Jako by tahle „královna motosportu“ masochisticky zkoušela, co snese. Krize formule 1 trvá, diváci ji sledují stále méně a i asociace jezdců GPDA se Sebastianem Vettelem soptí: „Způsob, jakým je F1 vedena, je třeba řešit,“ láteří už v úvodu sezony. Vadí jim zastaralý systém i nezdařilé experimenty, přičemž s tím posledním, novým režimem kvalifikace, se musí smířit i v GP Bahrajnu.
Konec Monzy
Symbolizuje to dlouholetý odklon F1 od tradic. Nejdříve Francie, vloni Německo a v příštím roce asi zmizí i závod v italské Monze, na němž se F1 jezdí od samotného vzniku (kromě jednoho roku v Imole) v roce 1950. Vedení okruhu se nedohodlo na prodloužení smlouvy (nabízeli 19 milionů eur, promotér Bernie Ecclestone chtěl prý 25). „Nemyslím, že je nutné mít italskou GP. Kdysi mi říkali, že je divné mít F1 bez závodu ve Francii, ale jde to,“ prohlásil Ecclestone. Pláčou fanoušci i Ferrari.
Volání po diktátorovi
Demokracie je tu na škodu. Ať už jde o lepší přerozdělení peněz či zavedení technických pravidel, subjektů, jež o tom rozhodují, je v systému moc. Strategická skupina, Komise F1, Světová rada motosportu, … a každý si hájí své zájmy. „Tam nahoře rozhoduje příliš mnoho lidí, již zřejmě ani nemají tušení, jaké je to v autě. Mají jiné názory, a pokud se neshodnou, tak ke změně nedojde,“ tuší i úřadující mistr Lewis Hamilton. Ta věta proto zní stále častěji: Do F1 musí přijít diktátor!
Nudná kvalifikace
Už se nemluví o tichých motorech či příkazech šetřit pneumatiky a palivo. Tohle je nejnovější jobovka: nový systém kvalifikace, který se ukázal v GP Austrálie. „Diváci si od vedení F1 zaslouží omluvu,“ uvedl i šéf Red Bullu Christian Horner po prezentaci vyřazovacího formátu, kdy ke konci jezdily jen vozy Mercedesu a zbytek pole boj s nimi vzdal. Zdálo se, že do GP Bahrajnu se proto F1 vrátí k loňskému modelu, ale kdepak. „Rozhodneme o tom až po Bahrajnu,“ vzkázal Ecclestone.
Omezená radiokomunikace
Zdá se to jako krok dobrým směrem, přesto i s tímhle pravidlem nejsou všichni spokojení. Jde o striktně povolená témata, která se od letoška smí vysílačkou probírat a která nikoliv. Novinka má sice z pilotů udělat víc závodníky než loutky, avšak Nico Rosberg kvůli neinformovanosti, že má kus trosek pod vozem, málem v GP Austrálie vzdal. Zákaz se rovněž týká pravidelných informací o opotřebení pneumatik, spotřebě paliva či nastavení motoru. „Snad jsme v tom nezašli moc daleko,“ obával se šéf Red Bullu Chris Horner.
Sledovanost klesá
Je to tvrdý pád. A stále se nezastavuje. Od roku 2008 do roku 2014 se snížil počet diváků z 600 milionů na 425 milionů a i vloni v Británii spadla sledovanost (ač Lewis Hamilton vyhrál titul) o 25 až 40 %. Na vině jsou dle jezdců přesuny přenosů na placené kanály a opět… chyba v systému F1. „Nejsme přesvědčení, že úpravy sportovních a technických pravidel jsou řešením k zastavení ztráty diváků a fanoušků a k zahájení celosvětového růstu,“ řekl jeden z autorů prohlášení Alexander Wurz.