Jiří Uhlíř
28. února 2014 • 18:18

Šonka kvůli letecké formuli 1 opustil armádu. Neměli pochopení, říká

Vstoupit do diskuse
0
TOP VIDEA
Speciál o Slovácku. Co kouč a kádr? Svědík do Baníku či Plzně? Posunul se, říká Nguyen
SESTŘIH: NY Islanders - Carolina 2:3. Nečas asistencí přiblížil Hurricanes k postupu
VŠECHNA VIDEA ZDE

Od svých nadřízených dostal ultimátum: buď práce armádního pilota, nebo angažmá v Red Bull Air Race. „Tak jsem šéfům odpověděl: Pardon, nemám jinou možnost, musím závodit,“ popsal Martin Šonka a začal se připravovat na úvodní díl znovuzrozeného šampionátu leteckých formulí 1. Již v sobotu od 13.00 (PP ČT sport) se v Abú Zabí představí v prvním závodě, stejně jako dalších jedenáct nejlepších pilotů z celého světa.



Nová verze nejrychlejšího motorsportu má premiéru v Abú Zabí. Jedním z členů elitní letky je i český pilot Martin Šonka, který si v lednu v USA vyzvedl zcela nový stroj – EDGE 540. Ve včerejší kvalifikaci skončil český pilot na šestém místě. Ještě před startem musel řešit nepříjemnou věc – z armády, kde sloužil přes deset let, byl vyhozen.

Jak k tomu došlo?
„Původně jsem požádal pouze o volno na závody. Nadřízení na to nejprve kývli, za čtyři dny ale názor obrátili a dali mi ultimátum – buď Air Race nebo armáda. Jenže v té době se mi už vyrábělo letadlo, které zaplatím z toho, že budu závodit. Kdybych Air Race odmítl, zadlužil bych i svá vnoučata. V armádě o tom věděli, volno mi přesto nedali.“

Jak moc vás štve, že vaši nadřízení neměli pochopení pro závodění. Vždyť pro armádu jste mohl být i skvělou reklamou, když se zúčastňujete šampionátu pro nejlepší piloty světa…
„Určitě mě to štve. Létání v gripenu jsem měl opravdu moc rád. Rozhodli se tak. Jim je úplně ukradené, jestli létám v nějakém prestižním seriálu. S takovým přístupem se s nimi pak těžko vyjednává.“

Do Air Race jste vstupoval v roce 2010 jako nováček. Jaké pocity prožíváte nyní před restartem leteckého šampionátu?
„Jsem více v klidu, užívám si to. Tehdy jsem byl úplný nováček, na všechno jsem koukal s vyvalenýma očima. Teď vím, co očekávat, mám čistší hlavu na létání. Zároveň je to větší stres, protože v roce 2010 bylo startovní pole rozložené v deseti vteřinách. Letos jsme ve třech vteřinách všichni, a to díky standardním motorům, které mají všichni. Každá volovina se tvrdě trestá.“

Jak jste spokojený s kvalifikací, ve které jste skončil na šestém místě?
„Šesté místo je super, i když čas mohl být lepší. Trošku jsem se ve druhém kole pral s náletovou rychlostí. Ale mám radost. Hlavně, že už se létá na ostro, je to nádhera. Akorát v tréninku jsme měli problém, do jednoho z nich se mi nepodařilo odstartovat kvůli závadě na motoru. Trvalo dlouho, než jsme to dali dohromady. Přišel jsem tak o možnost vyzkoušet si trať.“

V sobotu vás čeká v souboji o postup dál Francouz Nicolas Ivanoff. Na jaké příčky si troufáte?
„Bude to strašně vyrovnané. V závodě bych se chtěl ale umístit v první půlce. Jinak nebudu spokojený.“

Rozhovor s Martinem Šonkou a další informace o Air Race najdete v sobotním Sportu

VIDEO | Podívejte se na propagační video Red Bull Air Race 2014

Vstoupit do diskuse
0
Články odjinud


Články odjinud