Autodromo Nationale di Monza

Délka okruhu:
5793 m
Délka závodu:
53 kol, tj. 306,72 km
NÁZEV: Autodromo Nationale di Monza STÁT: Itálie
DÉLKA OKRUHU: 5793 m
DÉLKA ZÁVODU: 53 kol, tj. 306.72 km
POLE POSITION: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:20,089 (2004)
NEJ. KOLO: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:21,046 (2004)
LOŇSKÝ VÍTĚZ: Sebastian Vettel (Toro Rosso-Ferrari)
OFICIÁLNÍ LINK: http://www.monzanet.it/
Královský park v severoitalské Monze hostí velké závody již od 3. září 1922. V tom roce se zde Milánský automobilový klub u příležitosti 25. výročí trvání své činnosti rozhodl vybudovat závodní trať, která by sloužila motoristickým sportovním akcím a testům bouřlivě se rozvíjejícího automobilového průmyslu, sídlícího v nedalekém Miláně. Několika variantám drah dominoval ovál tvořený dvěma klopenými zatáčkami o poloměru 320 m a dvěma rovinkami o délce 1,070 km. Jak stoupal výkon vyráběných automobilů, padaly rychlostní rekordy. Neuplynuly ani tři roky a v úsecích s klopenými zatáčkami se jezdilo rychlostí přes 200 km/h. V roce 1929 byla překonána tato hranice nejen jako maximální, ale také jako průměrná rychlost na celém oválu.
Nová éra okruhu začala v roce 1950. V GP Itálie, která je od počátku bez přerušení součástí mistrovství světa F1 a která se konala právě v Monze, zvítězil Giuseppe Farina na Alfě Romeo. Bez tradičních klopených zatáček se italská velká cena musela obejít od roku 1970. Trať se tím zpomalila a současně zkrátila na 5,750 km. Rychlá zatáčka Parabolica dostala větší únikové zóny. O dva roky později se o další zpomalení zasloužily nové šikany před zatáčkami Grande a Ascari. Průměrné rychlosti se v té době pohybovaly kolem 215 km/h. Podobné úpravy snižovaly absolutní rychlosti i v dalších letech.
Od 80. let minulého století se okruh průběžně modernizuje dodnes. První přišel na řadu paddock a nově byla zastřešena tribuna v zatáčce Lesmo. Původní tribuna se zřítila v zimě pod vahou napadaného sněhu. Díky nově zbudovaným boxům, velkorysému lékařskému zabezpečení a tiskovému centru se z Monzy stalo nejmodernější závodiště té doby. V následující dekádě byla trať znovu upravena podle nových bezpečnostních požadavků FIA, zvýšila se kapacita sedících diváků ze 45 na 51 tisíc, součástí lékařského centra se stala přistávací plocha pro vrtulníky. Poslední zásadní stavební úprava proběhla v roce 2002. Nově byla postavena budova boxů s garážemi. Tradiční pódium bylo strženo a znovu vybudováno. Zvětšil se jezdecký tábor, stejně tak zázemí pro diváky.
Předchozí vítězové
2008 Sebastian Vettel / Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso / McLaren-Mercedes
2006 Michael Schumacher / Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya / McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello / Ferrari
2003 Michael Schumacher / Ferrari
2002 Rubens Barrichello / Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya / Williams-BMW
2000 Michael Schumacher / Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen / Jordan-Mugen Honda
1998 Michael Schumacher / Ferrari
1997 David Coulthard / McLaren-Mercedes
1996 Michael Schumacher / Ferrari
1995 Johnny Herbert / Benetton-Renault
1994 Damon Hill / Williams-Renault
1993 Damon Hill / Williams-Renault
1992 Ayrton Senna / McLaren-Honda
1991 Nigel Mansell / Williams-Renault
1990 Ayrton Senna / McLaren-Honda
1989 Alain Prost / McLaren-Honda
1988 Gerhard Berger / Ferrari
1987 Nelson Piquet / Williams-Honda
1986 Nelson Piquet / Williams-Honda
1985 Alain Prost / McLaren-TAG Porsche
1984 Niki Lauda / McLaren-TAG Porsche
1983 Nelson Piquet / Brabham-BMW
1982 René Arnoux / Renault
1981 Alain Prost / Renault
1980 Nelson Piquet / Brabham-Ford
1979 Jody Scheckter / Ferrari
1978 Niki Lauda / Brabham-Alfa Romeo
1977 Mario Andretti / Lotus-Ford
1976 Ronnie Peterson / March-Ford
1975 Clay Regazzoni / Ferrari
1974 Ronnie Peterson / Lotus-Ford
1973 Ronnie Peterson / Lotus-Ford
1972 Emerson Fittipaldi / Lotus-Ford
1971 Peter Gethin / BRM
1970 Clay Regazzoni / Ferrari
1969 Jackie Stewart / Matra-Ford
1968 Denny Hulme / McLaren-Ford
1967 John Surtees / Honda
1966 Ludovico Scarfiotti / Ferrari
1965 Jackie Stewart / BRM
1964 John Surtees / Ferrari
1963 Jim Clark / Lotus-Climax
1962 Graham Hill / BRM
1961 Phil Hill / Ferrari
1960 Phil Hill / Ferrari
1959 Stirling Moss / Cooper-Climax
1958 Tony Brooks / Vanwall
1957 Stirling Moss / Vanwall
1956 Stirling Moss / Maserati
1955 Juan Manuel Fangio / Mercedes-Benz
1954 Juan Manuel Fangio / Mercedes-Benz
1953 Juan Manuel Fangio / Maserati
1952 Alberto Ascari / Ferrari
1951 Alberto Ascari / Ferrari
1950 Nino Farina / Alfa Romeo