Formule potřebuje renesanci. Částečný návrat ke kořenům je nutný | iSport.cz
Ivo Pospíšil
31. března 2016 • 15:45

Formule potřebuje renesanci. Částečný návrat ke kořenům je nutný

Nový formát kvalifikace se ve formuli 1 hodně rychle ruší
TOP VIDEA
Plzeň - Teplice: Pavel Vrba děkuje plzeňským fanouškům, ti mu připravili choreo Plzeň - Teplice: Pavel Vrba děkuje plzeňským fanouškům, ti mu připravili choreo
Slavia - České Budějovice: Nádherná rychlá kombinace a Škoda zvyšuje už na 4:1! Slavia - České Budějovice: Nádherná rychlá kombinace a Škoda zvyšuje už na 4:1!
VŠECHNA VIDEA ZDE

Dostala se do horší fáze, než když si na ní diváci stěžovali. Už totiž začíná být fanouškům jedno. Sledovanost v TV klesá, atraktivita řady závodů též a k tomu F1 dál opouští tradiční aspekty, které z ní dělaly tu pravou královnu motorsportu. O budoucnost svého sportu se už začínají bát i samotní jezdci, což se dá nazvat jako poslední varování. Alespoň částečný návrat ke kořenům je tak nutný.



Tím posledním kouskem, jako by to pomyslně „zabili“. Nový systém kvalifikace, narychlo upečený, narychlo schválený, ale který se ve finále stal v GP Austrálie blamáží. A jelikož se stále ještě neshodli, zda ho zrušit nebo ne, potvrdili ho i pro další GP Bahrajnu.

Připomíná to tak trochu počínání slona v porcelánu. Čím více se F1 snaží být poslední dobou zajímavá, tím více se naopak v očích veřejnosti ztrapňuje. Novinky, které aplikují, nezabírají. Naopak ještě více odrazují a sledovanost rok co rok míří dolů…

Co třeba fanouškům aktuálně nejvíce vadí? Přesuny přenosů na placené kanály, absence hlučných motorů, zákaz tankování nebo odklon od tradic… a vše je logické.

Umím ještě pochopit současnou „éru ekologie a elektroniky“, po níž se sice vytrácí ta nostalgie pravého závodění z minulosti, ale je rovněž součástí pokroku (Alonsova nehoda v Austrálii navíc ukázala, že jsou vozy bezpečné jako nikdy), co ale nedokážu pochopit, je až necitlivé trhání F1 ze svých kořenů.

Tím posledním, co tomu třeba napovídá, je vzdávání se závodů v tradičních destinacích, kdy po Francii či loňském Německu je v příštím roce ohrožená i účast Monzy, okruhu, který hostil F1 od roku 1950. Mít pak letos GP Evropy v Ázerbájdžánu jakoby celé věci dávalo korunu.

Formule 1 se navíc dostala do pasti vlastní dokonalosti, kdy se v ní každý může vyjádřit, ale o to těžší je v ní něco prosadit. Ať už jde o lepší přerozdělení peněz či zavedení technických pravidel, na všem se musí vždy shodnout řada subjektů jako Strategická skupina, Komise F1, Světová rada motosportu… a každý si v tom byrokratickém systému pochopitelně hájí své zájmy.

Nejlepší recept, jak tedy skomírající královnu vzkřísit, je renesance. Když už ne úplný, tak alespoň částečný návrat k věcem, které dříve tak lidi lákaly a fungovaly. Prohlášení pilotů, kteří tak už po prvním závodě sezony začali volat po určité změně systému, je proto na místě víc, než kdy dřív.

A zároveň ukazuje akutnost celé situace.

Témata:  sport, pospíšil, blog, formule
 
Články odjinud


Články odjinud