NEJRYCHLEJŠÍ KOLO

pořadíčíslojezdecvůzčasztrátakolo
17Kimi RäikkönenLotus-Renault E211:27.6790060
21Sebastian VettelRed Bull-Renault RB91:28.116+0:00.437+0:00.43754
315Adrian SutilForce India-Mercedes VJM061:28.419+0:00.740+0:00.30360
46Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-281:28.503+0:00.824+0:00.08459
512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C321:28.682+0:01.003+0:00.17949
63Fernando AlonsoFerrari F1381:28.709+0:01.030+0:00.02758
78Romain GrosjeanLotus-Renault E211:28.796+0:01.117+0:00.08757
85Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-281:28.814+0:01.135+0:00.01857
99Nico RosbergMercedes F1 W041:28.816+0:01.137+0:00.00249
1019Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR81:28.831+0:01.152+0:00.01560
114Felipe MassaFerrari F1381:28.886+0:01.207+0:00.05554
1217Valtteri BottasWilliams-Renault FW351:28.928+0:01.249+0:00.04252
1311Nico HülkenbergSauber-Ferrari C321:28.947+0:01.268+0:00.01952
1416Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW351:29.012+0:01.333+0:00.06556
1510Lewis HamiltonMercedes F1 W041:29.052+0:01.373+0:00.04053
1618Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR81:29.280+0:01.601+0:00.22853
1714Paul di RestaForce India-Mercedes VJM061:29.300+0:01.621+0:00.02058
182Mark WebberRed Bull-Renault RB91:29.500+0:01.821+0:00.20030
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR021:30.171+0:02.492+0:00.67157
2023Max ChiltonMarussia-Cosworth MR021:30.335+0:02.656+0:00.16456
2120Charles PicCaterham-Renault CT031:32.907+0:05.228+0:02.57232
2221Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03bez času

Dalším z pilotů, který se objevil vysoko v průběžném pořadí, byl Kimi Räikkönen (Lotus). Do závodu vstupoval na měkké směsi z šesté pozice, což byl po dlouhé době v jeho podání povedený kvalifikační výkon. Brzká zastávka u mechaniků (7. kolo) jej vrhla hluboko do středu startovního pole. To byla ale voda na Finův mlýn. Cílevědomě postupoval dopředu a ve 40. kole už se vyhříval na druhé pozici. Přitom stále jel na druhé sadě pneumatik a vypadalo to, že strategie s jedinou zastávkou mu vyjde až do závěrečného 60. kola.

S každým dalším kolem se ale zhoršovala přilnavost Räikkönenových pneumatik, takže se v 52. kole stal snadnou kořistí Nica Rosberga (Mercedes), který se po nenápadné jízdě nakonec dočkal skvělého výsledku, když vystoupal na pódium jako druhý muž GP Indie. Němec potvrdil formu z kvalifikace a výrazně pomohl Mercedesu k posunu na ceněnou druhou pozici v hodnocení týmů.

Prohraným duelem s Nicem Rosbergem Räikkönenovo trápení neskončilo. Rychlým tempem se k němu zezadu blížil také jeho týmový kolega Romain Grosjean. S ním se utkal ve vypjatém souboji v 55. kole. Francouz na čerstvějším obutí měl sice navrch, krátce před tím zajížděl o dvě sekundy rychlejší časy, ale vlastní duel byl v podání obou jezdců Lotusu velmi nesmlouvavý. Po něm už Kimi Räikkönen zcela ztratil půdu pod nohama a po nezbytné výměně pneumatik v 58. kole byl rád za sedmé místo v cíli.

Nejen díky odvážnému souboji s Kimim Räikkönenem lze Romaina Grosjeana označit za muže závodu. Původně se s ním na takto předních pozicích vůbec nepočítalo. Doplatil na hrubou taktickou chybu v kvalifikaci a startoval až ze 17. místa. Po pěti úvodních kolech už měl na dosah body, to se pohyboval na 11. pozici, a v době první série zastávek v boxech vystoupal na chvíli až na čtvrté místo. Jeho vlastní pit stop jej znovu vrátil do druhé desítky, z ní se ale trpělivě prokousával až na konečné třetí místo.

„S tím jsem nepočítal. Nevsadil bych na pódium poslední penny, jenže auto bylo opravdu dobré. Je to neuvěřitelné, když si pomyslím, odkud jsem do závodu startoval,“ nevěřícně kroutil hlavou Romain Grosjean. K tvrdému souboji s Kimim Räikkönenem řekl: „Zkusil jsem ho předjet po vnější stopě. On mě ale zřejmě neviděl. Věděl jsem přitom o nebezpečí, které za mnou představoval Massa na čerstvých pneumatikách. Nechtěl jsem proto ztrácet moc času. Bylo to nebezpečné, ale znamenalo to body.“

V tom má Romain Grosjean pravdu. Lotus se díky jeho vydatnému bodovému přídělu pevně usadil na čtvrté pozici s 285 body s nemalou šancí na útok na post vicemistra. Ten po GP Indie průběžně připadl Mercedesu (313 bodů), který tak přeskočil Ferrari (309). Stuttgartská automobilka si z Indie odvezla vůbec nejvíce bodů (26) a jasně zatroubila k závěrečnému útoku.

NEJVYŠŠÍ RYCHLOST

pořadíčíslojezdecvůzzávodkvalifikace
112Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C32321,8319,9
211Nico HülkenbergSauber-Ferrari C32321,7321,0
314Paul di RestaForce India-Mercedes VJM06319,7319,0
45Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-28319,4318,9
518Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR8319,1318,9
66Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-28319,1318,6
71Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9316,6315,9
82Mark WebberRed Bull-Renault RB9316,0316,1
915Adrian SutilForce India-Mercedes VJM06315,6317,0
104Felipe MassaFerrari F138315,6315,6
113Fernando AlonsoFerrari F138315,4315,6
1219Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR8315,2315,5
137Kimi RäikkönenLotus-Renault E21314,9314,4
1410Lewis HamiltonMercedes F1 W04314,0313,7
1517Valtteri BottasWilliams-Renault FW35313,9313,4
1616Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW35313,6313,4
179Nico RosbergMercedes F1 W04313,6312,6
1823Max ChiltonMarussia-Cosworth MR02313,1312,2
1922Jules BianchiMarussia-Cosworth MR02312,6312,1
2020Charles PicCaterham-Renault CT03312,2311,5
218Romain GrosjeanLotus-Renault E21311,3310,8
2221Giedo van der GardeCaterham-Renault CT03188,9311,4

Největší prohru zažil na Buddh International Circuit Fernando Alonso, pro něhož závod skončil prakticky v úplném začátku. Španěl vsadil na první dlouhý stint. Tomu obětoval závěrečnou část kvalifikace, do níž nastoupil na tvrdší směsi, aby si ji mohl ponechat i pro start do velké ceny.

Hned v první zatáčce se Alonso dostal do kontaktu s Webberovým Red Bullem a poškodil si přitom nejen přední křídlo, ale také řízení. Předčasný pit stop jej po návratu na trať zařadil mezi pomalejší vozy a logickým výsledkem byla až 11. pozice v cíli a propastná ztráta 1:18,2 min na vítězného Sebastiana Vettela, s nímž ještě před startem teoreticky bojoval o titul.

GP Indie - průběh kolGP Indie - průběh kol • fia.com

GP Indie dokončilo 17 jezdců. Dva z těch, kteří nespatřili šachovnicový praporek, ale byli ještě klasifikováni, protože ujeli 90 % vypsané délky závodu. Jenson Button (McLaren) strávil poslední kolo v boxech. Tam zamířil šest kol před koncem závodu také Nico Hülkenberg (Sauber), jemuž dosloužily brzdy. Přitom do té doby držel pilot švýcarské stáje vynikající osmou pozici.

Mimo pořadí se ocitli již zmiňovaný Mark Webber, dále pak po celé své působení v závodě poslední Charles Pic (Caterham) a Giedo van der Garde (Caterham), který opustil startovní pole hned v úvodu po kolizi s Maxem Chiltonem (Marussia). „Mám zlomené zavěšení kol. Zase ten Chilton, co to je za idiota!“ stěžoval si plný vzteku nizozemský pilot.

KONEČNÉ VÝSLEDKY GP INDIE 2013

pořadíčíslojezdectýmkolčasztrátarychlost
11Sebastian VettelRed Bull-Renault RB9601:31:12.187-202,788
29Nico RosbergMercedes F1 W0460+0:29.823+0:29.823201,689
38Romain GrosjeanLotus-Renault E2160+0:39.892+0:10.069201,321
44Felipe MassaFerrari F13860+0:41.692+0:01.800201,255
56Sergio PérezMcLaren-Mercedes MP4-2860+0:43.829+0:02.137201,177
610Lewis HamiltonMercedes F1 W0460+0:52.475+0:08.646200,862
77Kimi RäikkönenLotus-Renault E2160+1:07.988+0:15.513200,300
814Paul di RestaForce India-Mercedes VJM0660+1:12.868+0:04.880200,124
915Adrian SutilForce India-Mercedes VJM0660+1:14.734+0:01.866200,056
1019Daniel RicciardoToro Rosso-Ferrari STR860+1:16.237+0:01.503200,002
113Fernando AlonsoFerrari F13860+1:18.297+0:02.060199,928
1216Pastor MaldonadoWilliams-Renault FW3560+1:18.951+0:00.654199,904
1318Jean-Eric VergneToro Rosso-Ferrari STR859- 1 kolo- 1 kolo199,289
145Jenson ButtonMcLaren-Mercedes MP4-2859- 1 kolo+0:00.108199,285
1512Esteban GutiérrezSauber-Ferrari C3259- 1 kolo+0:13.945198,778
1617Valtteri BottasWilliams-Renault FW3559- 1 kolo+0:00.527198,759
1723Max ChiltonMarussia-Cosworth MR0258- 2 kola- 1 kolo195,616
1822Jules BianchiMarussia-Cosworth MR0258- 2 kola+0:00.722195,590
1911Nico HülkenbergSauber-Ferrari C3254- 6 kol- 4 kola198,465
důvod:problémy s brzdami
Závod nedokončili
202Mark WebberRed Bull-Renault RB939- 21 kol131,985
důvod:alternátor
2120Charles PicCaterham-Renault CT0335- 25 kol190,295
důvod:hydraulika
2221Giedo van der GardeCaterham-Renault CT031- 59 kol130,220
důvod:postartovní kolize s Maxem Chiltonem

Proti předpokladům nečinily jezdcům pneumatiky Pirelli až takové potíže, jak se původně říkalo. Měkká směs sice vydržela minimum, zejména u aut generujících velký přítlak byla jejich životnost omezena jen na několik kol. Jestliže však měla směs medium vydržet nejvýše 35 kol, skutečnost byla taková, že Adrian Sutil (Force India) s ní absolvoval 52 kol.

Do konce sezóny zbývají tři závody (Abu Dhabi, Austin v Texasu a brazilský Interlagos). Sebastiana Vettela už žádný z konkurentů nemůže překonat, má na kontě 322 bodů. Němec se ve 26 letech stal počtvrté v řadě mistrem světa a zařadil se tak k velikánům jako Alain Prost, Juan Manuel Fangio a Michael Schumacher. Před nimi má ale jednu výhodu, žádný z nich nebyl při zisku čtvrtého titulu tak mladý jako on. Statistiky, třeste se!

Začít diskuzi