GP Brazílie: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Nejrychlejší stojí na pole position. Přestože to zní logicky, rozmarné počasí v Sao Paulu mohlo způsobit překvapení, které se však nekonalo. Sebastian Vettel, aniž by musel příliš riskovat, se zítra při GP Brazílie postaví na nejvýhodnější startovní pozici.
Sebastian Vettel (Red Bull) už to vlastně nepotřebuje. Titul má od GP Indie jistý. Přesto bojuje dál, jakoby se jednalo nejdůležitější závod sezóny. Nehledě na déšť a mokrou trať si s rizikem pod kontrolou dojel pro již deváté pole position v této sezóně a rekordní deváté vítězství v řadě (a třinácté letos celkově) má na dosah.
Úřadující mistr světa poměrně snadno procházel postupovými částmi kvalifikace, i když tentokrát neriskoval jediné pokusy a raději setrvával na trati stejně dlouho jako jeho soupeři, případně přidal kolo navíc. Dohromady najel celkem 23 kol, ale mohl si to dovolit. Z tréninků si naspořil dostatek čerstvých pneumatik.
Pomineme-li vynucené přerušení kvalifikace mezi její druhou a třetí částí z důvodu nehody Sergia Péreze (McLaren) a sílícího přívalu vody, při vlastních kvalifikaci jízdách nedosáhl déšť takové intenzity jako při posledním přípravném tréninku dnes dopoledne. Na chvíli se podmínky na trati zlepšily natolik, že časy dosahované zejména v první části byly téměř na úrovni pátečního dopoledne, kdy pršelo v dosavadním průběhu velké ceny nejméně.
Těžko se dal předvídat další vývoj, a tak Romain Grosjean (Lotus) při svém prvním pokusu v závěrečné části kvalifikace jako první sáhnul po přechodných pneumatikách. Na Sebastiana Vettela ani takové riziko neplatilo. Mezitím totiž jezdci Red Bullu časomíra ukázala výkon 1:26,479 min a to bylo pro ostatní příliš. Nejvíce se mu přiblížil jeho krajan Nico Rosberg (2./+0,623 s) na Mercedesu, Fernando Alonso (Ferrari/3.) už ztrácel více jak jednu sekundu.
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:25.342 | 0 | 0 | 6 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.381 | +0:00.039 | +0:00.039 | 6 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:25.556 | +0:00.214 | +0:00.175 | 6 |
4 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.071 | +0:00.729 | +0:00.515 | 4 |
5 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:26.266 | +0:00.924 | +0:00.195 | 11 |
6 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:26.275 | +0:00.933 | +0:00.009 | 6 |
7 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.398 | +0:01.056 | +0:00.123 | 5 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.453 | +0:01.111 | +0:00.055 | 7 |
9 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:26.656 | +0:01.314 | +0:00.203 | 6 |
10 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:26.689 | +0:01.347 | +0:00.033 | 6 |
11 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.741 | +0:01.399 | +0:00.052 | 5 |
12 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:26.790 | +0:01.448 | +0:00.049 | 7 |
13 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:26.817 | +0:01.475 | +0:00.027 | 4 |
14 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:26.874 | +0:01.532 | +0:00.057 | 9 |
15 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:27.124 | +0:01.782 | +0:00.250 | 9 |
16 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:27.209 | +0:01.867 | +0:00.085 | 9 |
17 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:27.367 | +0:02.025 | +0:00.158 | 12 |
18 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:27.445 | +0:02.103 | +0:00.078 | 14 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:27.843 | +0:02.501 | +0:00.398 | 6 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:28.320 | +0:02.978 | +0:00.477 | 6 |
21 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.366 | +0:03.024 | +0:00.046 | 11 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.950 | +0:03.608 | +0:00.584 | 11 |
107% hranice | 1:31.315 | splnili všichni |
„Jsem velmi šťastný, zejména za těchto přetěžkých podmínek. Těší mě, že stojím před Nicem. Mercedes a především Nico byli včera velmi silní,“ radoval se z kvalifikačního úspěchu Sebastian Vettel. „Upřímně řečeno, překvapil mě náskok, s jakým jsem zvítězil. To jsem opravdu nečekal.“ A mohl být ještě rychlejší, protože v dalších pokusech se dokázal zlepšit ve druhém i třetím sektoru. Jenže čas z úvodního úseku mu zlepšení neumožnil.
Nico Rosberg tajně věřil, že v Brazílii na mokru by na pole position mohl dosáhnout. Nevyšlo to. „Z výsledku nemohu být absolutně nadšený, protože po včerejším výkonu jsem tak trochu doufal, že mám na zisk pole position. Jenže Sebastian byl o něco, tedy přesněji řečeno o hodně rychlejší. Takže to nešlo. První řada je ale dobrou výchozí pozicí pro zítřek,“ uzavřel hodnocení kvalifikace Nico Rosberg.
Fernando Alonso se třetím časem zařadil na pozici, kde ho nikdo nečekal. Přípravné tréninky mu příliš nesedly a dnes dopoledne dokonce nezajel jediné měřené kolo, když trať obkroužil v instalačním režimu pouze dvakrát. „Jsem šťastný. Konečně se zase jednou postavím tak vysoko. Z mého kola už ale takovou radost nemám. Na Seba jsem neměl, je příliš rychlý. Ovšem druhé místo bylo řešitelné, kdybych neztratil sedm nebo osm desetin ve čtvrté zatáčce, kde jsem vyjel až do vybarvené únikové zóny,“ posteskl si pilot Ferrari a již jistý letošní vicemistr.
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.161 | 0 | 0 | 8 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:26.420 | +0:00.259 | +0:00.259 | 9 |
3 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:26.590 | +0:00.429 | +0:00.170 | 8 |
4 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:26.626 | +0:00.465 | +0:00.036 | 9 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:26.698 | +0:00.537 | +0:00.072 | 10 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:26.963 | +0:00.802 | +0:00.265 | 9 |
7 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:27.049 | +0:00.888 | +0:00.086 | 9 |
8 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:27.078 | +0:00.917 | +0:00.029 | 8 |
9 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:27.363 | +0:01.202 | +0:00.285 | 9 |
10 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:27.441 | +0:01.280 | +0:00.078 | 10 |
11 | 7 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault E21 | 1:27.456 | +0:01.295 | +0:00.015 | 10 |
12 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:27.798 | +0:01.637 | +0:00.342 | 10 |
13 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:27.954 | +0:01.793 | +0:00.156 | 9 |
14 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:28.269 | +0:02.108 | +0:00.315 | 10 |
15 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:28.308 | +0:02.147 | +0:00.039 | 10 |
16 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:28.586 | +0:02.425 | +0:00.278 | 10 |
107% hranice | 1:32.192 | splnili všichni |
Specialista na déšť, Lewis Hamilton (Mercedes), dnes skončil na páté pozici se ztrátou 0,105 sekundy na Marka Webbera (Red Bull), který absolvoval svou vůbec poslední kvalifikaci ve formuli 1. Australan možná čekal lepší výsledek, ale ani mírné zklamání jej nevyvedlo z maximálního soustředění. Jako jediný z jezdců nevystoupil během třičtvrtěhodinového přerušení kvůli dešti z kokpitu a trpělivě čekal na svou příležitost. Ta však nepřišla v podobě, jakou si zřejmě představoval. Jestli ještě pomýšlí na poslední vítězství ve velké ceně, bude mít k němu cestu hodně náročnou.
Pokud bychom měli hovořit o skutečném překvapení, pak je to umístění jezdecké dvojice italské stáje Toro Rosso. V první části kvalifikace se Daniel Ricciardo a Jean-Eric Vergne ještě pohupovali nad nepostupovými místy a šli dále jako nejpomalejší z šestnácti postupujících. Pak se ale něco přihodilo, oba se protlačili až do top 10 a zítra odstartují z vynikající čtvrté řady.
Za sebou nechali piloti Toro Rosso Felipeho Massu (9./+1.630 s) na Ferrari a hvězdu Sauberu posledních velkých cen, Nica Hülkenberga (10./+3,103 s), který ke kvalifikaci řekl: „Po celý víkend nejsme tak konkurenceschopní, jak bychom si přáli. S autem to bylo složité až do úplného konce. Navíc jsem již neměl čerstvé přechodné pneumatiky, jen opotřebované. Myslím, že v tomto ohledu ale nejsem jediný s takovým problémem. Opravdu to nebylo snadné. Auto klouže jako po mýdle, nějak se z jízdy vytratila harmonie.“
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:26.479 | 0 | 0 | 8 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:27.102 | +0:00.623 | +0:00.623 | 7 |
3 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:27.539 | +0:01.060 | +0:00.437 | 7 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:27.572 | +0:01.093 | +0:00.033 | 8 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:27.677 | +0:01.198 | +0:00.105 | 7 |
6 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:27.737 | +0:01.258 | +0:00.060 | 7 |
7 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.052 | +0:01.573 | +0:00.315 | 7 |
8 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:28.081 | +0:01.602 | +0:00.029 | 7 |
9 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:28.109 | +0:01.630 | +0:00.028 | 7 |
10 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:29.582 | +0:03.103 | +0:01.473 | 7 |
107% hranice | 1:32.532 | splnili všichni |
O správnosti přerušení kvalifikace na 45 minut po dobu prudkého deště nikdo nepochyboval. Šéf týmu Red Bull Christian Hroner k neplánované přestávce řekl: „Bezpečnost stojí na prvním místě,“ a sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff se přidal: „Nebezpečí aquaplaningu je příliš vysoké. Vždyť není možné udržet auto v přímém směru ani na rovince. Jezdec nad ním snadno ztratí kontrolu.“
Toto opatření si vyžádala jediná nehoda. Na konci druhé části kvalifikace vyjel Sergio Pérez (McLaren) v levé zatáčce na konci prvního měřeného sektoru na vnější obrubník, sklouzl po něm a dostal se do smyku, po němž následoval náraz do zdi. Mexičan vzal plnou vinu na sebe: „Jel jsem naplno, příliš jsem riskoval. V tu chvíli mi bylo jasné, že to je moje poslední kvalifikační kolo. Prostě jsem zašel za limit.“
Přes tento incident odstartuje Sergio Pérez (14.) před svým týmovým kolegou Jensonem Buttonem (15.), s nímž se jinak na mokru vždy musí počítat. Tentokrát zůstal Angličan bezbarvý. „Jakmile začalo více pršet, nedostal jsem pneumatiky na potřebnou teplotu,“ zdůvodnil mistr světa z roku 2009 svůj neúspěch. Více si určitě přál také Heikki Kovalainen (Lotus), jemuž postup do top 10 unikl o pouhých 0,015 sekundy. Jeden černozlatý monopost ale mezi nejlepšími byl, Romain Grosjean zajel šestý nejlepší čas a odstartuje ze třetí řady.