Analýza GP Indie: Vettel počtvrté mistrem. Statistiky, třeste se!

Sebastian Vettel (26 let) se na Buddh International Circuit v indické Noidě stal nejmladším čtyřnásobným mistrem světa. Navíc se z titulu raduje počtvrté v řadě, a to se před ním povedlo jen Juanu Manuelu Fangiovi a Michaelu Schumacherovi.
Sebastianu Vettelovi (Red Bull) stačilo k zisku čtvrtého titulu mistra světa páté místo v cíli GP Indie. To by ale nebyl on, kdyby se spokojil jen s nejnutnějším. Místo toho dal do závodu opět všechno a suverénně, s náskokem 29,8 sekundy, projel cílem jako vítěz před svým krajanem Nicem Rosbergem (Mercedes).
A přestože Mark Webber GP Indie 2013 nedokončil, stačil bodový zisk Red Bull k tomu, aby se mohl předčasně radovat také ze zisku Poháru konstruktérů. Taková byla a je letošní převaha rakouské stáje, obhájce titulů z let 2010 až 2012.
Sebastian Vettel zaznamenal v indické Noidě při v pořadí třetí velké ceně na tamním okruhu třetí vítězství a současně šestý triumf v řadě od letní přestávky v letošním šampionátu. Výkonnostní náskok monopostu Red Bull RB9 z druhé poloviny šampionátu se oproti konkurenci projevil i tady.
POSTAVENÍ NA STARTU
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:24.119 | 0 | 0 | 5 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:24.871 | +0:00.752 | +0:00.752 | 5 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:24.941 | +0:00.822 | +0:00.070 | 5 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.047 | +0:00.928 | +0:00.106 | 7 |
5 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:25.201 | +0:01.082 | +0:00.154 | 3 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:25.248 | +0:01.129 | +0:00.047 | 3 |
7 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.334 | +0:01.215 | +0:00.086 | 3 |
8 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:25.826 | +0:01.707 | +0:00.492 | 6 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.153 | +0:02.034 | +0:00.327 | 6 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.487 | +0:02.368 | +0:00.334 | 6 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:25.519 | 0 | 0 | 6 |
12 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.711 | +0:00.192 | +0:00.192 | 6 |
13 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.740 | +0:00.221 | +0:00.029 | 7 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:25.798 | +0:00.279 | +0:00.058 | 6 |
15 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:26.134 | +0:00.615 | +0:00.336 | 6 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.336 | +0:00.817 | +0:00.202 | 5 |
17 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.577 | 0 | 0 | 7 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:26.842 | +0:00.265 | +0:00.265 | 9 |
19 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:26.970 | +0:00.393 | +0:00.128 | 8 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:27.105 | +0:00.528 | +0:00.135 | 6 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:27.487 | +0:00.910 | +0:00.382 | 7 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.138 | +0:01.561 | +0:00.651 | 8 |
107% hranice | 1:31.564 | splnili všichni |
„Je to jeden z nejlepších dnů mého dosavadního života,“ bojoval Sebastian Vettel po závodě s emocemi, které ho ovládaly a jimž se jen těžko bránil. „Opravdu nenacházím slova. Když jsem přejel cílovou pásku, nevěděl jsem, co si mám pomyslet. Byla to fenomenální sezóna. Vybudovali jsme si skvělý tým, to mi dodávalo potřebnou sílu. Bavilo mě usedat do auta a bojovat za nás, za všechny. Také dnes bylo auto vynikající, stejně jako na začátku sezóny. Nemohl jsem si přát nic lepšího.“
Přesto si Sebastian Vettel i v tak povznesené náladě vzpomněl na nepříjemné situace, které ho v průběhu sezóny potkaly: „Někde mě lidé vypískali, přestože jsem neudělal nic špatného. To ale máme za sebou a všem těmto škarohlídům jsme dali správnou odpověď výkonem na trati. Je neuvěřitelné, čeho jsme během posledních čtyř let dosáhli. Jen těžko chápu, jak se to mohlo podařit v tak krátkém období. Třeba mi to dojde za deset let.“
V rozhodující velké ceně šampionátu nikdo Sebastiana Vettela vážněji neohrožoval. Na startu se ihned ujal vedení z pole position a již po prvním kole vedl o 2,4 sekundy před Felipem Massou (Ferrari). Určité vzrušení způsobila jeho velmi brzká návštěva mechaniků, kam zamířil již na konci druhého kola. První pit stop byl ovšem přesně takto plánovaný. Vzhledem k nízké životnosti měkké směsi se jí chtěl staronový mistr světa co nejrychleji zbavit, aby mohl pokračovat v závodě na mnohem příhodnější směsi medium.
STRATEGIE PŘI VOLBĚ PNEUMATIK
číslo | jezdec | sada | použitá směs (typ) pneumatik | |||||
Infiniti Red Bull Racing | ||||||||
1 | Sebastian Vettel | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
2 | Mark Webber | 2 | medium | soft | medium (DNF) | xxx | xxx | xxx |
Scuderia Ferrari Marlboro | ||||||||
3 | Fernando Alonso | 3 | medium | medium | soft | medium | xxx | xxx |
4 | Felipe Massa | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
Vodafone McLaren Mercedes | ||||||||
5 | Jenson Button | 3 | medium | soft | medium | medium | xxx | xxx |
6 | Sergio Pérez | 2 | medium | soft | medium | xxx | xxx | xxx |
Lotus F1 Team | ||||||||
7 | Kimi Räikkönen | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
8 | Romain Grosjean | 1 | soft | medium | xxx | xxx | xxx | xxx |
Mercedes AMG Petronas F1 Team | ||||||||
9 | Nico Rosberg | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
10 | Lewis Hamilton | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
Sauber F1 Team | ||||||||
11 | Nico Hülkenberg | 3 | soft | medium | medium | soft | xxx | xxx |
12 | Esteban Gutiérrez | 2 | medium | medium | soft | xxx | xxx | xxx |
Sahara Force India F1 Team | ||||||||
14 | Paul di Resta | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
15 | Adrian Sutil | 1 | medium | soft | xxx | xxx | xxx | xxx |
Williams F1 Team | ||||||||
16 | Pastor Maldonado | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
17 | Valtteri Bottas | 2 | medium | medium | soft | xxx | xxx | xxx |
Scuderia Toro Rosso | ||||||||
18 | Jean-Eric Vergne | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
19 | Daniel Ricciardo | 2 | medium | soft | medium | xxx | xxx | xxx |
Caterham F1 Team | ||||||||
20 | Charles Pic | 2 | soft | medium | medium (DNF) | xxx | xxx | xxx |
21 | Giedo van der Garde | 0 | soft (DNF) | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx |
MarussiaF1 Team | ||||||||
22 | Jules Bianchi | 2 | soft | medium | medium | xxx | xxx | xxx |
23 | Max Chilton | 2 | medium | medium | soft | xxx | xxx | xxx |
Vettelův týmový kolega Mark Webber nastoupil s opačnou strategií. Odstartoval na tvrdší směsi a měl v plánu absolvovat dlouhý první stint. Jím chtěl potrápit jako jediný vážný konkurent Sebastiana Vettela, případně se poprat o vítězství.
Australana ovšem provází neuvěřitelná smůla a 21 kol před koncem závodu musel na pokyn závodního inženýra odstoupit ve chvíli, kdy měl ztrátu 14,5 sekundy na vedoucí pozici a bezproblémově hájil dvojité vítězství Red Bullu. Příčinou byla známá (a snad i jediná) bolest monopostu Red Bull RB9, defektní alternátor.
„Je to tvrdé. O tomto víkendu jsme si vedli obzvláště dobře. Nakonec podobně jako v mnoha ostatních letošních závodech. Více než usmát se tomu ale nemohu,“ posteskl si Mark Webber a připustil, že večerní mistrovská party Sebastiana Vettela jej ani moc neláká.
Ostatním týmům nezbývalo nic jiného než si jet vlastní závod, bojovat o pozice za Red Bully a čekat na příležitost, jakou jim v Noidě nezaviněně poskytl Mark Webber. Jedině pak zastávky v boxech a odlišná strategie umožnila jiným jezdcům užít si alespoň na chvíli hřejivý pocit z výsluní na vedoucí pozici.
Při GP Indie se takového pocitu na šest kol dočkal Felipe Massa, a to hned v úvodní části velké ceny, po prvním pit stopu Sebastiana Vettela. Pilot Ferrari vynikajícím manévrem předjel současně oba piloty Mercedesu a poskočil tak po startu z páté pozice na druhé místo. To sice neudržel, ale cílem projel jako čtvrtý a při potížích Fernanda Alonsa byl tím, kdo hájil čest italské stáje.
NEJRYCHLEJŠÍ KOLO
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kolo | |
1 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:27.679 | 0 | 0 | 60 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:28.116 | +0:00.437 | +0:00.437 | 54 |
3 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:28.419 | +0:00.740 | +0:00.303 | 60 |
4 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:28.503 | +0:00.824 | +0:00.084 | 59 |
5 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:28.682 | +0:01.003 | +0:00.179 | 49 |
6 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:28.709 | +0:01.030 | +0:00.027 | 58 |
7 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:28.796 | +0:01.117 | +0:00.087 | 57 |
8 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:28.814 | +0:01.135 | +0:00.018 | 57 |
9 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:28.816 | +0:01.137 | +0:00.002 | 49 |
10 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.831 | +0:01.152 | +0:00.015 | 60 |
11 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:28.886 | +0:01.207 | +0:00.055 | 54 |
12 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:28.928 | +0:01.249 | +0:00.042 | 52 |
13 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:28.947 | +0:01.268 | +0:00.019 | 52 |
14 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:29.012 | +0:01.333 | +0:00.065 | 56 |
15 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:29.052 | +0:01.373 | +0:00.040 | 53 |
16 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:29.280 | +0:01.601 | +0:00.228 | 53 |
17 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:29.300 | +0:01.621 | +0:00.020 | 58 |
18 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:29.500 | +0:01.821 | +0:00.200 | 30 |
19 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:30.171 | +0:02.492 | +0:00.671 | 57 |
20 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:30.335 | +0:02.656 | +0:00.164 | 56 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:32.907 | +0:05.228 | +0:02.572 | 32 |
22 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | bez času |
Dalším z pilotů, který se objevil vysoko v průběžném pořadí, byl Kimi Räikkönen (Lotus). Do závodu vstupoval na měkké směsi z šesté pozice, což byl po dlouhé době v jeho podání povedený kvalifikační výkon. Brzká zastávka u mechaniků (7. kolo) jej vrhla hluboko do středu startovního pole. To byla ale voda na Finův mlýn. Cílevědomě postupoval dopředu a ve 40. kole už se vyhříval na druhé pozici. Přitom stále jel na druhé sadě pneumatik a vypadalo to, že strategie s jedinou zastávkou mu vyjde až do závěrečného 60. kola.
S každým dalším kolem se ale zhoršovala přilnavost Räikkönenových pneumatik, takže se v 52. kole stal snadnou kořistí Nica Rosberga (Mercedes), který se po nenápadné jízdě nakonec dočkal skvělého výsledku, když vystoupal na pódium jako druhý muž GP Indie. Němec potvrdil formu z kvalifikace a výrazně pomohl Mercedesu k posunu na ceněnou druhou pozici v hodnocení týmů.
Prohraným duelem s Nicem Rosbergem Räikkönenovo trápení neskončilo. Rychlým tempem se k němu zezadu blížil také jeho týmový kolega Romain Grosjean. S ním se utkal ve vypjatém souboji v 55. kole. Francouz na čerstvějším obutí měl sice navrch, krátce před tím zajížděl o dvě sekundy rychlejší časy, ale vlastní duel byl v podání obou jezdců Lotusu velmi nesmlouvavý. Po něm už Kimi Räikkönen zcela ztratil půdu pod nohama a po nezbytné výměně pneumatik v 58. kole byl rád za sedmé místo v cíli.
Nejen díky odvážnému souboji s Kimim Räikkönenem lze Romaina Grosjeana označit za muže závodu. Původně se s ním na takto předních pozicích vůbec nepočítalo. Doplatil na hrubou taktickou chybu v kvalifikaci a startoval až ze 17. místa. Po pěti úvodních kolech už měl na dosah body, to se pohyboval na 11. pozici, a v době první série zastávek v boxech vystoupal na chvíli až na čtvrté místo. Jeho vlastní pit stop jej znovu vrátil do druhé desítky, z ní se ale trpělivě prokousával až na konečné třetí místo.
„S tím jsem nepočítal. Nevsadil bych na pódium poslední penny, jenže auto bylo opravdu dobré. Je to neuvěřitelné, když si pomyslím, odkud jsem do závodu startoval,“ nevěřícně kroutil hlavou Romain Grosjean. K tvrdému souboji s Kimim Räikkönenem řekl: „Zkusil jsem ho předjet po vnější stopě. On mě ale zřejmě neviděl. Věděl jsem přitom o nebezpečí, které za mnou představoval Massa na čerstvých pneumatikách. Nechtěl jsem proto ztrácet moc času. Bylo to nebezpečné, ale znamenalo to body.“
V tom má Romain Grosjean pravdu. Lotus se díky jeho vydatnému bodovému přídělu pevně usadil na čtvrté pozici s 285 body s nemalou šancí na útok na post vicemistra. Ten po GP Indie průběžně připadl Mercedesu (313 bodů), který tak přeskočil Ferrari (309). Stuttgartská automobilka si z Indie odvezla vůbec nejvíce bodů (26) a jasně zatroubila k závěrečnému útoku.
NEJVYŠŠÍ RYCHLOST
pořadí | číslo | jezdec | vůz | závod | kvalifikace |
1 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 321,8 | 319,9 |
2 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 321,7 | 321,0 |
3 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 319,7 | 319,0 |
4 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 319,4 | 318,9 |
5 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 319,1 | 318,9 |
6 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 319,1 | 318,6 |
7 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 316,6 | 315,9 |
8 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 316,0 | 316,1 |
9 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 315,6 | 317,0 |
10 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 315,6 | 315,6 |
11 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 315,4 | 315,6 |
12 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 315,2 | 315,5 |
13 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 314,9 | 314,4 |
14 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 314,0 | 313,7 |
15 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 313,9 | 313,4 |
16 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 313,6 | 313,4 |
17 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 313,6 | 312,6 |
18 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 313,1 | 312,2 |
19 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 312,6 | 312,1 |
20 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 312,2 | 311,5 |
21 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 311,3 | 310,8 |
22 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 188,9 | 311,4 |
Největší prohru zažil na Buddh International Circuit Fernando Alonso, pro něhož závod skončil prakticky v úplném začátku. Španěl vsadil na první dlouhý stint. Tomu obětoval závěrečnou část kvalifikace, do níž nastoupil na tvrdší směsi, aby si ji mohl ponechat i pro start do velké ceny.
Hned v první zatáčce se Alonso dostal do kontaktu s Webberovým Red Bullem a poškodil si přitom nejen přední křídlo, ale také řízení. Předčasný pit stop jej po návratu na trať zařadil mezi pomalejší vozy a logickým výsledkem byla až 11. pozice v cíli a propastná ztráta 1:18,2 min na vítězného Sebastiana Vettela, s nímž ještě před startem teoreticky bojoval o titul.
GP Indie dokončilo 17 jezdců. Dva z těch, kteří nespatřili šachovnicový praporek, ale byli ještě klasifikováni, protože ujeli 90 % vypsané délky závodu. Jenson Button (McLaren) strávil poslední kolo v boxech. Tam zamířil šest kol před koncem závodu také Nico Hülkenberg (Sauber), jemuž dosloužily brzdy. Přitom do té doby držel pilot švýcarské stáje vynikající osmou pozici.
Mimo pořadí se ocitli již zmiňovaný Mark Webber, dále pak po celé své působení v závodě poslední Charles Pic (Caterham) a Giedo van der Garde (Caterham), který opustil startovní pole hned v úvodu po kolizi s Maxem Chiltonem (Marussia). „Mám zlomené zavěšení kol. Zase ten Chilton, co to je za idiota!“ stěžoval si plný vzteku nizozemský pilot.
KONEČNÉ VÝSLEDKY GP INDIE 2013
pořadí | číslo | jezdec | tým | kol | čas | ztráta | rychlost |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 60 | 1:31:12.187 | - | 202,788 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 60 | +0:29.823 | +0:29.823 | 201,689 |
3 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 60 | +0:39.892 | +0:10.069 | 201,321 |
4 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 60 | +0:41.692 | +0:01.800 | 201,255 |
5 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 60 | +0:43.829 | +0:02.137 | 201,177 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 60 | +0:52.475 | +0:08.646 | 200,862 |
7 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 60 | +1:07.988 | +0:15.513 | 200,300 |
8 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 60 | +1:12.868 | +0:04.880 | 200,124 |
9 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 60 | +1:14.734 | +0:01.866 | 200,056 |
10 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 60 | +1:16.237 | +0:01.503 | 200,002 |
11 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 60 | +1:18.297 | +0:02.060 | 199,928 |
12 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 60 | +1:18.951 | +0:00.654 | 199,904 |
13 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 59 | - 1 kolo | - 1 kolo | 199,289 |
14 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 59 | - 1 kolo | +0:00.108 | 199,285 |
15 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 59 | - 1 kolo | +0:13.945 | 198,778 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 59 | - 1 kolo | +0:00.527 | 198,759 |
17 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 58 | - 2 kola | - 1 kolo | 195,616 |
18 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 58 | - 2 kola | +0:00.722 | 195,590 |
19 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 54 | - 6 kol | - 4 kola | 198,465 |
důvod: | problémy s brzdami | ||||||
Závod nedokončili | |||||||
20 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 39 | - 21 kol | 131,985 | |
důvod: | alternátor | ||||||
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 35 | - 25 kol | 190,295 | |
důvod: | hydraulika | ||||||
22 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1 | - 59 kol | 130,220 | |
důvod: | postartovní kolize s Maxem Chiltonem |
Proti předpokladům nečinily jezdcům pneumatiky Pirelli až takové potíže, jak se původně říkalo. Měkká směs sice vydržela minimum, zejména u aut generujících velký přítlak byla jejich životnost omezena jen na několik kol. Jestliže však měla směs medium vydržet nejvýše 35 kol, skutečnost byla taková, že Adrian Sutil (Force India) s ní absolvoval 52 kol.
Do konce sezóny zbývají tři závody (Abu Dhabi, Austin v Texasu a brazilský Interlagos). Sebastiana Vettela už žádný z konkurentů nemůže překonat, má na kontě 322 bodů. Němec se ve 26 letech stal počtvrté v řadě mistrem světa a zařadil se tak k velikánům jako Alain Prost, Juan Manuel Fangio a Michael Schumacher. Před nimi má ale jednu výhodu, žádný z nich nebyl při zisku čtvrtého titulu tak mladý jako on. Statistiky, třeste se!