María de Villota: Kariéra přerušena nehodou

info text•Zdroj: Formule1.cz
Nehoda v malé rychlosti s těžkými následky změnila celý život Maríi de Villota. K závodění se již nejspíše nevrátí.
María de Villota Comba se narodila 13. ledna 1980 ve Španělsku a automobilové závody ji přitahují, ovšem letošní rok se jí stal osudným. Nehoda ve voze Marussia jí změnila život.
María je dcerou bývalého pilota Formule 1 Emilia de Villota. Emilio nebyl ve Formuli 1 příliš úspěšný, v letech 1976 až 1982 se zúčastnil 16 Grand Prix, ale v drtivé většině se nekvalifikoval. Vystřídal celkem 4 vozy – Brabham BT44B, McLaren M23, Williams FW07 a March 821, ale pouze v sezoně 1977 s McLarenem za tým Iberia Airlines se kvalifikoval, a to 2x. V obou případech to bylo až do třetí desítky (23. a 26. místo). Největšího úspěchu dosáhl na své půdě ve Španělsku v roce 1977, dojel 13. Druhý závod, do kterého se kvalifikoval (rakouská Grand Prix) nedokončil kvůli nehodě, ale by klasifikován na 17. místě.
Úspěchy otce ve Formuli 1 nejsou velké, ale María závodní geny má v krvi. Navíc její otec vede školu pro závodní piloty. Její závodní začátky připadají na rok 1996, to jí bylo 16 let, kdy se účastnila prvních závodů motokár, kde slavila první úspěchy. V motokárách vydržela až do roku 2000.
V roce 2001 přesedlala do španělské Formula Toyota 1300 a dvakrát slavila vítězství, celkově skončila druhá. Další čtyři sezony závodil ve španělské F3, kde to tolik slavné nebylo, nejlepším výsledkem pro ni bylo čtvrté místo z Jerezu. V roce 2004 jela závod 24 hodin Daytona ve třídě GT s vozem Ferrari Modena, obsadila desáté místo.
Španělská F3 byla v roce 2006 úspěšnější, protože v Jaramu obsadila třetí místo, ale účastnila se i Ferrari European Challenge a při Ferrari World Final v Mugellu získala pole position. Osud jí poté zavál do španělské série GP Championchip a v Estorilu se dostala na čtvrté místo. Závodila také v ADAC Procar - Division I, kde celkově obsadila 3. místo za zisk 72 bodů (jezdila s Chevroletem Lacetti). V letech 2006-2007 byla oficiální pilotkou WTCC u Chevroletu, absolvovala pouze 2 závody po 2 jízdách ve Španělsku, ale bez velkého úspěchu, vždy okolo 20. místa.
V roce 2008 se dostala do Euroseries 3000, kde nejlepším výsledkem byla sedmá pozice ve Spa. Poté do roku 2011 jezdilo Atletico Madrid Superleague Formula, ale na stupně vítězů se nedostala. "Bedny" se ale dočkala ve španělské sérii GT, kde s Ferrari 430 GTS se 3x dostala na pódium. V roce 2011 na okruhu Paul Ricard dostala příležitost testovat vůz Formule 1. Vcelku s podivem, když její kariéra nebyla hvězdná a vždy nebyla k vidění ve formulových soutěžích.
První testování absolvovala s vozem Renault R29 týmu Lotus Renault GP, odjela 180 bezproblémových mil. „Jako žena jsem velmi ráda, že jsem dostala příležitost jet ve voze Formule 1,“ řekla Španělka po testování. „Formule 1 je vrcholem motorsportu a vždy jsem o ní snila. Jízda probíhala velmi dobře, podmínky byly ideální a tým mi dal volnou ruku. Dlouho jsem si na vůz zvykat nemusela, brzy jsem se cítila pohodlně. Mohla jsem tlačit na pilu a užila jsem si tuto zkušenost.“
7. března letošního roku přešla k týmu Marussia jako testovací pilotka s tím, že by v závěru sezony mohla dostat šanci na závodní kokpit, ač nebyla ještě majitelkou superlicence. De Villota svůj vstup do týmu popsala takto: „Jsem velmi šťastná, že jsem vstoupila do Marussie F1 jako testovací pilotka. Toto je fantastická příležitost být součástí Formule 1 a získat důležité zkušenosti, které pomohou v mé kariéře, včetně šancí projet se v Abu Dhabi závodním vozem. Těším se na spolupráci s týmem během prvního závodu, a to mi může ve světě Formule 1 jen pomoci.“
Zdroj: www.mariadevillota.es
Kariéra Maríe de Villota | ||
Narozena: | 13. ledna 1980 | - |
Bydliště: | Madrid, Španělsko | - |
Rok | Série | Úspěchy |
1996-2000 | Motokáry | Vítězství |
2001 | Španělská Formule Toyota 1300 | Vítězství (Albacete, Valencie). Celkově 2. |
2002-2005 | Španělská F3 | 4. místo (Jerez) |
2004 | 24 hodin Daytona (Ferrari Modena) | 10. místo |
2006 | Španěslká F3 | 3. místo (Jarama) |
2006 | Ferrari European Challenge | Pole position (Mugello - Ferrari World Finals) |
2007 | Španělská GT Championchip | 4. místo (Estoril) |
2007 | ADAC Procar - Division I | Celkově 3. místo (72 bodů) |
2006-2007 | WTCC, oficiální pilotka Chevroletu | - |
2008 | Euroseries 3000 | 7. místo (Spa) |
2009 | Atletico Madrid Superleague Formula | 7. místo (Jamara) |
2010 | Atletico Madrid Superleague Formula | 4. místo (Nürburgring) |
2010 | Španělská GT Championchip | 3x podium |
2011 | Atletico Madrid Superleague Formula | - |
2011 | První testování vozu Formule 1 | 180 mil ve voze Renault R29 |
2012 | Testovací pilotka Marussie | - |
2012 | 3. července nehoda na letišti v Duxfortu | - |