GP Velké Británie: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

Projděte si analýzu sobotní kvalifikace na GP Velké Británie včetně podrobných výsledkových tabulek jejích jednotlivých částí.
Britští diváci se v sobotu dočkali odměny za svou vytrvalost, kterou předvedli zejména během úvodních dvou tréninků o den dříve. V pátek totiž počasí příliš nepřálo, přesto se jich přišlo na své hvězdy včetně Lewise Hamiltona (Mercedes) podívat na 80 tisíc.
A právě Lewis Hamilton byl tím, kdo celý Silverstone přivedl do varu. O síle Mercedesu se vědělo, ale až do kvalifikace to byl Nico Rosberg, kdo diktoval ostatním tempo včetně svého týmového kolegy Hamiltona. V rozhodujícím souboji však měl domácí šampión z roku 2008 navrch. Překvapivě odstavil Rosberga na druhou kolej a jednoznačně si vyjel pole position.
„Je to neuvěřitelné a zároveň stejně krásné jako v roce 2007!“ radoval se Lewis Hamilton. „Auto bylo s každým kolem lepší. Mohu mu o tomto víkendu stoprocentně věřit. Proto jsem mohl zajet takové kolo.“ Vítězné Hamiltonovo kolo bylo skutečně parádní. Ve všech sektorech byl nejrychlejší a navíc se mu podařilo pošetřit pneumatiky, protože k vítězství v průběhu celé kvalifikace potřeboval stejně jako celkově druhý Nico Rosberg pouze dvanáct kol.
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:30.995 | 0 | 0 | 3 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:31.355 | +0:00.360 | +0:00.360 | 3 |
3 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:31.400 | +0:00.405 | +0:00.045 | 8 |
4 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:31.466 | +0:00.471 | +0:00.066 | 9 |
5 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.559 | +0:00.564 | +0:00.093 | 5 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.605 | +0:00.610 | +0:00.046 | 3 |
7 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.953 | +0:00.958 | +0:00.348 | 10 |
8 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.979 | +0:00.984 | +0:00.026 | 4 |
9 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:32.002 | +0:01.007 | +0:00.023 | 5 |
10 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:32.062 | +0:01.067 | +0:00.060 | 8 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:32.097 | +0:01.102 | +0:00.035 | 8 |
12 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:32.105 | +0:01.110 | +0:00.008 | 9 |
13 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.168 | +0:01.173 | +0:00.063 | 11 |
14 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:32.241 | +0:01.246 | +0:00.073 | 9 |
15 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:32.266 | +0:01.271 | +0:00.025 | 4 |
16 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:32.512 | +0:01.517 | +0:00.246 | 10 |
17 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:32.664 | +0:01.669 | +0:00.152 | 10 |
18 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.666 | +0:01.671 | +0:00.002 | 11 |
19 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:33.866 | +0:02.871 | +0:01.200 | 6 |
20 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:34.108 | +0:03.113 | +0:00.242 | 8 |
21 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:35.481 | +0:04.486 | +0:01.373 | 3 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:35.858 | +0:04.863 | +0:00.377 | 10 |
107% hranice | 1:37.364 | splnili všichni |
Lewis Hamilotn naznačil již v první části kvalifikace, že na domácí půdě míří vysoko. Zajel v ní při jediném pokusu nejrychlejší kolo. Ve druhé části nechal úřadujícímu mistru světa Sebastianu Vettelovi (Red Bull) alespoň na chvíli ochutnat, jaké to je postoupit dále z první pozice, ale rozhodující třetí část už opět patřila jen jemu. Na jeho čas 1:29,607 min nedokázal žádný z konkurentů odpovědět.
„Na lepší jak třetí místo jsme dnes neměli,“ musel po kvalifikaci přiznat Sebastian Vettel. „Oba Mercedesy disponovaly neuvěřitelnou rychlostí, jako kdyby jely k ohni. Proto jsem se svou pozicí spokojený.“ Pilot Red Bullu přitom věří, že nedělní závod až tak velký rozdíl ve výkonnosti jeho týmu a německé stáje už nepřinese: „Závodní simulace nám vyšla a pneumatiky si také stojí dobře. Snad se mi podaří alespoň jeden z Mercedesů předstihnout hned na startu.“
Vettelův týmový kolega Mark Webber se v závěrečné části na chvíli objevil na druhé pozici, byl z ní ale vytlačen Nicem Rosbergem a Sebastianem Vettelem zpátky na čtvrté místo. Další jezdci v top 10 na tuto čtveřici už ztráceli poměrně výrazně 1,129 až 1,372 sekundy. Současně z těchto údajů ale vyplývá, že právě mezi nimi to bylo nejtěsnější, páté a desáté místo dělilo pouhých 0,243 sekundy.
Výbornou formu z tréninků potvrdily týmy Force India a Scuderia Toro Rosso a postaraly se o největší překvapení kvalifikace na GP Velké Británie. Paul di Resta si vyjel pátou pozici a Adrian Sutil odstartuje jako sedmý (oba Force India). Mezi nimi si vysloužil skvělé šesté místo Daniel Ricciardo, tak vysoko na startu monopost Toro Rosso letos ještě nestál.
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.990 | 0 | 0 | 3 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:31.002 | +0:00.012 | +0:00.012 | 6 |
3 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:31.028 | +0:00.038 | +0:00.026 | 3 |
4 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.097 | +0:00.107 | +0:00.069 | 8 |
5 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:31.182 | +0:00.192 | +0:00.085 | 6 |
6 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:31.224 | +0:00.234 | +0:00.042 | 3 |
7 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:31.291 | +0:00.301 | +0:00.067 | 6 |
8 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:31.387 | +0:00.397 | +0:00.096 | 6 |
9 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:31.530 | +0:00.540 | +0:00.143 | 8 |
10 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:31.592 | +0:00.602 | +0:00.062 | 6 |
11 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:31.649 | +0:00.659 | +0:00.057 | 8 |
12 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:31.779 | +0:00.789 | +0:00.130 | 6 |
13 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:31.785 | +0:00.795 | +0:00.006 | 7 |
14 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:32.082 | +0:01.092 | +0:00.297 | 5 |
15 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:32.211 | +0:01.221 | +0:00.129 | 4 |
16 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:32.359 | +0:01.369 | +0:00.148 | 8 |
107% hranice | 1:37.359 | splnili všichni |
„Toto šesté místo je prozatímním vrcholem závodního víkendu,“ netajil radost australský závodník. Po oznámení odchodu Marka Webbera z formule 1 na konci této sezóny cítí velkou příležitost prosadit se v A-týmu Red Bullu. O to je pro něj cennější takový výsledek a to i s přihlédnutím k tomu, jak v Silverstone dopadl jeho týmový kolega Jean-Eric Vergne (13.), kterého jednoznačně porazil. „V rozhodujícím pokusu jsem se v jedné rychlé zatáčce dostal příliš na vnější okraj a vyjel jsem z dráhy,“ vysvětlil Francouz, proč mu kvalifikace nevyšla.
Až za monoposty Force India a Toro Rosso se umístilo duo Lotusu v pořadí Romain Grosjean před Kimin Räikkönenem a desítku uzavíral Fernando Alonso (Ferrari). Ani jeden z této trojice nenašel během tréninků a kvalifikace potřebné tempo a přestože oba týmy bývají v závodě rychlejší než v tréninku, jejich startovní pozice jim dost komplikuje cestu k dobrému výsledku.
Není bez zajímavosti, že se Kimi Räikkönen při kvalifikaci do top 10 zachránil doslova na poslední chvíli, když o pouhých šest setin sekundy vytlačil na první nepostupové místo Jensona Buttona (McLaren). Pro toho by byl postup mezi desítku nejlepších naopak nečekaným úspěchem. Nebylo mu to však přáno. Také Felipe Massa, jemuž mechanici Ferrari před kvalifikací ještě stačili vyměnit motor, toho příliš nepředvedl a musel se spokojit až s dvanáctým časem.
Zastavme se ještě u týmu McLaren. Sezóna mu rozhodně nevychází podle představ a ani před vlastním publikem se britské stáji nepodařilo najít recept na to, jak výrazněji zrychlit monopost MP4-28. Přesto Jenson Button určitou naději v kvalifikačním výsledku spatřuje: „Stojím více vpředu, než jsem očekával. Stále nám schází rychlost, ale dřívější ztrátu jsme snížili minimálně o půl sekundy. Pokud bych postoupil do třetí části, skončil bych tak jako tak desátý. Možná bych ani nevyjížděl na trať. Jako jedenáctý nejsem od takové pozice daleko a navíc stojím na čisté straně dráhy.“
To ještě Button netušil, že se pořadí v konečné podobě bude měnit a že se posune o jedno místo dopředu. Důvodem byla diskvalifikace Paula di Resty z kvalifikace. Jeho monopost Force India VJM006 shledali techničtí komisaři o půldruhého kilogramu lehčím, než povolují předpisy (642 kg). Australan se tak propadl až na úplně poslední pozici startovního roštu.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:29.607 | 0 | 0 | 6 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:30.059 | +0:00.452 | +0:00.452 | 6 |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.211 | +0:00.604 | +0:00.152 | 6 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:30.220 | +0:00.613 | +0:00.009 | 6 |
5 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:30.736 | +0:01.129 | +0:00.516 | 5 |
6 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:30.757 | +0:01.150 | +0:00.021 | 6 |
7 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:30.908 | +0:01.301 | +0:00.151 | 4 |
8 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:30.955 | +0:01.348 | +0:00.047 | 6 |
9 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:30.962 | +0:01.355 | +0:00.007 | 3 |
10 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:30.979 | +0:01.372 | +0:00.017 | 6 |
107% hranice | 1:35.879 | splnili všichni |
S realitou aktuální výkonnosti se museli smířit u Sauberu. „Není nám to známo od včerejška, víme to už několik týdnů. Vlastně od začátku sezóny. Pohybujeme se na svém maximu. S autem se jede špatně, speciálně je to znát na vysokorychlostních okruzích, jako je tento. Nepomáhá ani vítr. Auto je na něj velmi citlivé. Schází nám rychlost, lépe to zatím nejde,“ posteskl si Nico Hülkenberg.
Smutek zavládl také u tradiční britské domácí stáje Williams. Ještě před třemi týdny se mohla těšit z třetího místa na startu svého nováčka Valtteriho Bottase po kvalifikaci na GP Kanady. V Silverstone, který se měl stát místem oslav 600. startu týmu v závodě mistrovství světa, na Pastora Maldonada a jeho finského kolegu zbylo až 16., resp. 17. místo. Horší už byl pouze Esteban Gutiérrez (Sauber) a dvojice outsiderů, Caterham a Marussie.