Martin Tomaides
16. července 2018 • 13:48

Angličan kryje záda šampionovi. Učím se od nejlepšího, ale je to i tlak, říká Janes

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Hvězdy vyvedly partnerky: kdo dorazil na vyhlášení Fotbalisty roku?
PRVNÍ DOJEM ze čtvrtfinále: Motor se zlepšuje, ale dostává lekci, co Třinec umí
VŠECHNA VIDEA ZDE

PŘÍMO ZE SLOVENSKA | Neměl úplně snadnou pozici, objevil se totiž na místě velezkušeného Davida Vršeckého. Anglický nováček Oly Janes kvalit českého veterána zatím nedosahuje, ale učí se rychle, lepší se každým závodem a víkendové zápolení na Slovakiaringu završil devětadvacetiletý sympaťák ze stáje Buggyra prvními body. „Snad brzy dodám další," řekl. Serveru iSport.cz poskytl otevřený rozhovor.



S trucky závodí Janes od roku 2010, tehdy začal v jedné z nižších divizí a asfaltová divočina pro něj byla jen koníčkem. O tři roky později si pořídil od Buggyry jeden z jejich speciálů, který pak použil v britském šampionátu. „S tím jsem vyhrál mnoho závodů a stal se nováčkem roku. Ale skok do ETRC je pak skutečně hodně velký," vykládal jen pár hodin předtím, než si dojel pro své premiérové body v seriálu.

Popište mi, jak přesně se stalo, že jste získal angažmá právě v Buggyře?
„V průběhu minulých 3-4 let jsme odebírali od firmy motory do britského šampionátu a zhruba od konce ročníku 2017 už jsme se bavili o možnosti obsazení druhého závodního vozu pro Buggyru. A přes zimu se to pak upeklo."

S příchodem do kádru evropského šampiona jste určitě musel být spokojen.
„Mám se tu dobře a můžu se navíc učit od toho nejlepšího. Mít vedle sebe současného vládce seriálu je ale také slušný tlak, protože oba máme stejný kamion a lidé se mnohdy ptají, jaktože nejsem tak rychlý, jako je on. Občas už mně to trochu vadí, ale tlak k závodění patří."

Zmínil jste stájovou jedničku Adama Lacka, evropského šampiona a dvojnásobného vicemistra, který má nespočet zkušeností. Jaký to je parťák?
„Velice dobrý! Hodně mi pomáhá správně připravit můj truck a proniknout do tajů celé stáje a všech maličkostí, které kluci z Buggyry dělají. Každý závod se vlastně naučím něco nového a vidím u něj, že i ten nejrychlejší čas, který se dá zajet, jde ještě překonat."

Zdá se, že velice dobře jste si zvykl i na práci s českým týmem.
„Je to tak, přivedl jsem si sebou vlastně jen jednoho mechanika, který tu teď pracuje na plný úvazek. Snažíme se tu všichni stále makat s jazykovou bariérou, taky jsem se už naučil pár slov česky."

Skutečně?
„Ano, ale váš jazyk je velice těžký. Jakýkoliv slovanský jazyk je pro Angličana náročné pochytit, ale když se naučíte pár slovíček, je pak všechno o dost snazší. Z profesního hlediska už to pak není tak zlé, protože plno věcí ohledně auta se dá používat i v češtině... Každopádně doufám, že na konci roku budu umět řeč trochu víc."

Počítám, že v paddocku jste asi nepochytil zrovna větší množství publikovatelných výrazů.
„Tak to víte, vždycky slyšíte plno divokých slov když se něco nepodaří a taková vždyckyv hlavě zůstanou jako první."

Truck Olyho Janese je v garáži v dobrých rukouFoto Buggyra Media

Už máte za sebou závody v Itálii, Maďarsku, Německu a teď na Slovensku. Jaký dojem na vás dělají evropské tratě?
„Každý závodní víkend je pro mě něčím úplně novým, protože kromě Nürburgringu a Le Mans jsem na žádné z tratí seriálu ještě nejezdil. Musím říct, že mi například hodně pomáhají páteční mediální jízdy, kde se snažím všechno co nejvíc nakoukat... Zkrátka každý víkend se posuneme o kus dál, a s tímhle jsem zatím spokojený úplně nejvíce."

Polovina sezony je pryč, tak nám to trochu shrňte. Co jste si z působení v Buggyře už odnesl a co čekáte od zbytku sezony?
„Myslím, že jsem si toho odnesl hodně. Hlavně o pneumatikách. V Británii používáme stejné, ale nastavení celého kamionu je tam úplně jiné než tady a hodně tomu napomáhá i počasí. Zatím každý závod se letos jel na suchu, zatímco v Anglii se 70% závodů jezdí na mokru. Teplota asfaltu je tady zhruba 45 stupňů Celsia, což znamená, že se musíte hodně dobře ujistit, že vaše gumy jsou v optimálním stavu, a tohle je starost, na kterou z domova vůbec nejsme zvyklí."

Vy sám jste si na vysoké teploty zvykl jak rychle?
„Mám takové počasí rád na dovolenou, ale na závodění je to vážně náročné. Popravdě jsem doufal, že v sezoně budou i nějaké závody na mokré trati, nejlépe by to mohlo být třeba v Le Mans, kde to znám a mohl bych využít nasbíraných zkušeností."

Jak těžký byl vlastně přesun z britského šampionátu do prestižního seriálu mistrovství Evropy?
„To víte, skok je to velký, vždyť pro některé z jezdců je to jejich jediné zaměstnání. Jsou to závodníci na plný úvazek. Já mám ještě dvě jiné práce a mám navíc také osmnáctiměšíční dcerku. Té věnuju hodně času a energie."

Je hodně složité rozdělit síly mezi pracovní a traťový život?
„Naše firma Briarwood má přes 50 zaměstnanců a všechno dohromady skloubit není snadné. O víkendu se proháním po závodech a v pondělí ráno musím zase sedět v kanceláři a snažit se orientovat v byznyse. Závodění pro mě je někdy pěkný stres, ale vážně si to užívám. Baví mě to a neměnil bych."

Dá se mimochodem porovnat kvalita obou seriálů?
„Některé tahače by srovnání asi zvládly, ale u jezdců je to jiné. V Anglii máte jednoho nebo dva vyloženě dobré jezdce, kteří by mohli v Evropě patřit mezi TOP 10, ale pro zbytek je závodění vážně jen koníček."

Oly Janes na podpisové akci s parťákem Adamem Lackem
Oly Janes na podpisové akci s parťákem Adamem Lackem

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud