Pravda o ovoci: Zdravý dar přírody, nebo plíživá kalorická bomba? | iSportLIFE | iSport.cz
21.4.2019 • 07:00

Pravdy a mýty o ovoci: Zdravý dar přírody, nebo plíživá kalorická bomba?

  • Proč ovocný salát není vhodným obědem, proč bychom před tréninkem energii v ovoci neměli hledat?

    Proč ovocný salát není vhodným obědem, proč bychom před tréninkem energii v ovoci neměli hledat, jak ovoce ovlivňuje hladinu cukru v krvi a lze se ovocem předávkovat? Na otázky, které nás pálí, odpovídá Monika Bartolomějová ze Světa zdraví a Kateřina Hollerová z fitness Contours.

    Ovoce je dar přírody. Neznamená to ale, že všechno, co je přírodní, musí být nutně stoprocentně zdravé a neškodné pro naši štíhlou linii nebo ideální jako výživa při tréninku. Odbornice na výživu a zkušená trenérka odpovídají na vše, co jste kdy chtěli vědět o ovoci, ale báli jste se zeptat.

  • Je ovoce „zdravá sladkost“?

    Ovoce je zdravé, určitě ale je to také sladkost, měla by znít odpověď. „Je zdravější než klasické sladkosti v podobě lízátek, sušenek apod., ale jeho množství bychom si měli hlídat. Některé druhy ovoce jsou skutečně plné cukru a do diety se takřka nehodí,“ vysvětluje Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví. Jako příklad uvádí banány nebo hroznové víno, které obsahují mnoho jednoduchých cukrů. Vhodné není ani přezrálé ovoce, protože zráním se zvyšuje množství jednoduchých cukrů – glukózy a fruktózy. „Letním lákadlem jsou červené melouny, které se sice řadí do zeleniny, ale obsahují rychle vstřebatelné cukry a navíc bývá problém sníst melounu jen malé množství,“ dodává odbornice.

    Některé druhy ovoce jsou plné cukru a do diety se takřka nehodí.Některé druhy ovoce jsou plné cukru a do diety se takřka nehodí.

  • A co takový ovocný salát k obědu?

    Spíše ne. Prospěšnější je pro tělo miska čerstvé zeleniny nežli ovoce. „Jak už jsem zmínila, ovoce obsahuje nemalé množství jednoduchých sacharidů a pokud ho budete konzumovat velké množství, tělu ani štíhlé linii tím neprospějete. Kromě toho vás samotné ovoce nezasytí na dlouhou dobu, a proto je vždycky ideální ke svačinkám ale například v kombinaci s ořechy a nikdy jako hlavní jídlo nebo jako jeho převážná část,“ vysvětluje Monika Bartolomějov a dodává, že pro tělo je z hlediska dlouhodobé využitelnosti energie mnohem lepší zaměřit se na sacharidy složité. Jednoduché cukry by měly v jídelníčku tvořit maximálně 10 % z celkového energetického příjmu.

    Prospěšnější je pro tělo miska čerstvé zeleniny nežli ovoce.Prospěšnější je pro tělo miska čerstvé zeleniny nežli ovoce.

  • Mám si dát zákusek, nebo ovoce?

    V tomto případě je těžké zhodnotit, která varianta bude z hlediska zdravé výživy pro tělo prospěšnější. Záleží, po čem sáhneme. „V zákusku může být například tvarohová náplň (zdroj bílkovin), může obsahovat oříšky (zdravé tuky) a koneckonců nemusí obsahovat ani klasický cukr, pokud jako sladidlo byl použit třeba čekankový sirup, který je významným zdrojem prebiotické vlákniny,“ nahrává Monika Bartolomějová zákuskům. Zároveň ale upozorňuje: „Pokud by se jednalo například o klasický větrník, dejte si raději sladké maliny, ostružiny či borůvky, které obsahují vlákninu, antioxidanty a patří mezi „dietní“ druh ovoce.“

    Ovoce je dar přírody.Ovoce je dar přírody.

  • Je ovoce vhodný zdroj energie před tréninkem?

    Tak tady pozor. Mgr. Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness pro ženy Contours, mluví jasně: „Ovoce je naprosto nevhodné, protože fruktóza je jako zdroj energie k dispozici až za půl dne, navíc v kombinaci s tělesnou zátěží může způsobit křeče v žaludku. Vyhněte se banánu, který kvůli obsahu vyššího množství tryptofanu působí jako uspávadlo.“ Jako zdroj energie před tréninkem či závodem doporučuje sladkou tyčinku – flapjack. Pokud máte chuť spíše na slané, dejte si kousek celozrnného pečiva s plátkem šunky a sýra. „Vhodná je i ovesná kaše nebo klidně jakýkoliv zdravý oběd v polovičním množství, který dobře strávíte,“ dodává Kateřina Hollerová s tím, že jídlo bychom měli sníst alespoň 60 minut před plánovanou aktivitou. „Nejlepším doporučením, které vám však můžu dát, je poslouchat vlastní tělo. Obecná doporučení nejsou dogma,“ uzavírá.

    Je ovoce vhodný zdroj energie před tréninkem?Je ovoce vhodný zdroj energie před tréninkem?

  • Jak je to s ovocem a cukrem v krvi?

    I to je otázka „do pranice“. Ovoce rozhodně nepatří mezi „náhradní sladidla“. „Ovoce obsahuje směs jednoduchých cukrů a to především glukózy, fruktózy a sacharózy. Zároveň obsahuje také vlákninu, která se řadí mezi sacharidy komplexní,“ vysvětluje Kateřina Hollerová a dodává: „Konzumace ovoce samozřejmě hladinu krevního cukru ovlivňuje, proto bychom měli hlídat jeho přijaté množství, ale zároveň je zdrojem velmi cenných látek, mezi které patří například antioxidanty, vitaminy, minerální látky.“ Mezi nejvhodnější ovoce z pohledu nízkého obsahu cukrů patří avokádo, maliny a jahody.

    Konzumace ovoce samozřejmě hladinu krevního cukru ovlivňuje, proto bychom měli hlídat jeho přijaté množství.Konzumace ovoce samozřejmě hladinu krevního cukru ovlivňuje, proto bychom měli hlídat jeho přijaté množství.

  • Lze se ovocem

    Denní příjem ovoce by neměl přesahovat 200 gramů. „Důležité je o převážné konzumaci ovoce vědět i to, že je sice nadupané vitaminy, minerálními látkami a vlákninou, ale přesto je vlastně co do výživových hodnot nedostačující. Kde jsou kvalitní bílkoviny? Kde tuky?“ ptá se Kateřina Hollerová s tím, že i tyto živiny jsou pro tělo potřebné, jsou jeho dlouhodobým zdrojem energie a v ovoci, jak známo, příliš tuky nenajdete. A to jsou další důvody, proč je potřeba hlídat množství snědeného ovoce a doplňovat jídelníček o kvalitní zdroje bílkovin (maso, vejce, mléčné výrobky, luštěniny) a tuky (ořechy, semínka, panenské rostlinné oleje, máslo). „Přemíra ovoce, resp. jednoduchých cukrů, je jedním z důvodů, proč se vám nemusí hubnout tak, jak byste čekali, i když se jedná o zdravou potravinu. Pokud není vaším cílem redukce, přesto si množství ovoce hlídejte a rozhodně ho nenahrazujte sladkostmi, dortíky a jinými komerčními produkty,“ Přidává Kateřina Hollerová radu na závěr.

    Denní příjem ovoce by nejen u sportovců neměl přesahovat 200 gramů.Denní příjem ovoce by nejen u sportovců neměl přesahovat 200 gramů.


Další články autora
 

iSport LIFE

Běh Kolo Testy Inspirace Akce iSport LIFE Columbia běžecké závody

iSport LIFE je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří trackovací aplikace Superlife pro nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

www.isportlife.cz je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. K webu patří též trackovací aplikace Superlife pro všechny nadšené sportovce. Přijmi výzvu!

Články odjinud