Zvětšete mi kabinu, žertoval legendární navigátor při odjezdu na Dakar

Hned tři kamiony Tatra Jamal z největšího českého týmu Bonver Dakar Project dnes odpoledne vyrazily z deštěm promáčené Ostravy do francouzského přístavu Le Havre na Rallye Dakar 2015. Odtamtud zamíří do Jižní Ameriky, kde závod 4. ledna odstartuje. Lídrem týmu je znovu kazašský pilot Artur Ardavičus. Druhou tatru řídí šéf týmu Tomáš Vrátný a třetí Polák Robert Szustkowski. Zvučnou posilou je legendární navigátor Josef Kalina, který bude dohlížet na organizaci.
„Nové tatrovky jsou tak krásné, že bych se do jedné z nich znovu nejraději posadil,“ usmíval se Kalina při odjezdu. „Ale to by mi museli trochu zvětšit kabinu…“
Kalina jezdí na Dakar od roku 1986. Jako navigátor dovedl ke třem triumfům Karla Lopraise (1994, 1999 a 2001) a záludnostmi jednoho z nejtěžších závodů světa se snažil provést i Martina Macíka, Aleše Lopraise nebo Jaroslava Valtra. „V týmech je teď trochu zmatek, proto jsem moc rád přijal nabídku Tomáše Vrátného a snad pomůžu alespoň radama.“
Jaká je Kalinova rada číslo jedna? „Dakar je maraton!“ hlásí zkušený navigátor okamžitě. „A to si musí uvědomit i Artur Ardavičus. Nevyhrává se první, druhý, ani třetí den. Divočinou tam ještě nikdo nevyhrát, vždycky se musí jet podle možností auta, posádky a trati.“
Ardavičus byl v roce 2012 třetí s Kamazem, v tatrovce týmu Bonver Dakar pojede podruhé. Před rokem skončil čtrnáctý, přibrzdila jej havárie. „Nemáme za úkol Dakar vyhrát, pořád se učíme a pracujeme,“ říká Ardavičus. „Ale máme výborné auto, nejlepší tým a nejlepší mechaniky, tak uvidíme, kam dál nás letošní ročník posune.“
Šéf týmu Tomáš Vrátný pojede Dakar v roli jezdce počtvrté. A moc se těší na spolupráci s Kalinou. „Pořád si pamatuju, jak jsem jej potkal na svém prvním Dakaru a jak mi hned říkal - hlavně nezávoď!“ vzpomíná Vrátný se smíchem na první setkání s Kalinou. „Říkal mi, abych nezávodil ani na druhém a třetím Dakaru, hlavní je dojet. Teď mě tedy čeká čtvrtý ročník, tak už závodit zkusím.“
Cíle týmu Bonver Dakar Project jsou pro nadcházející ročník jasné: promluvit do bojů o přední umístění. „Ideální by bylo, kdyby se Artur umístil v první pětce, já v první desítce a Robert v první dvacítce,“ říká Vrátný. „Ale vzhledem k tomu, jak náročnou a nevyzpytatelnou soutěží je Dakar, tak budu rád, když všechny tři auta dojedou do cíle.“