19. července 2016 • 12:19

Franta, nový kamion Martina Macíka, je na světě. Ukrývá nečekané vychytávky a míří do Španělska

Autor:
TOP VIDEA
Sport proti simulování: Známé firmy Krmenčík nebo Přikryl i nováček Ljevakovič Sport proti simulování: Známé firmy Krmenčík nebo Přikryl i nováček Ljevakovič
LIGA NARUBY: Škoda vs. Škoda, Theo Hušbauer a rozvážný hasič LIGA NARUBY: Škoda vs. Škoda, Theo Hušbauer a rozvážný hasič
VŠECHNA VIDEA ZDE

Mechanici týmu KM Racing právě dokončili nový kamion Liaz, se kterým Martin Macík Jr., František Tomášek a Michal Mrkva budou v letošní sezóně závodit. Franta, jak byl nový vůz pojmenován, má oproti předchozí liazce mnohá vylepšení, impulz pro většinu změn přinesly zkušenosti získané během předchozí Rallye Dakar. Některé změny jsou celkem překvapivé a netradiční je i nový temný design, který se bude proměňovat, těsně před Rallye Dakar 2017 se Franta vybarví. Nová liazka poprvé opustí sedlčanské dílny tento týden. Posádku odveze na španělskou Baja Aragon, kde bude Martin Macík obhajovat loňský bronz.    



Nový tvar, lepší tlumení i posezení a audio systém

Na novém závodním kamionu pracovali mechanici týmu pod vedením Michala Mrkvy do poslední chvíle a výsledek stojí za to. Franta má oproti předchozímu modelu podstatně upravený tvar. Důvodem ke změně byla potřeba účelnějšího rozložením váhy celého vozu, která by měla přinést nové možnosti ve zrychlení jízdy, hlavně v techničtějších pasážích. V kamionu budou zároveň otestovány nové tlumiče, na které se v náročném terénu dakarských závodů kladou vysoké nároky. Jejich výrobce FRT na novém kamionu testuje čerstvou novinku a všichni jsou zvědaví, jak se osvědčí. „I kabinu jsme si dělali hodně účelně a na míru, už žádný koberec, ale pěkně na hulváta - jen samé železo. Mám také kompletně nový posed, teď ve Frantovi sedím jako v osobáku. Těším se, jak se výsledný efekt projeví v závodu, myslím, že úprava přinese velkou změnu k lepšímu,“ popisuje Martin Macík, pilot týmu KM Racing. A doplňuje: „Auto je teď hodně hlasité, dokonce tak, že budeme muset jezdit se sluchátky, zvuk bude rezonovat do kabiny. To mi nahrálo, protože si chci do kabiny přidat ještě audio systém, abychom se při hudbě mohli do jednotlivých etap pořádně namotivovat.“

Franta je temný, před Dakarem se vybarví

Tým si u nového vozu pohrál také s designem, který pro něj připravili profesionálové z Rallye Design. „Teď je auto hodně temné a před Dakarem se vybarví. Jak? To si necháme jako překvapení. Baví nás experimentovat se vzhledem auta a věříme, že to bude zpestření i pro naše fanoušky. Rozhodně se nebojíme, že by nás na trati závodů přehlédli,“ komentuje nový vzhled kamionu šéf týmu Martin Macík.

 Na Frantu čeká Baja Aragon i africká poušť

Příprava nového kamionu směřovala k červencovému dokončení, protože Franta bude poprvé otestován ve španělské Baja Aragon. „Dlouho jsme teď nezávodili a hodně nám to chybí. Takže se na španělský závod s novým autem neuvěřitelně těšíme. Cestu si navíc zpestříme koupačkou ve Francii,“ říká Martin. Právě na Baja Aragon posádka v loňském roce vybojovala bronz navzdory problémům s brzdami a řádění zlodějů, kteří tým připravili o část výbavy. Letos Martin Macík vyráží obhajovat loňský úspěch s novým vozem i zkušenostmi. Ve Španělsku bude, bohužel, chybět motorkář týmu Lukáš Kvapil, který je v rekonvalescenci po nedávné havárii. Po startu v Baja Aragon čeká na Martina a jeho posádku v srpnu ještě HunGarian Baja, Baja Poland a také zářiové testování v marocké poušti, kterého se mohou zúčastnit také fanoušci.