Velkou cenu Ázerbájdžánu vozů formule 1 vyhrál Australan Oscar Piastri z McLarenu a získal druhý triumf v kariéře. Druhý skončil Charles Leclerc z Ferrari, třetí byl George Russell z Mercedesu. Závod na městské trati v Baku se dojel v režimu virtuálního safety caru poté, co kolo se před koncem v souboji o třetí místo srazili Carlos Sainz z Ferrari a Sergio Pérez z Red Bullu.
Grand Prix Ázerbájdžánu ovlivnila velká kolize necelé dvě kola před cílem! Když Charles Leclerc bránil druhé místo před Sergiem Pérezem, do jejich souboje nečekaně vplul Carlos Sainz, jenž se v následné rovince střetl kolo na kolo s mexičanovým Red Bullem. V Baku slavil Oscar Piastri, který si dojel pro své druhé kariérní vítězství. „Rozhodně to byl jeden z mých nejlepších závodů,“ usmíval se třiadvacetiletý Australan.
Oscar Piastri se v úvodu dlouho držel za nejrychlejším mužem kvalifikace Charlesem Leclercem, kterého jen těsně nedokázal předjet ve chvíli, kdy se Monačan vracel z boxu. Ve 20. kole se ale odhodlal k parádnímu a především úspěšnému manévru.
Rázem byl jezdec McLarenu ve vedení. „Myslel jsem si, že když mě Oscar předjede, dám tomu čas a vrátím se zpátky,“ popsal Leclerc.
Vítěz minulého závodu v Monze pak viditelně tlačil na pilu, od 29. do 45. kola si připravoval pozici k předjetí, avšak Piastri se s jistotou bránil. „Odvedl lepší práci než já,“ smekl Leclerc, jemuž v závěrečných pěti kolech odcházely zadní gumy, boj o první místo tak musel vzdát.
Situace se bleskurychle změnila. Leclerc potřeboval udržet na zádech hladového Sergia Péreze, který se zkraje předposledního kola rozhodl nastoupit, čímž však otevřel cestu i pro čtvrtého Carlose Sainze.
Leclerc se po vyjetí ze zatáčky ocitl pár metrů před Sainzem i Pérezem, kteří se následně nepříjemně střetli a vjeli do nárazové bariéry. „Co se to stalo?“ ozvalo se z vysílačky Ferrari. Po šokující kolizi přišlo uklidnění, až oba jezdci začali vystupovat ze svých kokpitů.
Závěrečné kilometry už byly klidné, což zapříčinil virtuální safety car, který na třetím místě dovezl do cíle Georgeho Russella. „Jsem hlavně rád, že jsou kluci v pořádku. Pódium je pro mě hezkým bonusem i třešničkou na dortu,“ přiznal Brit, který se 17 kol před koncem snadno protlačil před Maxe Verstappena.
Elitní muž celkového pořadí dojel pátý. Dostal se před něj i jeho největší vyzyvatel v boji o mistrovský titul Lando Norris, jemuž se sobotní kvalifikace hrubě nevydařila. V hlavním závodě se ale dokázal vyhoupnout o jedenáct míst.
Nejšťastnějším mužem na okruhu v Baku byl Piastri, který se po Velké ceně Maďarska vyšplhal na nejvyšší stupínek podruhé v kariéře. „Ve druhé polovině závodu jsem tak trochu bojoval o život, pořád jsem se snažil udržet své pneumatiky. Bylo to náročné, protože na této trati není místo, kde byste si alespoň na chvíli mohli odpočinout,“ hlásil vítěz.
McLaren se díky první a čtvrté příčce vůbec poprvé v sezoně dostal do čela Poháru konstruktérů. Do Singapuru pojede s dvacetibodovým náskokem na druhý Red Bull. „Upřímně? Před dvanácti měsíci bychom si ani nepředstavovali, že budeme dosahovat takovýchto výsledků. Pořád se zlepšujeme,“ těšilo Piastriho.
Na Ázerbájdžán bude v dobrém vzpomínat i Williams, který řádně rozšířil svůj dosavadní šestibodový zisk. Alexander Albon skončil sedmý, jeho týmový parťák Franco Colapinto dojel o příčku za ním. Oddechl si i devátý Lewis Hamilton, jenž kvůli novému motoru a změně v oblasti zavěšení musel startovat z boxu.
Velká cena Ázerbájdžánu, závod MS F1 v Baku:
1. Piastri (Austr./McLaren) 1:32:58,007, 2. Leclerc (Mon./Ferrari) -10,910, 3. Russell (Brit./Mercedes) -31,328, 4. Norris (Brit./McLaren) -36,143, 5. Verstappen (Niz./Red Bull) -1:17,098, 6. Alonso (Šp./Aston Martin) -1:25,468.
Nejrychlejší kolo: Norris.
Průběžné pořadí MS (po 17 z 24 závodů): 1. Verstappen 313, 2. Norris 254, 3. Leclerc 235, 4. Piastri 222, 5. Sainz (Šp./Ferrari) 184, 6. Hamilton (Brit./Mercedes) 166.
Pohár konstruktérů: 1. McLaren 476, 2. Red Bull 456, 3. Ferrari 425, 4. Mercedes 309, 5. Aston Martin 82, 6. Racing Bulls 34.