Jsou zástupci odlišných světů. Lukáš Pešek bojuje v mistrovství světa silničních motocyklů, Jakub Smrž zas v superbicích. Rozdílné cesty však mají společný prvek – chtějí být nejlepšími.
A kdo je momentální českou jedničkou? To si přišli vyříkat v exkluzivním dvojrozhovoru pro deník Sport.
Na trati se už dlouho nestřetli. Naposledy stál Lukáš Pešek proti Jakubu Smržovi před šesti lety, během pár závodů v kubatuře do 250 ccm. Nyní by se však vzájemnému souboji nebránili. Ale ani by jim nevadilo, kdyby jezdili pod společným českým týmem.
Oba dva se totiž navzájem motivují a respektují. „Když Lukáš zajede dobře ve dvěstěpadesátkách, mám také chuť udělat dobrý výsledek. A myslím, že je to i opačně,“ tvrdí Smrž, kterého Sport pozval do Pacova, kde zrovna Pešek jezdil motokros. U jednoho stolu přímo u trati pak mohlo dojít na vzájemnou konfrontaci jezdců z jiných závodních seriálů.
Jakub Smrž zajel letos v šampionátu superbiků třetí místo. Lukáši, podaří se vám tento výsledek letos napodobit v MS?
PEŠEK: „Jsem realista. Vím, že to bude tento rok velmi těžké.“
SMRŽ: „Také jsem teoreticky letos neměl šanci být třetí, ale povedlo se.“
PEŠEK: „Jenže jedeme dva šampionáty, které se nedají srovnávat. A to v Čechách nikdo nedokáže pochopit. Není to taková motivace, jako když Kuba skončí v superbicích čtvrtý, tak já chci hned dobývat třetí příčku. Jedu si ve čtvrtlitrech svoje.
Vím, na co mám já a moje motorka.“
A stačíte se dívat na sebe v televizi?
SMRŽ: „Letos se oba kalendáře docela dost kryjí...“
PEŠEK: „Když jsem zrovna doma, tak to sleduji. Superbiky mě baví, jsou to hezké závody.“
SMRŽ: „Lukáše jsem viděl letos v akci třikrát. Ale spíše se vždycky jen zběžně podívám, jaký je stav.“
Když se tedy příležitostně okouknete, máte k tomu druhému nějaké výhrady? Třeba v jezdeckém stylu...
PEŠEK: „Tak Kuba ho má celý život stejný. Úplně jiný než já. Více sedí na zadku, to já se spíše hrnu dopředu.“ SMRŽ: „Protože jsme každý jinak velký a jezdíme na jiné motorce. Ale Lukášův styl je dobrý. Jde spíše o účelovost než estetiku.“
Třeba v této sezoně je postřehnutelný jistý opak. Podle odborníků má Jakub problémy s počáteční fází závodu, zejména se starty. To se naopak u Lukáše chválí. Vnímáte to?
SMRŽ: „Nejde o samotný start. Ve dvěstěpadesátkách je výhoda, že tam není tolik lidí. To u nás, když vjede do zatáčky třicet jezdců, tak je to něco jiného. Navíc superbiková motorka je těžší. Ke konci závodu zas dokážu jezdit nejrychlejší časy z celého startovního pole.“
PEŠEK: „Já začátek závodu rád využívám. Je tam chumel a nikdo nejede hned brutální kudlu. Snažím se posouvat dopředu. Pak se však propadám. Částečnou vinu na tom nese polotovární nářadí, na kterém jezdím.“
Takže Jakub má nejlepší konec závodu, Lukáš začátek... Nechtěli byste jezdit v jednom týmu?
PEŠEK: „Mně to v podstatě může být jedno. Ale pro místní lidi by to bylo dobrý. Vedlo by se to jako národní tým a byla by to sranda.“
A kdo by měl být v tomto národním týmu jedničkou?
SMRŽ: „V dnešní době se na jedničky nehraje. Každý jezdec má podmínky stejné.“ Ano, ale Jakub prohlásil, že je v současné době českou jedničkou on. Lukáši, jaký na to máte názor?
PEŠEK: „V této sezoně s tím souhlasím. Má nejlepší výsledky. Je jediný, který z nás udělal bednu. To, že to je v superbicích, je věc jiná. Já však tento šampionát respektuju. Uvidíme na konci roku. Ještě není konec.
Každopádně můj cíl je být první na světě.“
SMRŽ: „Tu jedničku jsem řekl na jedné tiskovce, protože se mě na to někdo zeptal. K tomu jsem však dodal, že se to nedá hodnotit. Ale podle současných výsledků jsem to jednoduše já. Stejně, jako byl Lukáš před dvěma lety.“
A chtěli byste si proti sobě zazávodit, třeba na stejném typu motocyklu?
PEŠEK: „Nevadilo by mi to. Jenže já si jedu svůj svět a mám jasný cíl. Pokud by to pro mě mělo smysl závodit, tak bych tam šel. Ale jen tak, proč bych to dělal...“ SMRŽ: (přikyvuje) Dobře. Jakub je nyní jednička, Lukáš dvojka.
Kdo by měl být českou trojkou?
SMRŽ: „Já bych tam dal na střídačku Lukášova bráchu s mým bráchou.“
PEŠEK: (směje se) „Tak pozor. Máme tady Karla Abrahama a musím říct, že letos jede také dobře. Je to jedna z jeho nejlepších sezon. Mě už několikrát porazil, takže s ním počítám.“
Jakube, vy můžete ohodnotit Peška a Abrahama, kteří proti sobě závodí ve stejné třídě. Kdo je podle vás v současné době lepší?
SMRŽ: „Je to na střídačku. Druhá věc je ta, že mají zcela odlišnou techniku. Abraham má tovární aprilii.“
PEŠEK: „To však nikdo neví. Ale kdybych měl velké finanční prostředky, také bych si ji koupil. Přesto Karel není v tuto chvíli tak známý jako jeho táta. Ten pro motocyklový sport u nás udělal celkem dost. Má velký vliv. Díky němu se můžeme na světové závody dívat v televizi.“
SMRŽ: „Navíc z dlouhodobého pohledu Lukáš něco dokázal. Má toho za sebou mnohem víc než Karel.“
Lukáši, Jakub na začátku tohoto roku tvrdil, že je vaše kategorie dvěstěpadesátek mrtvá. Co si o tom myslíte?
PEŠEK: „Nesouhlasím s tím. Ba naopak. Je to momentálně jedna z nejvíce nabitých kategorií. O desítku je ostrý boj. Úplně si za tím stojím. Ve stopětadvacítkách jsem byl špica, jako nikdo od nás. Teď jsem tam, kde jsem. Jsou zde hodně ostří piloti.“
Jaké to pro vás bylo, když jste se dozvěděl, že Smrž zkritizoval vaši kubaturu?
PEŠEK: „Neřešil jsem to. Každý máme jiné cíle. Neříkám, že ta má cesta je lepší než Kubova a obráceně. Ale žijeme si v tom, že je náš způsob nejlepší.“
SMRŽ: „Ani přesně nevím, v jaké tiskové zprávě se tohle mé prohlášení objevilo. S tou smrtí je to možná přehnané. Ale před třemi čtyřmi lety byly dvěstěpadesátky vyrovnanější a měly početnější startovní pole. Navíc mě štve, že je to tam více o penězích. Když někdo přijde s kufry peněz, může si koupit jakoukoli techniku. To dřív nebylo.“
Lukáši, jaký máte vy názor na mistrovství světa superbiků?
PEŠEK: „V životě jsem neviděl obě závodní jízdy. Ale líbí se mi. Z mého pohledu tam není takový rozdíl mezi továrními motorkami a netovárními.“ SMRŽ: „Oba světy se nedají prostě porovnávat. Za pronájem motorky z MotoGP se dá koupit deset motorek v superbicích. Je to fakt něco jiného. Přesto jsou superbiky zajímavější, protože do cíle dojede deset lidí ve vteřině a ne deset lidí po minutě.“
Souhlasíte s tím, Lukáši?
PEŠEK: „V tuhle chvíli samotný závod MotoGP tak zajímavý není. Ale ty zbylé šampionáty jsou krásné. Navíc královská kubatura je spíše o materiálu, proto na to bude chodit více lidí. A osobně si myslím, že když udělají závod tři jezdci v MotoGP, tak to má větší váhu, než kdyby dělalo závod osm lidí v superbicích.“
SMRŽ: „Jenže vždycky je v MotoGP dopředu jasné, jaké týmy budou vepředu.“ PEŠEK: „Ale má to smysl. Když to stojí takové prachy, nedostane se tam každý. Když chce někdo v superbicích najít místo, tak se tam většinou dostane.“
Myslíte si proto, že jsou v MotoGP lepší jezdci?
PEŠEK: „Tohle budu tvrdit pořád. Když vidím vývojové fáze vrcholných závodníků, tak začínají ve dvoutaktech, pak jdou do MotoGP.
A když zde nestíhají, přejdou do superbiků a tam jsou mezi prvními deseti. Ale kdo přešel obráceným způsobem a uspěl? Jenom Australan Bayliss.“
SMRŽ: „No jo. Jenže když někdo přešel ze superbiků, tak nemohl jet v MotoGP v továrním týmu. Nedá se to srovnávat.“
Nezávidíte zas Jakubovi tu finanční dostupnost superbiků?
SMRŽ: „Tak pozor. Tím, že nejsou superbiky tak mediálně propagované, tak je celkem složité najít sponzory. Ale stroje jsou o dost levnější, je to vše zaměřené na člověka.“
PEŠEK: „Vím, ale nezávidím to. Můj cíl je daný. Naopak, když jsou superbiky přístupné, tak si myslím, že bych tam místo někdy našel i já. Pro mě je to druhá cesta. Když v mistrovství světa nebudu vědět kam, tak se budu ubírat tímto směrem jako Kuba. Ale zatím to vypadá, že bych měl pokračovat někde jinde.“
A jezdil jste někdy na superbiku?
PEŠEK: „Jel jsem teď poprvé v životě na standardní R1. A nebavilo mě tolik jako dvoutaktní motocykl. Samozřejmě jsem zrovna nezávodil, nemůžu to stoprocentně odsoudit. A neměl jsem takové pérování. Pro mě jsou superbiky prostě traktory. Tak jsem je pojmenoval.“
SMRŽ: „Cítil jsem to podobně. Když jsem jezdil na superbiku poprvé, tvrdil jsem, že už ho v životě nechci. Jenže když pak člověk seděl na motorce, která má přes dvě stě koní a je víc závodně upravená, tak je to něco jiného.“
Jakube, vy také tvrdíte, že kdyby přišla nabídka z MotoGP, tak byste nad ní mávl rukou. Pořád to platí?
SMRŽ: „Mávl rukou, to jsem neřekl. Ale momentálně mě zajímají superbiky. Je to svět, kde bych mohl něco dokázat. Pokud by přišla nabídka do MotoGP, tak by to bylo z týmu, kde bych kroužil na patnáctém místě. Než někde dělat ocas, tak je lepší jít o nějakou kategorii jinam a být tam na špici. Myslím, že Lukáš by řekl to samé.“
PEŠEK: „Kdyby přišla nabídka z MotoGP, tak bych ji určitě vzal. Pokud se uspěje v satelitním týmu, následuje otevřená cesta do továrního.“
Oba světové seriály hostí brněnský okruh. Kuba ho však nemá příliš v lásce. Máte na něj Lukáši podobný názor?
PEŠEK: „Mně nevadí. Nemám s ním žádný problém. Je tam nový asfalt a ten je celkem fajn.“
SMRŽ: „Já mám radši rychlé a užší tratě. Mě tam v Brně nebaví to, že je hodně široké a jednotvárné. A vždycky je zde kolem mě moc humbuku. Je to sice příjemné, ale pokud se chce člověk koncentrovat na závody, tak tohle mu moc nepřidá. Myslím si, že to Lukáš potvrdí.“
PEŠEK: „Já to tak nemám, baví mě to. Když vidím všude české vlajky, dokážu jet na sto deset procent. Mám radost i z toho, když jsem spatřil v Holandsku dva lidi s českou vlajkou.“
SMRŽ: „Ano, ale musí to mít meze. V Brně je mnohem méně soukromí a po tréninku potřebuji být v klidu. Když se tam člověk nemůže hnout, tak je to ztížené. Ale samozřejmě z Brna převažuje to pozitivní. Přesto je to jeden závod ze seriálu. A body za to máme stejné.“
Našli jsme tedy pár věcí, ve kterých se lišíte. Víte však, co máte oba společného?
SMRŽ: „Pas a koníček. A líbí se nám podobná sportovní auta.“
PEŠEK: „Mně tedy seat.“ SMRŽ: „Mně zas alfa. Ale každopádně jsou to obě sportovní auta. Jinak ani nevíme, jaký se nám líbí holky. Za ten rok spolu moc nejsme, moc se nevidíme.“
PEŠEK: „Je to tak. Pracujeme na svých cílech. Jinak náš vztah je na pohodu. U mě tedy určitě.“