Patrik Czepiec
18. dubna 2024 • 14:30

Zpátky do „nemocnice“, F1 poprvé od roku 2019 v Číně. Co štve favority?

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Furch po nástupu k Boleslavi: Brno jsem si oblíbil, ale život mění plány
Dvacet let od titulu Baníku. Získali jsme ho díky fanouškům, vzpomíná Laštůvka
VŠECHNA VIDEA ZDE

Namísto monopostů stála všude lůžka. Před dvěma lety Šanghaj zachvátila mohutná vlna pacientů s covidem-19. Na 13 tisíc z nich našlo provizorní útočiště na mezinárodním okruhu, kde se ještě v roce 2019 proháněli piloti z formule 1. Pandemie všechno stopla, teď se seriál do čínského velkoměsta vrací sprintem i hlavním závodem. A přináší řadu neznámých. „Bude to náročný víkend pro všechny,“ předeslal Carlos Sainz z Ferrari.  



Na jezdce čeká hned několik záludností. Tak zaprvé: zařazení premiérového sprintu v sezoně znamená, že na takřka zapomenutém okruhu dostanou k dispozici jen jeden volný trénink. Dat v jeho průběhu posbírají pomálu.

Další faktor: povrch prošel renovací, těžko odhadovat jeho vlastnosti, zvlášť u vozů, které se od posledního startu v Číně technologicky posunuly. I proto velké stáje zuří. „Není to vůbec dobré. Nějakou dobu jsme tam nebyli, takže nevíme, co zažijeme. Bude to větší drama, o což asi stáli,“ kroutil hlavou po vyhraném závodu v Japonsku reprezentant Red Bullu Max Verstappen.

Proč se zlobí právě vedoucí muž šampionátu spolu s dalším elitním borcem Carlosem Sainzem, ví moc dobře Vladimír Netušil, český pilot stáje Effective Racing, působící ve formuli 3. „Stěžují si vždy jen ti, kteří mají za standardních podmínek závod pod kontrolou. Naopak týmy ze středu a zadní části to vnímají jako příležitost. Oko diváka chce vidět potenciální překvapení,“ říká.

Sobotní sprintový závod s osmi bodovanými pozicemi čítá 19 kol, v neděli se vozy dočkají klasických šestapadesáti. Fanoušci z Asie se na čínský comeback F1 vyloženě třesou, vstupenky v lednu vykoupili po několika minutách od zahájení prodeje.

Týmy vzhledem k náročnosti programu čeká velká alchymie s pneumatikami. To logicky otevírá prostor pro chyby a nečekané změny v celkovém pořadí.

„Návrat této velké ceny je přirozenou událostí zejména z důvodu velikosti tamního trhu pro automobilky zastoupené v F1. Dává to smysl i z globálního politického hlediska,“ odhaluje Netušil.

Čína má navíc ve startovním poli svého zástupce. Čou Kuan-jü neprožívá spolu se Sauberem ideální vstup do sezony, nicméně domácí podnik vnímá jako ohromnou příležitost. Přestože paradoxně patří spolu s Oscarem Piastrim, Júkim Cunodou a Loganem Sargeantem mezi čtyři jezdce, kteří si s nejvyšším typem monopostu bezmála pěti a půlkilometrovou trať v Šanghaji nikdy neprojeli. Čou na ní v roce 2019 vyrazil jen v rámci F2 s Renaultem.

6

Tolik vítězství si ve Velké ceně Číny připsal Lewis Hamilton, čímž se za 16 dosavadních ročníků stal nejúspěšnějším pilotem.

„Nemůžu být víc nadšený. Konečně budu závodit v rodné zemi, navíc jako vůbec první Číňan. To pro mě hodně znamená, cítím radost, hrdost i zodpovědnost. Plní se mi sen, dám do toho všechno. Píšeme novou kapitolu našeho motorsportu,“ uvedl rozradostněný Čou, který se přímo v Šanghaji narodil.

Úvodní závod na tomto místě měla F1 v plánu už v březnu 1999, organizátoři ovšem nebyli nachystaní. Čtvrt roku před akcí tak Čína o pořadatelství přišla. Trvalo ještě pět let, než první šanghajskou Grand Prix ovládl Rubens Barichello. Dosud posledním vládcem byl Lewis Hamilton.

Poslední vítězové VC Číny

Rok Pilot Stáj
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Daniel Ricciardo Red Bull
2017  Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamitlon Mercedes

Vstoupit do diskuse
0
Aktuální události
Články odjinud


Články odjinud