VC BahrajnuBahrain International Circuit, Bahrajn
Vítěz: M. Verstappen Přenos se aktualizuje automaticky.
Další informace:
- Stadion
- Bahrain International Circuit, Bahrajn
Něco se nepovedlo. Zkuste ještě jednou nebo zaktualizujte stránku.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
Sergio Pérez je taky spokojen nejen s výsledkem, ale i závodem. Bavilo ho prý závodit s nováčky.
Max Verstappen jako klíčový moment označil první stint, kdy si vybudoval odstup. Mluvil i o dobré strategii pneumatik a problémy s řazením označil za maličkost.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. řada:
2. řada:
3. řada:
4. řada:
5. řada:
6. řada:
7. řada:
8. řada:
9. řada:
10. řada:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
První letošní kvalifikace nabídla hezkou podívanou, ale potvrdila trendy z volných tréninků. Nakonec zvítězily Red Bully před Ferrari a Astonem Martinem Fernanda Alonsa, který se celou dobu držel na špičce. Rozhodlo o tom až to, že Verstappen, Pérez a Leclerc po rychlých kolech ještě stihly najet do jednoho extra pokusu. Překvapením je navrátilec Nico Hülkenberg, který se probojoval do Q3, kde ale přišel o čas.
Letošní rozpis nabobtnal oproti plánům nakonec jen o jeden víkend. Hned třikrát se podíváme do Spojených Států, kde se kromě Texasu a Miami bude poprvé závodit také ve slavném Las Vegas. Původně plánovaný závod v Číně se kvůli přetrvávajícím problémům země s nákazou COVID-19 nakonec zrušil bez náhrady.
Hody ale budou mít milovníci sprintů. Loňská novinka byla vyhodnocena jako dobrá a letos jich místo tří uvidíme šest. Konkrétně budou v Ázerbájdžánu, Rakousku, Belgii, Kataru, Texasu a Brazílii.
Loňská revoluce udělala v pravidlech někdy pořádný nepořádek a FIA do nich i letos zasáhla poměrně hodně.
U vozů se kvůli eliminaci porpoisingu zvýšila minimální světlá výška vozu o 15 mm. Minimální váha se sníží o dvě kila na 796 kg a v rámci zvýšení bezpečnosti dostaly vozy senzor na měření vertikálních sil a hlavně posílenou svatozář, která v Silverstone zachránila život Kuan-ju Čouovi. Týmy nebudou muset tolik hlídat teplotu paliva, přijdou ale o možnost vylepšovat převodovky a sníží se jim čas na práci. Vozy navíc musí mít o 50 mm větší zpětná zrcátka.
Změny doznaly i pneumatiky. Formule 1 je známá svým bojem za životní prostředí a proto se rozhodla zpřísnit pravidla pro předehřívání pneumatik. Pneumatiky do sucha mohou nově mít místo 100°C maximálně 70°C, intermediálky 60°C a pneumatiky do hustého deště jen 40°C. Týmy je navíc smí nahřívat jen dvě hodiny denně. Pirelli jakožto výrobce pak slibuje novou třídu tvrdosti C0 a také revoluci u pneumatik do deště, které by prý měly být lepší a nebude je třeba předehřívat. Poprvé bychom je měli vidět v Imole.
A to není okolo pneumatik vše. FIA hodlá na dvou kvalifikacích otestovat nová zpřísněná pravidla, které pneumatiky mohou nasadit v konkrétních částech kvalifikace. Pod tzv. „Upraveným kvalifikačním formátem“ budou začínat všichni na tvrdých gumách. V Q2 se bude jezdit pouze na středních a jen ti nejlepší v Q3 obují nejměkčí sady. Týmy tak nebudou moci taktizovat a šetřit ideální sady, naopak méně výkonné týmy si nemusí ničit červené pneumatiky aby zajezdili alespoň nějaký rychlý čas. Vedení F1 si od tohoto pravidla pak slibuje menší plýtvání pneumatik, které se po každé jízdě vyhazují.
Příjemnou zprávou je ale upravení aktivace systému DRS. To bude nově povoleno už po absolvování prvního kola, pokud k tomu budou podmínky (tj. žádná žlutá vlajka, safety car apod.). Do teď museli jezdci obkroužit dvě standardní kola.
A ještě jedna skvělá novinka, opět bude jen jeden ředitel závodů. Eduardo Freitas po kritické chybě s jeřábem v Suzuce dostal od FIA červenou kartu a hlavní slovo tak bude mít už jen Niels Wittich.
Přestupy se ale netýkaly jen jezdců. Pořádný kolotoč se udál i na pozicích vedoucích jednotlivých týmů. Ve Ferrari definitivně po 28 letech končí Mattia Binotto, kterého nahradí Frédéric Vasseur, toho času šéf Alfa Romeo. Vlastník práva na jméno automobilky, tým Sauber se rozhodl místo jedné hlavy postavit do vedení trojhlavý direktoriát. Novým generálním ředitelem je Andreas Seidl s McLarenu, v televizi nejčastěji uvidíme spíše Alessandra Alunni Braviho, jehož oficiální titul zní „Zástupce týmu“.
McLaren se rozhodl zaplněnou díru ve vedení vyřešit kalsickým způsobem, povýšilo do něho Andrea Stellu, který do loňské sezóny u týmu byl jako závodní inženýr.
Neuspokojivé výsledky vedly ke konci i dalšího matadora F1, Josta Capita. Ten pod tlakem majitelů Williamsu rezignoval na funkci, kterou teprve minulý týden přebral James Vowles, dosavadní hlavní stratég Mercedesu.
Shrnutí vedení týmů:
Red Bull: Christian Horner
Ferrari: Frédéric Vasseur
Mercedes: Toto Wolff
Alpine: Otmar Szafnauer
McLaren: Andrea Stella
Alfa Romeo: Alessandro Alunni Bravi (zástupce týmu)
Aston Martin: Mike Krack
Haas: Guenther Steiner
AlphaTauri: Franz Tost
Williams: James Vowles
Jak už bylo zmíněno, konec Sebastiana Vettela odpálil na gridu neuvěřitelnou rošádovou bombu. Jako první se do zákulisních her pustil ten nejpovolanější, Fernando Alonso. Zkušený rebel využil toho, že Alpine odkládal podepsání kontraktu a chytil se lasa z Aston Martinu, kde právě Vettel skončil.
Alpine něco takového nečekal a zřejmě tak trochu v panice okamžitě označil bez jakékoliv konzultace za Španělova nástupce svého rezervního jezdce Oscara Piastriho. Toho celá situace pobouřila a nejenže oznámení dementoval, ale z Alpinu odešel do McLarenu, který se rozhodl rozvázat smlouvu s Danielem Ricciardem. Otmar Szafnauer pěnil krev a hodlal Piastriho i s McLarenem žalovat, nakonec ale dostal silné sedativum. Z AlphaTauri totiž k Estebanu Oconovi získal Pierra Gaslyho. Alpine ale bude zajímavé sledovat, protože nově čistě francouzské duo se v minulých letech v lásce vůbec nemělo. Mimochodem, volné sedadlo v béčku Red bullu zabral další nováček, Nyck de Vries. Ten se skvěle předvedl jako záskok za Alexe Albona a ve svém debutovém závodě dokonce skončil na bodované příčce.
Vyhazovalo se i na chvostu roštu. V Haasu Mick Schumacher doplatil na svou milou povahu, která se ve světě Formule 1 bere spíše jako slabost. Zisk dvanácti bodů nedokázal vykompenzovat několik nehod a odepsaných monopostů a Guentheru Steinerovi zkrátka došla trpělivost. Americký tým tak opět vsadí na navrátilce do F1 a po úspěchu s Kevinem Magnussenem podepsal Nica Hülkenberga.
Ještě hůře než Schumacher ale v loňské sezóně skončil Nicholas Latifi a i Williamsu došla trpělivost. Na poslední chvíli tak zařídila jezdeckou superlicenci Američanovi Loganu Sargeantovi
Shrnutí jezdeckých dvojic:
Red Bull: Verstappen – Pérez
Ferrari: Leclerc – Sainz
Mercedes: Hamilton – Rusell
Alpine: Ocon – Gasly
McLaren: Norris – Piastri
Alfa Romeo: Bottas – Čou
Aston Martin: Stroll – Alonso
Haas: Magnussen – Hülkenberg
AlphaTauri: Cúnoda – de Vries
Williams: Albon – Sargeant
Sezóna 2021/2022 byla v mnoha ohledech speciální a po právu se ji říká šílená. Revoluce v koncepcích monopostů, porpoising a navýšení hmotnosti dostaly do problémů spoustu týmů. Ferrari se několikrát střelilo do nohy tragickou strategií, Haas musel na poslední chvíli hledat náhradu za ruskou rodinu Mazepinovců a do toho se po oznámení konce kariéry Sebastiana Vettela strhla lavina s přestupy.
Oba poháry nakonec uzmul Red Bull, který jako jediný podával víceméně konzistentní výkony. Ačkoliv Max Verstappen měl také černé víkendy, vyhrál 15 z 22 závodů. Druhý skončil Charles Leclerc, který dovedl Ferrari na stejné místo v poháru konstruktérů. Monačan vyhrál tři závody, doplatil ale právě na svůj tým. Ať už šlo o strašné strategie, pit stopy nebo výdrž vozidla, mladý jezdec měl určitě na víc.
Třetí příčku obsadil druhý jezdec Red Bullu Sergio Pérez, který prohrál závod s Leclercem v Abu Dhábí.
Černá sezóna byla výsledkově hlavně pro třetí tým v poháru konstruktérů, Mercedes. Lewis Hamilton dokonce poprvé za svou kariéru musel zkousnout sezónu bez jediné výhry. I v tom ho překonal nováček v Mercedesu George Russell, který ovládl předposlední VC Brazílie. Mnozí tak spekulovali, že legendární Brit ukončí kariéru, sedminásobný šampion ale zatím nic takového neplánuje.