Na trať vyrazili dvě minuty poté, co do osudové třetí rychlostní zkoušky Rallye Bohemia vyjel i Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou. Po nich už nikdo neodstartoval. „Byli jsme u toho. Museli jsme zastavit a pomáhali jim ven. To se nedá popsat,“ hlesl jen Petr Černohorský, navigátor Daniela Běhálka, který se podílel na záchranných pracích.
Jak tedy místo nehody vypadalo?
„Levá zatáčka do aleje. Před ní jsme už museli zastavit. Šlo o čelní náraz do stromu, na takovéto věci je to auto bohužel nejvíce háklivé. Všechno ostatní může ještě jakž takž dopadnout, ale čelní náraz ne.“
Bylo už na první pohled vidět, že je to zlé?
„To si neumíte představit jak. Bylo vidět, že je to vážná nehoda s těžkými zraněními. Předek auta skoro nebyl a motor odletěl několik metrů daleko. Byl to masakr. Tohle jsem si snad ani nikdy nepřál vidět. Volali jsme proto ihned helikoptéru.“
Jak to probíhalo dál?
„Pořadatelé reagovali dobře. Sanitka přijela do tří minut a jen fakt, že už za námi nikdo nevyjel, je důkaz, jak to zvládli. Jak jsme přijeli, dával jsem nouzový signál, jim to tam píplo a hned za námi letěli. Rychlejší zásah být nemohl. Stejně jako oživování, to také nastalo ihned. Zranění navigátora se týkala celého těla. Záchranáři ho vyprošťovali z auta, nohy byly v podstatě venku. Strašné.“
Co tedy bylo podle vás příčinou neštěstí?
„Tyto věci vyšetřují technici, takže to bude určitě zmonitorované. Myslím, že je však těžké hledat konkrétního viníka. Prostě přílišná rychlost.“
Jakou rychlostí mohl Martin Semerád v mitsubishi jet?
„To nedokážu říct, jelikož jsem páteční trénink (probíhal v místě havárie, pozn. aut.) kvůli práci neabsolvoval. Těžko odhadovat, jednalo se o rychlejší pasáž. Mohl tam mít klidně 130, 140 kilometrů za hodinu.“
Nebyl problém i s mokrou vozovkou? Přeci jen Roman Kresta či Juho Hänninen měli kvůli ní v prvních rychlostních zkouškách také problémy…
„Ne ne, trať byla ve třetí rychlostí zkoušce dobrá, suchá. Spíše to vypadalo, že hlavním problémem byla právě velká rychlost. Prostě to v ní asi nezvládl.“
Jak si pamatujete Bohuslava Ceplechu?
„Bavili jsme se spolu, byli jsme kamarádi. Je to neštěstí, hlavně víte co, malý děti, rodina…“
A Martin Semerád?
„Martin je v šoku, letěl vrtulníkem do nemocnice s klíční kostí. Ten náraz musel být opravdu hodně silný.“
Je to druhá tragická havárie u navigátora letos. V Rallye Český Krumlov zahynul i navigátor Aleš Zimolka.
„Vím o tom, jenže tady si myslím, že to je jedno. Kdyby to byla zatáčka doprava… Otázka vždycky je, jak se to trefí a kdo to dostane přímo. My jsme jeli druhý za nimi. Dvě minuty za nimi.“
Vy jste nicméně také navigátor. Nemáte po té černé sérii strach?
„To není o strachu, to je o pokoře. Musíte mít z té rychlosti pokoru. Jinak to nejde.“