4. ledna 2016 • 19:41

Prokop po penalizaci nakonec na Dakaru desátý, vyhrál Loeb

Autor: ČTK, iSport.cz
Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Penalty ve šlágrech? Křapka měl proti Krejčímu namále, Chorý pádu přidal
Kdo je favoritem finále hokejové extraligy a jaké faktory mohou rozhodnout?
VŠECHNA VIDEA ZDE

Desítky drobných penalizací za překročení rychlostních limitů lehce pozměnily výsledky pondělí 2. etapy Rallye Dakar. Dotkly se i českých účastníků slavné soutěže: Martin Prokop po minutovém trestu klesl z devátého místa na desáté v kategorii automobilů, motocyklista Ondřej Klymčiw sice také dostal trest, ale v průběžném pořadí si polepšil na 23. pozici.



"První ostrá etapa na Dakaru pro mě byla hezká, ale taky hodně těžká. Začátek byl složitý s ohledem na navigaci," uvedl Prokop na svém webu. Na prvním mezičase byl přitom nejrychlejší.

"Postupně jsem ale zvolňoval, protože trať přešla z technické na hodně rychlou a jelo se v maximální rychlosti přes 180 km v hodině. A přes ty slepé horizonty jsem hodně ubíral. Nevěděl jsem, jak se to jezdí. Jel jsem hodně na jistotu," přiznal jediný český účastník rallyeového MS.

Zpomalila jej také porucha alternátoru krátce za polovinou měřeného úseku. "Bylo to dost frustrující, protože nám klesalo napětí v baterce a museli jsme s tím pracovat. Postupně jsme vypínali jeden systém za druhým. I tak byl ale výsledek super," řekl Prokop, který byl před penalizací devátý. "Doufám, že na to navážeme v dalších etapách," dodal.

Vedle Klymčiwa dostali penalizaci i motocyklisté David Pabiška, Ondřej Veselý a Rudolf Lhotský. Jediný, kdo tentokrát vyvázl, byl Martin Engel, který ale již podobný trest dostal dříve.

Pabiška i Veselý o prohřešku dobře věděli. "Důvodem byl jeden z toulavých psů, který si vybral Davidovu nohu jako terč svého útoku. David instinktivně přidal plyn a problém byl na světě. Ovšem Davidova noha zůstala bez újmy," uvedl tým Barth, za který Pabiška závodí.

"Ve speciálu jsem po druhém kontrolním bodu přejel silnici, kterou trať křížila, a přidal plyn. Pár metrů ale byla ještě předepsaná rychlost maximálně 30 kilometrů za hodinu," řekl Veselý, který v závěru etapy bojoval s nevolností.

"Sto kilometrů mi bylo zle. Nevím proč, žaludek. Myslím, že nový 'camelbag' vyplavuje nějaké chemické dobroty, ta voda z toho nešla absolutně pít. Napil jsem se a bylo mi na zvracení," líčil Veselý, který startuje v takzvané maratonské kategorii, a sám si tak při závodě 'servisuje' motocykl. A v této skupině je dvanáctý.

Adrien Van Beveren přejíždí most, který zrovna nevypadá nejstabilněji
Adrien Van Beveren přejíždí most, který zrovna nevypadá nejstabilněji

Beze změn zůstala jen kategorie kamionů, které v pondělí absolvovaly první "ostré" kilometry. Nejlepší Čech Martin Kolomý je čtvrtý a Aleš Loprais šestý.

"Byla to moc pěkná etapa, auto fungovalo perfektně. Jediný, co mě brzdilo, byl ke konci jeden z Kamazů, takže to mohlo být ještě lepší. Ale jsme teprve na začátku, takže jsem spokojený," pochvaloval si Kolomý, jehož nerozhodilo ani rozbité pravé přední okno.

Zhoršený výhled limitoval i Lopraise, který také do cíle dojel s poškozenou pravou částí předního skla. Problém tak měl hlavně jeho navigátor. "Hledám sponzoring na autoskla.... Nevíte o někom?" vtipkoval poté Loprais na sociální síti.

"Chtěl jsem víc, ale ze začátku mi to nešlo. Prvních 200 km to nebylo ono a docela dost mi to klouzalo," řekl k průběhu etapy. V závěru ztratil i proto, že se rozhodl nepředjíždět Rusa Nikolajeva, jehož dojel. "A to možná byla chyba. Myslel jsem si, že když jsem dojel pilota Kamazu, tak mě moc nezpomalí. Ale ztratil jsem tím umístění v etapě, což ale nevadí. Jedeme dále," dodal Loprais.

Nejvýraznější problémy z českých pilotů kamionů měl ale Jaroslav Valtr, jemuž nefungoval pohon všech čtyř kol a navíc jej postihl defekt. "Věřím, že jsme si na úvod vybrali porci smůly a bude už jen líp. Bez náhonu předních kol to strašně klouzalo. Pak se nám začaly přehřívat brzdy a byl z toho defekt," uvedl Valtr.

Naopak maximálně spokojený byl Martin Macík mladší, který se z 25. startovního místa posunul na čtrnáctou pozici. "Konečně máme za sebou prvních pár set závodních kilometrů a musím říct, že jsme si je opravdu užili. Neměli jsme žádný problém. Prvních 280 kilometrů jsme se postupně prodírali dopředu přes ostatní. Pak už jsme měli (na trati) volno, tak jsme trochu zabrali," řekl Macík.

Stejně jako Valtr však přiznal, že jej před zbytečným riskováním varovala i nehoda Nizozemce Martina van den Brinka, který startoval s kamionem Renault postaveným v českém týmu MKR Technology. Speciál vítěze Rallye OiLibya totiž v pondělí shořel. A oba Češi hořící kamion na trati míjeli.

"Zatím víme jen to, že se naštěstí nikomu nic nestalo a kluci vyvázli bez zranění, detaily neznáme. Dakar ale skončil. Je to pro nás tragédie. Rok tvrdé práce prostě ve vteřině zmizel. Dakar je asi takový," uvedla manažerka roudnické stáje Klára Kress.

 

Rallye Dakar - 2. etapa (Villa Carlos Paz - Termas de Río Hondo):

Motocykly (786 km/354 km rychlostní zkouška): 1. Price (Austr./KTM) 3:46:24, 2. Faria (Portug./Husqvarna) -1:20, 3. Duclos (Fr./Sherco) -1:51, ...22. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -12:41, 44. Pabiška -24:48, 48. Engel -26:02, 69. Veselý -41:49, 99. Lhotský (všichni ČR/KTM) -56:44.

Průběžné pořadí: 1. Price 3:53:09, 2. Faria -1:02, 3. Duclos -1:53, ...23. Klymčiw -13:16, 43. Pabiška -25:08, 51. Engel -31:37, 66. Veselý -42:47, 97. Lhotský -58:05.

Automobily (856/387): 1. Loeb, Elena (Fr., Mon./Peugeot) 3:45:46, 2. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) -2:23, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -3:01, ...10. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -5:25, 25. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -23:06, 31. Macháček, Plechatý (ČR/Nissan) -35:56, 36. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -39:57, 50. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -54:18, 68. D. Randýsek, Plný (ČR/Artic Cat) -1:17:57.

Průběžné pořadí: 1. Loeb 3:52:03, 2. Peterhansel -2:23, 3. De Villiers -3:01, ...10. Prokop -5:29, 25. Zapletal -23:34, 31. Macháček -37:07, 36. Jerie -41:14, 51. Ouředníček -56:42, 68. D. Randýsek -1:20:21.

Kamiony (856/387): 1. Stacey 4:18:18, 2. Versluis (oba Niz./MAN) -48, 3. G. De Rooy (Niz./Iveco) -1:51, 4. Kolomý (ČR/Tatra) -2:39, ...6. Loprais ČR/Iveco) -3:06, 14. Macík (ČR/Liaz) -15:45, 15. Vrátný (ČR/Tatra) -16:38, 36. Valtr (ČR/Tatra) -51:15, 40. R. Randýsek (ČR/MAN) -1:16:11.

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud