NPC bohužel nebývají nejchytřejší a v herním světě říkají a dělají to samé dokola. Možná to připomíná život průměrného člověka, ale ve hře bychom rádi chtěli víc. Česká firma eMan má přinést přesně to.
Digitální transformace se formou studia Legend has it rozhodla vstoupit do herního průmyslu. Hra Realms of Alterra (dříve známá jako Alteration), která v létě dorazí do Early Access, se chlubí primárně otevřeným sci-fi fantasy světem. To nejzajímavější je však jejich nové AI.
To tvoří jejich dceřiná společnost Anigmation. Pokud někdo z vás zkoušel ChatGPT a zděsil se, že umělá inteligence odpovídá rozumněji než štamgasti v hospodě, držte se. Obdobná technologie bude pohánět NPC v Realms of Alterra nebo v Sphia AI Lab, které tvoří studio GoldKnights stojící za nedávnou hrou The Last Oricru.
NPC se učí myslet
Od zacyklené a úsměvné konverzace v Oblivionu po skákače do cest v GTA, NPC ve hrách by v reálném světě nedokázala ani projít zkouškou z tělocviku. Umělá inteligence, jak ji ve hrách známe dnes, je tvořená z konečného množství reakcí na určitý podnět a příliš přizpůsobivá není. U textů má zase konečný počet linek.
U stříleček například má nastaveno, co má dělat v případě, že se kryjete, hodíte granát či odstřelujete ze střechy. Ale nic nového nevymyslí. U rozhovorů se mnohdy zacyklí a popovídání si o smyslu života nečekejte. Anigmation však může udělat zásadní rozdíl. Nyní NPC budou moci myslet. A tím také vznikl nový žánr označovaný jako AI sandbox.
Systém má fungovat tak, že NPC budou mít nastavené základní parametry a na základě těch bude umělá inteligence sama rozhodovat, co chce dělat. Bude-li to fungovat tak, jak vývojáři slibují, sama si určí svou povahu a svůj denní program a bude si o tom schopna s vámi popovídat. Vy pak tyto informace můžete využít k tomu, abyste ji přiměli něco udělat či s ní vyjednávat.
V praxi to má jít tak daleko, že možnost interakce má být v podstatě nekonečná. Právě hra Realms of Alterra má být schopná vytvořit unikátní zážitek při každém hraní. Rámcový příběh tam má být, ale svět je procedurálně generovaný a NPC se pokaždé nastaví trošku jinak. Herní svět na vás má lépe reagovat, žádný dialog nemá být stejný. NPC budou vývojáři navádět, ale ne zcela ovládat.
Realms of Alterra je jen začátek
Zakladatel studia Legend has it Tomáš Pšenička se mi upomenul, že hra je pro ně také důležitá, ale umělá inteligence je pochopitelně vlajkovou lodí. Nebo řekněme tím hlavním rozdílem oproti standardu. Realms of Alterra může možnostmi připomínat Mount and Blade, ale zatímco ve slavné turecké hře jsou NPC nezajímavá na mentální úrovni banánu, Realms of Alterra půjde o krok dál. A zároveň udělá novému systému reklamu.
Dceřiná společnost Anigmation je tu právě proto, aby se systém dostal do rukou dalších studií a teoreticky posunul herní branži na vyšší úroveň. Nápadu se hned chytlo české studio GoldKnights, jehož nová hra Sophie AI Lab bude založena na zpravování bunkru skrze komunikaci se Sophie. Inteligentní robot a občan Saudské Arábie se do hry dostal díky spolupráci s korejským Hanson Robotics.
Sophie má ve hře reagovat na to, co ji říkáte a jak ji to říkáte. Zatímco se snažíte, aby lidé v bunkru (inspirovaném například Fallout Shelter či Sheltered) přežili, ona si na vás zvyká a skrze interakci s vámi se učí a jedná. No buďte k ní milí, a až se SkyNet spustí, možná si vás roboti ušetří na konec!
Budoucnost nebo jen alternativa?
Nápad zní zajímavě, ale být skeptickým je na místě. Nevím, zda se vůbec chci bavit se všemi NPC na ulici a z vlastních zkušeností vím, že rozum umělé inteligence má stále své limity. Podobné experimenty však ve hrách zatím chybí a pokud chceme velké světy, je to asi jediná cesta, jak je udělat chytřejšími.
Zástupci z herní divize eMan se s Vladimírem Geršlem z GoldKnights shodli na tom, že čas jsou peníze a umělá inteligence ho může ušetřit tuny. Texty v The Last Oricru zabraly až roky práce a umělá inteligence by to mohla značně redukovat.
Nedělejme předčasné závěry, našinci se však nebojí experimentovat. A za pozornost jejich nový systém myslím stojí.