I Petra Kvitová (34) oznámila svůj návrat k tenisu na Instagramu. Kdo totiž na téhle sociální síti není, jako by neexistoval! Sportovci internetový svět využívají nejen ke sdílení svého života, ale také čím dál častěji k reklamě. Také na tom parádně vydělávají!
Nejvíc má Procházka
Vůbec nejvíce »virtuálních « fanoušků má z tuzemských sportovců Jiří Procházka (32). Zápasník, který dobývá svět zámořské MMA scény, na Instagramu nedávno překonal i dlouholetého vládce a legendárního lezce Adama Ondru (32). Oba se chlubí 1,1 milionu sledujících, které zásobují nejen pohledem do zákulisí, ale pravidelně také reklamními příspěvky. Kolik jim přesně sociální sítě vynášejí, je ovšem obtížné vypočítat. „Jakákoliv reklamní smlouva nad půl milionu korun je pořád pro české prostředí docela velká. Obecně ti nejúspěšnější sportovci by ale měli za partnerství s firmami mít tři až pět milionů korun ročně,“ prozradil Blesku Tomáš Houska, šéf digitálního obsahu Českého olympijského výboru.
Přehlednou tabulku zachycující aktivitu českých sportovců na Instagramu najdete v poslední kapitole článku.
Méně může být více
Procházka s Ondrou se mohou opřít o silnou fanouškovskou základnu z celého světa, tam ovšem paradoxně přichází úskalí pro potenciální inzerenty. „Počet sledujících nemusí zaručit nejlepší reklamní plnění,“ upozorňuje Houska. Proč? „Oba jsou globální hvězdy, ale pokud nějaká česká firma nemá e-shop v angličtině a nedoručuje zboží za hranice, tak se raději zaměří na jiné sportovce, kteří mají třeba méně sledujících, tudíž by měli být finančně dostupnější a reklama navíc bude mít přesnější zásah,“ vysvětluje.
Král Krpálek: Lidi bere všude
Kdo tedy v tuzemském rybníčku umí z Instagramu vymačkat nejvíc? Housku hned napadne dvojnásobný olympijský šampion Lukáš Krpálek (34). „Má přes sto tisíc sledujících, pravidelně přidává příspěvky, bere lidi na trénink, do zákulisí, na ryby, cestuje po celém světě. Reklamu míchá s příspěvky, kde si ze sebe umí udělat legraci. Za mě bych mu dal zlatou medaili na Instagramu,“ chválí judistu, který si po tatami podmaňuje i svět sociálních sítí.
Kdo přichází o miliony?
Mají zástupy fanoušků, ale nechtějí nebo neumějí na nich vydělávat. I takoví se mezi elitními sportovci najdou.
Vždyť třeba basketbalový reprezentant Jan Veselý (34), jenž prošel NBA, Tureckem a nyní válí v Barceloně, nasbíral čtvrt milionu sledujících. Instagram ale vůbec nepoužívá! „Přitom je známý po celé Evropě. Určitě by mohl na reklamě vydělávat statisíce až miliony, a to by ani nemusel tlačit na pilu. Stačilo by jen být aktivní,“ podotýká Houska.
Jiným případem je zase skeletonistka Anna Fernstädtová (28). Ta internetu sice ukazuje své sponzory na kombinéze, vyloženě reklamní příspěvek ale u ní za celý rok nenajdete. Proč se dobrovolně připravuje o peníze? Blesk ji zkoušel oslovit právě přes Instagram, Anička tam ale neodpověděla…
Nevyužitý potenciál pak vězí v bronzovém šermíři z olympiády v Tokiu Alexanderu Choupenitchovi (30). Ten dělá zdánlivě všechno dobře, má však »jen« 15 tisíc sledujících. „Je to mladý, krásný a charismatický chlap, ale prostě je z malého sportu a je málo vidět v televizi. Musí tedy vystoupit z komfortní zóny a jít například do reality show. Na druhou stranu na to ale potřebujete mít volný čas, abyste nešidili tréninky nebo dokonce závody. Pokud to váš sport nedovolí, je třeba to respektovat,“ říká manažer Houska.
Dcera Neumannové udivuje: Lucinka předběhla hvězdy
Jako běžkyně se teprve těžce dere mezi českou špičku, ovšem na internetu už všechny české atlety o míle předčila! Řeč je o Lucii Neumannové (21).
Poprvé ji diváci zaregistrovali, když v roce 2006 v Turíně jako dvouletá cupitala v cíli olympijského závodu v běhu na lyžích obejmout zlatou maminku Kateřinu (51). Naposledy zase zaujala, když se dala dohromady s elitním tenistou Jiřím Lehečkou (23). Přes 110 tisíc fanoušků tak na Instagramu může sledovat jejich společný pohádkový život, Lucie se však nebojí veřejnosti odhalit ani své každodenní příběhy a strasti.
„Lucka to dělá přirozeně, není tam nic umělého. Proto si vede tak dobře. Těm mladším přináší něco, co ve společnosti možná teď chybí – sportovní vzory, které nemusí být olympijskými vítězi, ale někdo, na koho si mohou sáhnout a má podobné problémy jako oni,“ poznala Kateřina Neumannová, která se na Instagramu dcerou inspiruje. Sama má 20 tisíc sledujících, za což vděčí i Lucii, s níž pravidelně točí společná a často trošku »střelená« videa.
Varování pro Vémolu, Kvitovou nebo Krčmáře: Ať nejste jako Horst Fuchs...
Stačí přidat reklamní příspěvek a máte v kapse pěkných pár tisícovek, ti nejlepší ještě násobně víc! Jenže má to háček. Pokud sportovci svůj Instagram dostatečně » neředí« reálnými zážitky, čím dál víc se z nich stává billboard jako někde u dálnice…
„Lidé vás sledují kvůli tomu, že vám fandí, že je berete na zajímavá místa, do zákulisí. Prostě chtějí vědět, jak žijete. Nechtějí vidět pořád reklamu,“ varuje manažer ČOV Houska. Zlaté pravidlo zní, že na každý sponzorovaný příspěvek by měl člověk na sociální sítě přidat čtyři až pět nepartnerských. „Protože jinak v dlouhodobém hledisku devalvujete své jméno, svou značku a stává se z vás Horst Fuchs,“ přirovnal to ke známému televiznímu prodejci (†77).
Při pohledu na tabulku podílů reklamních příspěvků oproti nereklamním se to týká hlavně plavkyně Seemanové, tenistky Kvitové, snowboardcrossařky Adamczykové, biatlonisty Krčmáře, ale i zápasníka Vémoly, jenž má vůbec největší počet reklamních příspěvků za rok. Není však náhodou, že tihle všichni jsou (snad kromě Seemanové) už jednou nohou ve sportovním důchodu. „Když se jim kariéra blíží ke konci, začínají si uvědomovat, že jim brzy skončí také hlavní zdroj příjmu. Proto se častěji obracejí na sociální sítě,“ nachází pro ně Houska pochopení.
Nestárnoucí fenomén Jágr: Milník za dítě!
Bezzubý Jágr? Na sítích kousavý dravec! • InstagramHokejový bůh válí na nejvyšší úrovni i v 52 letech a 11 měsících. Jaromír Jágr je ale z českých sportovců nejaktivnější i na sociálních sítích!
Jen na Instagram vložil loni 599 příspěvků a nespočet storíček. Kromě proma na vlastní projekty jako Noc s legendou či podcasty navíc ani fanoušky tolik nezahlcuje reklamou – ta se objevuje zhruba jen v každém jeho 37. »postu«. »Džegr« to začal na Instagram »sypat « až při své loňské cestě do Pittsburghu, kde mu Tučňáci vyvěsili jeho dres s číslem 68 pod strop arény.
Od té doby vyšplhal počet jeho sledujících na 727 tisíc, sám Jaromír prý však nevěří, že někdy dosáhne milionu. „Když udělá něco velkého, bude mít milion fanoušků hodně rychle,“ usmívá se Houska. Co by tedy měl »spáchat«? „Zúčastnit se třeba nějaké reality show. Nebo by se mu mohlo narodit dítě, to by nabral kýžené followery hned!“
Expert na sociální sítě: Tyhle nabídky neodmítejte
Už více než dekádu se na Českém olympijském výboru stará o digitální obsah, který posunul mezi absolutní světovou špičku. Tomáš Houska (36) teď Blesku poodhalil, jak to s Instagramem a reklamou na něm chodí.
Spravují si sociální sítě sami sportovci?
„Jsou takoví, kteří komunikací nechtějí každý den ztrácet čas, a tak se jim o to stará například manažer. Naopak sama si svůj Instagram spravuje třeba wimbledonská vítězka Markéta Vondroušová. Mladší generace už v tom obecně umí chodit. Obsah si proto většinou dělají sami, jen k tomu mají pomocníka, experta, který jim příspěvky pomůže doladit. Podle mých zkušeností to tak dělá zhruba 70 % sportovců.“
Firmy je samy oslovují na reklamu?
„Když jste hodně známý, tak ano, to je ideální stav. Dále se sportovci nabízejí sami skrze agentury, které jim firmy dohazují. Ale také se často děje, že správci firemních sítí vidí, že si nějaký sportovec objedná něco z jejich e-shopu, a zkusí domluvit spolupráci. To je pak opravdu organická akce, kde člověk propaguje produkt, který si skutečně kupuje.“
V jakých částkách se pohybujeme?
„Pochopitelně záleží, o jakého sportovce se jedná. Velká partnerství se pohybují od 50 tisíc do pěti milionů korun ročně. V rámci toho pak sportovci mají určitou povinnost na sociálních sítích. Hodně se také bartruje, tedy že propagujete věci, které dostanete za lepší cenu nebo úplně zadarmo – například hotelové resorty, kam sportovci jezdí na soustředění.“
Takové bartery jsou často k vidění u atletů nebo tenistů. Má to ale zapotřebí třeba Petra Kvitová, která si na kurtech vydělala takřka miliardu?
„Je jedno, jak vyděláváte, ale když dostanete nabídku bydlet v luxusním resortu výměnou za pár příspěvků na sociálních sítích, díky kterým ušetříte klidně půl milionu korun, tak to asi neodmítnete. Důležité je si uvědomit, že sportovní kariéra je brutálně krátká a zbudou vám po ní jen výsledky v ročenkách a dneska také fanoušci na sociálních sítích, tak proč toho nevyužívat…“
Uživí se sportovci po kariéře jen z příjmů ze sociálních sítí?
„Z praxe víme, že výtěžek z nich sportovce často živí, než si najdou jiné uplatnění. Minimálně díky tomu nemusejí chvíli sahat na úspory. Sportovci navíc moc dobře vědí, jak velká dřina vede k tomu, aby ji na kurtu nebo sjezdovce proměnili v jakoukoliv korunu. Pokud to tedy se sítěmi umějí a komunikace je pro ně přirozenou věcí, je pochopitelné, že se tomu na sklonku kariéry věnují intenzivněji.“
Co byste sportovcům doporučil?
„Ať si už během kariéry budují svoji značku. Roman Šebrle, Gábina Soukalová nebo Aleš Valenta to vytěžili dokonale. Protože když skončíte kariéru, tak máte jen omezený čas na to se prosadit jinak – třeba se stát influencerem, komentátorem v televizi, glosátorem svého sportu... Prostě vyčnívat. Ale opakuji, že je dobré se v tomhle opřít o člověka z oboru, jinak nevratně hazardujete se svým pracně vybudovaným jménem.“
Český svět sportu na instagramu
Čeští sportovci na Instagramu • Blesk