FOTOGALERIE - Obraz Davida Beckhama jako celosvětové marketingové ikony sice dostává první trhliny, anglický fotbalista si podle názoru odborníků i přesto zachovává přitažlivost pro firmy, které chtějí oslovit co nejširší veřejnost.
Beckhamovi nedávno skončila lukrativní desetiletá  spolupráce s výrobcem nealkoholických nápojů Pepsi.
V roce 2007 fotbalista  dorazil do Spojených států, kde uzavřel smlouvu v hodnotě 250 milionů dolarů  (asi 4,9 miliardy Kč) s jedním z týmů americké fotbalové ligy. 
Jeho přítomnost  ve zdejší nejvyšší fotbalové soutěži měla zvýšit zájem Američanů o tento druh  sportu i o celou ligu. 
Hráč známý pod přezdívkou "Becks" dosáhl postavení  mezinárodní hvězdy nejen díky hře předváděné na hřišti, ale také kvůli svému  vzhledu a manželství s bývalou zpěvačkou dívčí skupiny Spice Girl Victorií "Posh  Spice" Adamsovou. 
Pobyt v USA však Beckhamovi zkomplikovalo zranění i špatné  výkony jeho týmu Los Angeles Galaxy a počty televizních diváků fotbalové ligy  začaly stagnovat. 
"Již dlouho není sportovcem světové extratřídy, a stal se  tak pro některé firmy méně atraktivní," prohlásil o něm Stephanus Tekle,  marketingový poradce z německé společnosti SPORT+MARKT. 
Krátce poté, co třiatřicetiletý Beckham dorazil do USA,  rozešel se se značkou Gillette. Z tohoto důvodu pro něj může být nyní mnohem  těžší přitáhnout nové sponzory. 
"Na nikoho neuděláte dojem, když televizní rating vašeho  sportu je na samém dně a jste sportovec na konci kariéry," vidí Beckhamovu  budoucnost další marketingový poradce Bob Williams z firmy Burns Entertainment  & Sports Marketing. 
Jiní experti ale nesouhlasí a tvrdí, že Beckhamova  popularita je větší než u jiných sportovců, a zadavatelé reklamy za něj jen  těžko naleznou náhradu. 
"Sice trochu ztratil na hvězdném postavení, které měl před  pěti nebo šesti lety, to je ale přirozený vývoj v kariéře většiny celebrit,"  nechal se slyšet Matt Delzell z marketingové společnosti Davie Brown Talent.  
"Beckham je však bezpochyby stále uznávaný po celém světě," dodal. Beckhamovy současné reklamní závazky zahrnují smlouvy s  výrobcem mobilních telefonů Motorola, sportovním gigantem Adidas, americkou  společností vyrábějící psací potřeby Newell Rubbermaid a italským módním domem  Armani. 
Spolupracuje prostřednictvím svých fotbalových akademií pro mládež  rovněž i s automobilkou Volkswagen a japonským producentem elektroniky Sony. 
V žebříčku vyjadřujícím hodnotu osobnosti na reklamním  trhu Angličan, jehož časopis Forbes v dubnu 2008 označil za nejlépe placeného  fotbalistu světa s celkovými příjmy ve výši 49 milionů dolarů (asi 974 milionů  Kč) za rok 2007, stále vede i před čínským basketbalistou Jao Mingem. 
Vyšší  postavení než on má ale například golfista Tiger Woods. Beckham se prý také nenechal ukončením kontraktu s Pepsi  vyvést z míry. Podle informací z okruhu jeho rodiny údajně zvažuje založení  vlastní nápojové řady či navázání spolupráce s jinou, na trhu již etablovanou  značkou. 
Globální finanční krize ale ohrožuje i ta největší jména.  Před rokem například kvůli ekonomickým problémům ukončila spolupráci s Tigerem  Woodsem americká automobilka General Motors. 
Beckham nicméně zůstává pro  sponzory velkým magnetem. 
"Jeho přitažlivost je stále velmi vysoká. Každým rokem  dokázal příjmy z reklamy zvýšit, a to dokonce i minulý rok," uvedl Beckhamův  mluvčí Simon Oliveira s tím, že Pepsi byla podle něj jen jedna z fotbalistových  méně důležitých smluv. 
Nyní se prý u nových kontraktů chtějí podle Oliveiry  soustředit na získání exkluzivních práv na zisky z prodejů či dokonce akciového  podílu v těchto firmách, aby se tak prý Beckham mohl podílet na úspěchu, které  Angličanovo jméno výrobcům přináší. 
Jeho hvězda možná již povadá, ale Beckham stále veřejnost  zajímá, a to je přesně to, co zajímá sponzory, prohlásil Eric Wright z firmy  Joyce Julius & Associates, zabývající se hodnocením marketingové váhy  celebrit. 
"Ten chlapík získává hodně pozornosti médií, což je pro  sponzory atraktivní. Dostanou se tak i mimo sportovní sféru a dostanou prostor  třeba ve společenském časopise People," dodal Wright.






















