María de Villota: Kariéra přerušena nehodou

info textZdroj: Formule1.cz
MilanF1
Komentáře

Nehoda v malé rychlosti s těžkými následky změnila celý život Maríi de Villota. K závodění se již nejspíše nevrátí.

María de Villota Comba se narodila 13. ledna 1980 ve Španělsku a automobilové závody ji přitahují, ovšem letošní rok se jí stal osudným. Nehoda ve voze Marussia jí změnila život.

María je dcerou bývalého pilota Formule 1 Emilia de Villota. Emilio nebyl ve Formuli 1 příliš úspěšný, v letech 1976 až 1982 se zúčastnil 16 Grand Prix, ale v drtivé většině se nekvalifikoval. Vystřídal celkem 4 vozy – Brabham BT44B, McLaren M23, Williams FW07 a March 821, ale pouze v sezoně 1977 s McLarenem za tým Iberia Airlines se kvalifikoval, a to 2x. V obou případech to bylo až do třetí desítky (23. a 26. místo). Největšího úspěchu dosáhl na své půdě ve Španělsku v roce 1977, dojel 13. Druhý závod, do kterého se kvalifikoval (rakouská Grand Prix) nedokončil kvůli nehodě, ale by klasifikován na 17. místě.

Úspěchy otce ve Formuli 1 nejsou velké, ale María závodní geny má v krvi. Navíc její otec vede školu pro závodní piloty. Její závodní začátky připadají na rok 1996, to jí bylo 16 let, kdy se účastnila prvních závodů motokár, kde slavila první úspěchy. V motokárách vydržela až do roku 2000.

Formule1.cz

V roce 2001 přesedlala do španělské Formula Toyota 1300 a dvakrát slavila vítězství, celkově skončila druhá. Další čtyři sezony závodil ve španělské F3, kde to tolik slavné nebylo, nejlepším výsledkem pro ni bylo čtvrté místo z Jerezu. V roce 2004 jela závod 24 hodin Daytona ve třídě GT s vozem Ferrari Modena, obsadila desáté místo.

Španělská F3 byla v roce 2006 úspěšnější, protože v Jaramu obsadila třetí místo, ale účastnila se i Ferrari European Challenge a při Ferrari World Final v Mugellu získala pole position. Osud jí poté zavál do španělské série GP Championchip a v Estorilu se dostala na čtvrté místo. Závodila také v ADAC Procar - Division I, kde celkově obsadila 3. místo za zisk 72 bodů (jezdila s Chevroletem Lacetti). V letech 2006-2007 byla oficiální pilotkou WTCC u Chevroletu, absolvovala pouze 2 závody po 2 jízdách ve Španělsku, ale bez velkého úspěchu, vždy okolo 20. místa.

Formule1.cz

V roce 2008 se dostala do Euroseries 3000, kde nejlepším výsledkem byla sedmá pozice ve Spa. Poté do roku 2011 jezdilo Atletico Madrid Superleague Formula, ale na stupně vítězů se nedostala. "Bedny" se ale dočkala ve španělské sérii GT, kde s Ferrari 430 GTS se 3x dostala na pódium. V roce 2011 na okruhu Paul Ricard dostala příležitost testovat vůz Formule 1. Vcelku s podivem, když její kariéra nebyla hvězdná a vždy nebyla k vidění ve formulových soutěžích.

První testování absolvovala s vozem Renault R29 týmu Lotus Renault GP, odjela 180 bezproblémových mil. „Jako žena jsem velmi ráda, že jsem dostala příležitost jet ve voze Formule 1,“ řekla Španělka po testování. „Formule 1 je vrcholem motorsportu a vždy jsem o ní snila. Jízda probíhala velmi dobře, podmínky byly ideální a tým mi dal volnou ruku. Dlouho jsem si na vůz zvykat nemusela, brzy jsem se cítila pohodlně. Mohla jsem tlačit na pilu a užila jsem si tuto zkušenost.“

7. března letošního roku přešla k týmu Marussia jako testovací pilotka s tím, že by v závěru sezony mohla dostat šanci na závodní kokpit, ač nebyla ještě majitelkou superlicence. De Villota svůj vstup do týmu popsala takto: „Jsem velmi šťastná, že jsem vstoupila do Marussie F1 jako testovací pilotka. Toto je fantastická příležitost být součástí Formule 1 a získat důležité zkušenosti, které pomohou v mé kariéře, včetně šancí projet se v Abu Dhabi závodním vozem. Těším se na spolupráci s týmem během prvního závodu, a to mi může ve světě Formule 1 jen pomoci.“

Formule1.cz

Nelze ale snižovat výkony půvabné Španělky, protože v roce 2009 byla oceněna nejlepší sportovkyní v Madridu a cenu jí předával starosta města. V témže roce byla česným hostem při Grand Prix Španělska a Evropy od společností Telefonica a Banco Santander. V roce 2010 byla oceněna opět nejlepší sportovkyní Madridu, ale od jiné společnosti – The Seven Star Award of the Community of Madrid.

María de Villota má ještě o necelé dva roky mladšího bratra, který nese jméno po otci – Emilio. Ten se ještě do Formule 1 nepodíval, ale již vystřídal řadu automobilových soutěží – Euroseries 3000, F3000 International Masters, Porsche Supercup a španělskou Formuli 3. V roce 2005 jezdil ve Formuli Palmer Audi a v patnácti závodech 4x vyhrál, 4x byl na pole position a přidal ještě jedno podium a 4 nejrychlejší kola. Celkově skončil osmý se 157 body.

Španělka ale není první ženou ve Formuli 1. Ač samozřejmě přítomnost ženy zvyšuje pozornost všech, kteří se o F1 alespoň trochu zajímají. Prvenství patří Italce, která má jméno Giovanna Amati, která nedávno oslavila padesáté narozeniny. Účastnila se tři Grand Prix v roce 1992 (Jižní Afrika, Mexiko a Brazílie), ale ani do jednoho se s vozem Brabham BT60B nekvalifikovala. Giovanna je zatím první a jedinou ženou, která během závodního víkendu usedla do vozu Formule 1.

Život se Maríi změnil 3. července 2012 (7. 3. vstoupila do týmu a 3. 7. havarovala), v dopoledních hodinách testovala vůz Marussie na letišti v Duxfordu. Při dokončování jízdy bourala do nákladního vozu v relativně nízké rychlosti – 50-65 km/h. Mluvčí záchranné služby Gary Sanderson řekl: „Žena utrpěla život ohrožující zranění. Po ošetření na místě byla převezena do nemocnice Addenbrookes.“ Úvodní zprávy byly chaotické, protože se hovořilo o těžkém zranění, ale současné vozy Formule 1 jsou konstruovány tak, aby vydržely náraz ve vyšší rychlosti.

Později se ukázalo – i dle autentické fotografie – že María de Villota trefila hydraulické čelo nákladního automobilu, který přivezl její monopost. Hydraulické čelo bylo sklopené „napůl“ a bylo ve vodorovné poloze přesně ve výšce, kde má pilot monopostu hlavu. Reportér BBC Chris Mann byl na místě a řekl: „Z mého pohledu se zdálo, jako by helma absorbovala veškerý náraz. Je divné, že auto náhle akcelerovalo do kamionu a narazila z boku do nakládací rampy. Byl to hrozný okamžik, když všichni byli šokováni tím nárazem a tím, co se stalo."

Formule1.cz

Ihned se vyrojily spekulace, proč se nehoda stala, svědkové viděli náhlou akceleraci vozu. A Racecar engineering přišel s možným vysvětlením nehody. "Vozy jsou vybaveny systémem, který neumožňuje zhasnutí motoru. Pokud jsou piloti nezkušení s tímto systémem, může se stát náhlé zrychlení vozu. Pokud je zařazený rychlostní stupeň a otáčky motoru klesnou pod určitou mez, řídicí jednotka přidá okolo 50% plynu, aby nedošlo k zhasnutí motoru." Tým po prozkoumání vozu vyloučil technickou závadu, chybu udělala María de Villota. „Jsme rádi, že poznatek z našeho interního vyšetřování vyloučil auto jako příčinu nehody,“ okomentoval zprávu týmový šéf John Booth.

Ale proč bylo hydraulické čelo ve výšce hlavy pilotky? Bezpečnostní pravidla říkají, jak má být rampa umístěna, když není používána. Nesmí být u země, aby o ní někdo nezakopl a také ne příliš vysoko, aby nedošlo ke zranění hlavy chodce. Byla tedy v předepsaných mezích a nikdo nepočítal s touto variantou. Možná kdyby hydraulické čelo bylo ve svislé poloze, nemusely být následky takové. Spíše lze říci, že shoda náhod přinesla velkou újmu na zdraví.

Španělka byla po nehodě samozřejmě ihned transportována do nemocnice. Podstoupila operaci a lékaři se snažili zachránit pravé oko, ale bohužel se to po několikahodinové operaci nepodařilo. Takto informoval veřejnost John Booth z nemocnice: „Maria se dnes ráno vrátila po dlouhé operaci ze sálu, kde se chirurgové zabývali jejími vážnými poraněními hlavy a obličeje. K poranění došlo při včerejší nehodě na letišti v Duxfordu. Děkujeme za odbornou lékařskou pozornost, jaké se Marii dostalo. Její rodina vyjádřila poděkování týmu neurologů a plastických chirurgů,“

Její stav se poté zlepšoval a v neděli 8. července již komunikovala s rodinou. Podstoupila ale další operace. Po týdnu mohla opustit jednotku intenzivní péče neurologického oddělení. Po 17 dnech od nehody odcestovala Španělka do své rodné země, kde pokračovala její léčba v Madridské nemocnici La Paz University Hospital. Strávila tam týden a pak se mohla vydat domů, kde samozřejmě její léčba pokračuje.

Poslední dobou se žádné nové zprávy o zdravotním stavu Maríi de Villota neobjevily, ani na oficiálních stránkách pilotky. Z toho lze usoudit, že se zdravotní stav nezhoršuje, ale ani nedoznává výrazného zlepšení, které by mělo být veřejnosti oznámeno. Věřme, že se Španělka brzy bude moci vrátit do běžného života.

Kariéra Maríe de Villota
Narozena:13. ledna 1980-
Bydliště:Madrid, Španělsko-
RokSérieÚspěchy
1996-2000MotokáryVítězství
2001Španělská Formule Toyota 1300Vítězství (Albacete, Valencie). Celkově 2.
2002-2005Španělská F34. místo (Jerez)
200424 hodin Daytona (Ferrari Modena)10. místo
2006Španěslká F33. místo (Jarama)
2006Ferrari European ChallengePole position (Mugello - Ferrari World Finals)
2007Španělská GT Championchip4. místo (Estoril)
2007ADAC Procar - Division ICelkově 3. místo (72 bodů)
2006-2007WTCC, oficiální pilotka Chevroletu-
2008Euroseries 30007. místo (Spa)
2009Atletico Madrid Superleague Formula7. místo (Jamara)
2010Atletico Madrid Superleague Formula4. místo (Nürburgring)
2010Španělská GT Championchip3x podium
2011Atletico Madrid Superleague Formula-
2011První testování vozu Formule 1180 mil ve voze Renault R29
2012Testovací pilotka Marussie-
20123. července nehoda na letišti v Duxfortu-

Zdroj: www.mariadevillota.es

Doporučujeme

Články z jiných titulů