Hamiltonův nejhorší start za 13 let: z chlouby je slabina, NEJ parťák je pryč

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas byli parťáci Mercedesu
Britskému závodníkovi je zastávka v Saúdské Arábii proti srsti
Britskému závodníkovi je zastávka v Saúdské Arábii proti srsti
Britskému závodníkovi je zastávka v Saúdské Arábii proti srsti
Britskému závodníkovi je zastávka v Saúdské Arábii proti srsti
Lewis Hamilton dostal dopis od čtrnáctiletého chlapce, který je v cele smrti
Lewis Hamilton dostal dopis od čtrnáctiletého chlapce, který je v cele smrti
19
Fotogalerie
Daniel Konečný
Formule 1
Vstoupit do diskuse (3)

Ten rozdíl se zdál být až neuvěřitelný. Zatímco před třemi měsíci Lewis Hamilton na trati v Džiddě dominoval a vyhrál i s plusovým bodem za nejrychlejší kolo závodu, o minulém víkendu, i při nedojetí hned sedmi (!) vozů, obsadil až desátou příčku. Poslední bodovanou. „Je to těžké skousnout, ale musíme nadále bojovat,“ nevzdává se sedminásobný mistr světa, jenž prožívá nejhorší vstup do sezony za posledních třináct let. Jaké jsou jeho příčiny?  

Nevyužitý potenciál vozu

Radikální změna pravidel, jež měla za cíl zlepšit samotné závodění, znamenala pro týmy výzvu vytvořit od základů nové monoposty. Vítězové posledních osmi konstruktérských titulů se rozhodli vydat originální cestou. Monopost Mercedesu se na první pohled zcela liší od zbytku závodního pole, jelikož prakticky nemá tzv. bočnice. Tedy významný aerodynamický prvek na bocích vozu. „Byl to náš první nápad, ale nakonec jsme usoudili, že větší potenciál má naše současná cesta,“ komentoval radikální řešení šéf dosud nejlépe fungujícího Ferrari Mattia Binotto. Stáj z Maranella přitom vsadila na zcela opačný koncept. Bočnice aktuálních lídrů šampionátu jsou nejvýraznější z celého paddocku. V Mercedesu ovšem své volbě nadále věří. „Upřímně nás problémy zaskočily, ale formule 1 je věda, ne žádné čáry, takže musíme tvrdě pracovat. Až odemkneme potenciál vozu, budeme bojovat o vítězství,“ je přesvědčený šéf stáje Toto Wolff.

Lewis Hamilton na trati kvalifikaceLewis Hamilton na trati kvalifikace • Reuters

Z chlouby slabina

Když dostal Lewis Hamilton v loňské Grand Prix Brazílie nový motor, zdál se v posledních čtyřech závodech takřka neporazitelný. Letos si o něčem podobném může nechat zdát. „Držet se Haasu nebylo v mých silách. Magnussen v závěru závodu úplně létal,“ vyzdvihl Hamilton sílu motoru Ferrari, jenž se letos jeví jako nejlepší. „Naše data ukazují, že máme ze všech týmů největší odpor vzduchu, což nás samozřejmě zpomaluje. Ferrari svou pohonnou jednotku sice vylepšilo, ale nemyslím si, že by mezi motory byly významnější rozdíly,“ dušuje se Wolff. Dosavadní výsledky ovšem ukazují opak. V Saúdské Arábii se z osmi vozů, jež mají pod kapotou pohonnou jednotku od Mercedesu, kvalifikoval v nejlepší desítce pouze George Russell, týmový kolega Hamiltona. Situace je pro „stříbrné šípy“ o to nepříjemnější, že letos vstoupilo v platnost „zmražení“ většiny částí pohonné jednotky, která se tak do roku 2026 smí změnit pouze za účelem větší spolehlivosti.

Lewis Hamilton po kvalifikaci v BahrajnuLewis Hamilton po kvalifikaci v Bahrajnu • Reuters

Nejlepší parťák je pryč

Na poměry formule 1 šlo o naprosto harmonickou spolupráci. Pět let Valtteriho Bottase v Mercedesu zajistilo stáji pět konstruktérských titulů a čtyři jezdecké pro Lewise Hamiltona. „Valtteri je nejlepší parťák, kterého jsem kdy měl,“ uvědomoval si sám sedminásobný mistr světa, jenž si od letošního roku musí zvykat na nového kolegu. Mercedes totiž povýšil velice talentovaného George Russella. Čtyřiadvacetiletý závodník ukázal svůj um v kvalifikaci Velké ceny v Džiddě, když nadělil svému krajanovi takřka sedm desetin sekundy. „Šli jsme jinou cestou nastavení vozu než George a bohužel jsme to vůbec netrefili,“ vysvětloval šokující šestnáctou příčku Hamilton. Dvojnásobný mistr světa Mika Häkkinen však tuší hlubší problémy. „Z vlastní zkušenosti vím, že Lewis je velice citlivý člověk. S Valtterim fungovala spolupráce výtečně. Od George takovou podporu mít nebude, což ho může značně rozhodit,“ varuje legendární Fin.

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas byli parťáci MercedesuLewis Hamilton a Valtteri Bottas byli parťáci Mercedesu • Reuters

Pocit křivdy

Naprosto spektakulární závěr loňské sezony, jež se rozhodla v úplně posledním kole po velice kontroverzních událostech, zanechal v Lewisi Hamiltonovi, mírně řečeno, pocit rozčarování a křivdy. „Ztratil jsem víru v systém,“ přiznal jeden z nejlepších jezdců v historii formule 1. „Na dva měsíce jsem se odstřihl od okolního světa, přesto se mi celý závod několikrát znovu přehrál před očima. Najednou jsem měl pocit, že sport, který miluji celý svůj život, mě zradil a já mu nerozumím,“ vysvětloval Hamilton své zmizení ze sociálních sítí po památném závodě. Veřejnost ihned začala spekulovat, že by to mohlo znamenat i konec kariéry velkého šampiona. „Nemůžu dopustit, aby Abú Zabí definovalo mou kariéru. Cítím se naprosto skvěle, mám za sebou nejlepší tým ze všech a jsem odhodlán předvést to nejlepší, co ve mně je,“ burcoval sedmatřicetiletý závodník před startem ročníku. Ukáže to ve zbývajících jednadvaceti závodech?

Britskému závodníkovi je zastávka v Saúdské Arábii proti srstiReuters/AHMED YOSRI

Lewis Hamilton a jeho první dva závody sezony

rok1. závod (umístění)2. (umístění)body po 2 závodechumístění na konci sezony
20223.10.16?
20211.2.442.
20204.1.371.
20192.1.431.
20182.3.331.

 

Vstoupit do diskuze (3)