Značka Beckham ztrácí lesk

Vězeň David Beckham
David Beckham na stadionu AC Milán.
David Beckham
David Beckham (33) - Spodní prádlo
Beckham po příletu do Milána
David Beckham na tréninku AC Milán.
David Beckham na tréninku AC Milán.
7
Fotogalerie
ČTK
Zahraničí
Začít diskusi (0)

FOTOGALERIE - Obraz Davida Beckhama jako celosvětové marketingové ikony sice dostává první trhliny, anglický fotbalista si podle názoru odborníků i přesto zachovává přitažlivost pro firmy, které chtějí oslovit co nejširší veřejnost.

Beckhamovi nedávno skončila lukrativní desetiletá spolupráce s výrobcem nealkoholických nápojů Pepsi.

V roce 2007 fotbalista dorazil do Spojených států, kde uzavřel smlouvu v hodnotě 250 milionů dolarů (asi 4,9 miliardy Kč) s jedním z týmů americké fotbalové ligy.

David Beckham (33) - Spodní prádloDavid Beckham (33) - Spodní prádlo • profimedia.cz

Jeho přítomnost ve zdejší nejvyšší fotbalové soutěži měla zvýšit zájem Američanů o tento druh sportu i o celou ligu.

Hráč známý pod přezdívkou "Becks" dosáhl postavení mezinárodní hvězdy nejen díky hře předváděné na hřišti, ale také kvůli svému vzhledu a manželství s bývalou zpěvačkou dívčí skupiny Spice Girl Victorií "Posh Spice" Adamsovou.

Pobyt v USA však Beckhamovi zkomplikovalo zranění i špatné výkony jeho týmu Los Angeles Galaxy a počty televizních diváků fotbalové ligy začaly stagnovat.

"Již dlouho není sportovcem světové extratřídy, a stal se tak pro některé firmy méně atraktivní," prohlásil o něm Stephanus Tekle, marketingový poradce z německé společnosti SPORT+MARKT.

Krátce poté, co třiatřicetiletý Beckham dorazil do USA, rozešel se se značkou Gillette. Z tohoto důvodu pro něj může být nyní mnohem těžší přitáhnout nové sponzory.

"Na nikoho neuděláte dojem, když televizní rating vašeho sportu je na samém dně a jste sportovec na konci kariéry," vidí Beckhamovu budoucnost další marketingový poradce Bob Williams z firmy Burns Entertainment & Sports Marketing.

Jiní experti ale nesouhlasí a tvrdí, že Beckhamova popularita je větší než u jiných sportovců, a zadavatelé reklamy za něj jen těžko naleznou náhradu.

"Sice trochu ztratil na hvězdném postavení, které měl před pěti nebo šesti lety, to je ale přirozený vývoj v kariéře většiny celebrit," nechal se slyšet Matt Delzell z marketingové společnosti Davie Brown Talent.

"Beckham je však bezpochyby stále uznávaný po celém světě," dodal. Beckhamovy současné reklamní závazky zahrnují smlouvy s výrobcem mobilních telefonů Motorola, sportovním gigantem Adidas, americkou společností vyrábějící psací potřeby Newell Rubbermaid a italským módním domem Armani.

Spolupracuje prostřednictvím svých fotbalových akademií pro mládež rovněž i s automobilkou Volkswagen a japonským producentem elektroniky Sony.

Vězeň David BeckhamVězeň David Beckham • YouTube.com

V žebříčku vyjadřujícím hodnotu osobnosti na reklamním trhu Angličan, jehož časopis Forbes v dubnu 2008 označil za nejlépe placeného fotbalistu světa s celkovými příjmy ve výši 49 milionů dolarů (asi 974 milionů Kč) za rok 2007, stále vede i před čínským basketbalistou Jao Mingem.

Vyšší postavení než on má ale například golfista Tiger Woods. Beckham se prý také nenechal ukončením kontraktu s Pepsi vyvést z míry. Podle informací z okruhu jeho rodiny údajně zvažuje založení vlastní nápojové řady či navázání spolupráce s jinou, na trhu již etablovanou značkou.

Globální finanční krize ale ohrožuje i ta největší jména. Před rokem například kvůli ekonomickým problémům ukončila spolupráci s Tigerem Woodsem americká automobilka General Motors.

Beckham nicméně zůstává pro sponzory velkým magnetem.

"Jeho přitažlivost je stále velmi vysoká. Každým rokem dokázal příjmy z reklamy zvýšit, a to dokonce i minulý rok," uvedl Beckhamův mluvčí Simon Oliveira s tím, že Pepsi byla podle něj jen jedna z fotbalistových méně důležitých smluv.



Nyní se prý u nových kontraktů chtějí podle Oliveiry soustředit na získání exkluzivních práv na zisky z prodejů či dokonce akciového podílu v těchto firmách, aby se tak prý Beckham mohl podílet na úspěchu, které Angličanovo jméno výrobcům přináší.

Jeho hvězda možná již povadá, ale Beckham stále veřejnost zajímá, a to je přesně to, co zajímá sponzory, prohlásil Eric Wright z firmy Joyce Julius & Associates, zabývající se hodnocením marketingové váhy celebrit.

"Ten chlapík získává hodně pozornosti médií, což je pro sponzory atraktivní. Dostanou se tak i mimo sportovní sféru a dostanou prostor třeba ve společenském časopise People," dodal Wright.

Začít diskuzi

Doporučujeme

Články z jiných titulů