GP Indie: Rozbor a hlasy po kvalifikaci

S náskokem 0,752 sekundy při kvalifikaci na GP Indie si poradil Sebastian Vettel nejen s celkově druhým Nicem Rosbergem, ale také se všemi ostatními soupeři, jimž od prvních tréninků dával jasně najevo, že si přijel na Buddh International Circuit pro čtvrtý titul mistra světa.
Indie je a zůstává pro Sebastiana Vettela (Red Bull) zemí zaslíbenou. Úřadující a s největší pravděpodobností i nastávající mistr světa neporušil tradici a po sezónách 2011 a 2012 si zde letos zajistil další kvalifikační vítězství.
Stejně jako vloni byl nejprve nejrychlejší ve všech přípravných trénincích, po nichž opanoval kvalifikaci. Zbývá mu tak už jen završit hattrickem svou neporazitelnost i ve vlastní velké ceně. V GP Indie, která se letos jede potřetí, totiž zatím nikdo jiný nevyhrál než pilot Red Bullu.
„Auto bylo dnes neuvěřitelné dobré. Vlastně to platí o celém dosavadním průběhu závodního víkendu,“ radoval se Vettel. „Zpravidla se pokaždé najde něco, co přesně nesedí. O tomto víkendu nám ale vychází všechno velmi, velmi dobře. Přesto si nemyslím, že bych měl zítra před sebou snadný úkol. V tréninku jsme zaznamenali, že s měkkou směsí se těžko dosáhne delší vzdálenosti. Určitě to proto bude napínavý závod. Pokud ale nic nepokazíme, máme velkou naději na velice dobrý výsledek.“
PRVNÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:25.574 | 0 | 0 | 11 |
2 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.665 | +0:00.091 | +0:00.091 | 5 |
3 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:25.673 | +0:00.099 | +0:00.008 | 8 |
4 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:25.793 | +0:00.219 | +0:00.120 | 10 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:25.802 | +0:00.228 | +0:00.009 | 9 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:25.819 | +0:00.245 | +0:00.017 | 9 |
7 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:25.833 | +0:00.259 | +0:00.014 | 10 |
8 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.883 | +0:00.309 | +0:00.050 | 10 |
9 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.908 | +0:00.334 | +0:00.025 | 9 |
10 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:25.934 | +0:00.360 | +0:00.026 | 3 |
11 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.943 | +0:00.369 | +0:00.009 | 4 |
12 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.057 | +0:00.483 | +0:00.114 | 6 |
13 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.107 | +0:00.533 | +0:00.050 | 9 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:26.155 | +0:00.581 | +0:00.048 | 8 |
15 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:26.164 | +0:00.590 | +0:00.009 | 9 |
16 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:26.178 | +0:00.604 | +0:00.014 | 9 |
17 | 8 | Romain Grosjean | Lotus-Renault E21 | 1:26.577 | +0:01.003 | +0:00.399 | 7 |
18 | 16 | Pastor Maldonado | Williams-Renault FW35 | 1:26.842 | +0:01.268 | +0:00.265 | 9 |
19 | 22 | Jules Bianchi | Marussia-Cosworth MR02 | 1:26.970 | +0:01.396 | +0:00.128 | 8 |
20 | 21 | Giedo van der Garde | Caterham-Renault CT03 | 1:27.105 | +0:01.531 | +0:00.135 | 6 |
21 | 20 | Charles Pic | Caterham-Renault CT03 | 1:27.487 | +0:01.913 | +0:00.382 | 7 |
22 | 23 | Max Chilton | Marussia-Cosworth MR02 | 1:28.138 | +0:02.564 | +0:00.651 | 8 |
107% hranice | 1:31.564 | splnili všichni |
V první části kvalifikace si Sebastian Vettel dovolil luxus jediného pokusu na tvrdé směsi. Všichni ostatní buď vyjeli nadvakrát nebo dokonce nasadili měkkou směs. Romain Grosjean (Lotus), jemuž se tolik dařilo v přípravných trénincích, se jako jediný z jezdců pokusil napodobit taktiku Sebastiana Vettela, ale nepochodil. Francouz nečekaně nepostoupil ani do druhé části, natož aby pomýšlel na souboj v top 10 o pole position.
Ve druhé části kvalifikace byl Sebastian Vettel nerychlejší. Nejvíce se mu přiblížil Fernando Alonso (Ferrari/+0,317 s). V závěrečné desetiminutovce se situace opakovala, pouze Alonsovu pozici pro změnu zaujal Nico Rosberg (Mercedes/+0,752 s).
Tímto výsledkem udělal Sebastian Vettel maximum pro to, aby zítra mohla vypuknout oslava na počest jeho čtvrtého mistrovského titulu v řadě. Matematicky ho od oslav dělí opravdu málo. I za předpokladu vítězství Fernanda Alonsa stačí Vettelovi dokončit GP Indie nejhůře na páté pozici, aby mohla proběhnout jeho korunovace.
Fernando Alonso ovšem ani za fakticky ztracené situace nechce dát svou kůži zadarmo. Tomu odpovídá jeho strategie, jíž obětoval třetí část kvalifikace. Vsadil na start na tvrdší směsi, což jej odsunulo až na osmou startovní pozici, ale současně se mu nabízí možnost dlouhého prvního stintu na pneumatikách s výrazně lepší životností. Pro podobnou strategii se rozhodli také Mark Webber (Red Bull/4. místo) a duo McLarenu v páté startovní řadě, které odstartuje rovněž na směsi medium.
Helmut Marko, poradce Red Bullu, o potvrzení Vettelova čtvrtého titulu již na okruhu Buddh International Circuit prakticky nepochybuje a považuje to za formální záležitost zejména poté, co spatřil výsledkovou listinu: „Byli jsme překvapeni tím obrovským Sebastianovým náskokem. Ještě větší překvapení nám ale připravil Mark svým čtvrtým místem. Považovali jsme tak vysokou startovní pozici na tvrdé směsi téměř za nemožnou.“
DRUHÁ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:24.568 | 0 | 0 | 3 |
2 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:24.885 | +0:00.317 | +0:00.317 | 6 |
3 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.097 | +0:00.529 | +0:00.212 | 5 |
4 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:25.191 | +0:00.623 | +0:00.094 | 6 |
5 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:25.259 | +0:00.691 | +0:00.068 | 6 |
6 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:25.304 | +0:00.736 | +0:00.045 | 6 |
7 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.339 | +0:00.771 | +0:00.035 | 6 |
8 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:25.365 | +0:00.797 | +0:00.026 | 6 |
9 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:25.389 | +0:00.821 | +0:00.024 | 6 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:25.458 | +0:00.890 | +0:00.069 | 6 |
11 | 19 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:25.519 | +0:00.951 | +0:00.061 | 6 |
12 | 14 | Paul di Resta | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.711 | +0:01.143 | +0:00.192 | 6 |
13 | 15 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes VJM06 | 1:25.740 | +0:01.172 | +0:00.029 | 7 |
14 | 18 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso-Ferrari STR8 | 1:25.798 | +0:01.230 | +0:00.058 | 6 |
15 | 17 | Valtteri Bottas | Williams-Renault FW35 | 1:26.134 | +0:01.566 | +0:00.336 | 6 |
16 | 12 | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari C32 | 1:26.336 | +0:01.768 | +0:00.202 | 5 |
107% hranice | 1:30.487 | splnili všichni |
Nejblíže Sebastianu Vettelovi se v závěrečném kvalifikačním klání dostal Nico Rosberg (Mercedes), ovšem za cenu toho, že šel až za limit možností svého vozu. Otázkou zůstává, zda takové tempo udrží po celý dlouhý závod: „Pokusil jsem se dostat z auta ještě nějakou tu desetinku navíc. Vyzkoušel jsem nějaké nové věci v jeho nastavení. Zatím to zafungovalo, proto jsem velmi spokojený. Kvalifikovat se na druhé pozici je lepším výsledkem, než v co jsem doufal.“
Rosbergovo postavení v první řadě je skutečným překvapením, protože v trénincích valný dojem neudělal. Naopak Lewis Hamilton, který skončil v kvalifikaci hned za svým týmovým kolegou na třetím místě, potvrdil svou dobrou formu. Spokojený byl i sportovní ředitel stuttgartské automobilky Toto Wolff: „Na přenocování jsou to dost dobré pozice.“
Kvalifikační zmrtvýchvstání prožil v Noidě Kimi Räikkönen (Lotus), který se postaví do třetí řady s Felipem Massou (Ferrari). Pro Fina se jedná o nejlepší startovní umístění od letní GP Maďarska. Konečně by mohl plně využít výborné závodní rychlosti svého monopostu a stává se tak spolu s jezdci Red Bullu dalším adeptem na vítězství.
Zato Romain Grosjean na druhém Lotusu bude mít tentokrát k bodům dlouhou cestu. Na vině bylo přílišné riziko s pokusem ušetřit sadu tvrdší směsi pro závod. „V posledních dvou závodech nám taková strategie vždy vyšla. Tady jsme předpokládali, že tvrdší směs bude rychlejší, ale dohonilo nás to. Jsme všichni zklamaní. Nepřijeli jsme sem, abychom stáli na startu tolik vzadu. Bylo to ale rozhodnutí nás všech.“
Jistotou pro Sauber se stává Nico Hülkenberg, jehož forma z Jižní Koreje a Japonska neklesá. Tentokrát zajel na měkké směsi sedmý nejlepší čas a znovu se tak probojoval do top 10. „Myslím, že mé umístění se již přiblížilo maximu, jakého jsme schopni s naším autem dosáhnout,“ zhodnotil Hülkenberg kvalifikaci, v jejíž druhé části si ještě stěžoval na nedotáčivost. Po přestavení předního křídla ale bylo všechno v pořádku.
V pasti druhé části kvalifikace se chytili Daniel Ricciardo (Toro Rosso) a Adrian Sutil s Paulem di Restou (oba Force India), jejichž ambice byly zejména v případě druhého z týmů před domácím publikem o něco vyšší. Postup jim unikl o několik setin sekundy.
TŘETÍ ČÁST KVALIFIKACE
pořadí | číslo | jezdec | vůz | čas | ztráta | kol | |
1 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault RB9 | 1:24.119 | 0 | 0 | 5 |
2 | 9 | Nico Rosberg | Mercedes F1 W04 | 1:24.871 | +0:00.752 | +0:00.752 | 5 |
3 | 10 | Lewis Hamilton | Mercedes F1 W04 | 1:24.941 | +0:00.822 | +0:00.070 | 5 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull-Renault RB9 | 1:25.047 | +0:00.928 | +0:00.106 | 7 |
5 | 4 | Felipe Massa | Ferrari F138 | 1:25.201 | +0:01.082 | +0:00.154 | 3 |
6 | 7 | Kimi Räikkönen | Lotus-Renault E21 | 1:25.248 | +0:01.129 | +0:00.047 | 3 |
7 | 11 | Nico Hülkenberg | Sauber-Ferrari C32 | 1:25.334 | +0:01.215 | +0:00.086 | 3 |
8 | 3 | Fernando Alonso | Ferrari F138 | 1:25.826 | +0:01.707 | +0:00.492 | 6 |
9 | 6 | Sergio Pérez | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.153 | +0:02.034 | +0:00.327 | 6 |
10 | 5 | Jenson Button | McLaren-Mercedes MP4-28 | 1:26.487 | +0:02.368 | +0:00.334 | 6 |
107% hranice | 1:30.007 | splnili všichni |
Jak naznačily výsledky kvalifikace, závod by mohl být díky rozdílným strategiím napínavý. „Obě strategie vycházejí v konečném důsledku přibližně nastejno,“ prozradil šéf týmu Red Bull Christian Horner. „Z pohledu týmu je správné, když naše šance rozdělíme. To, že se Mark vešel na tvrdší směsi mezi šest nejrychlejších jezdců, znamená, jakoby zajel pole position. To, že stojí ve druhé řadě, ho dnes opravňuje ke klidnému spánku. Samozřejmě je naším cílem vítězství. Oba naši jezdci mají stejnou šanci.“