Musíme vylepšit techniku, řekl po návratu z Dakaru šestý Loprais
"Pokud Královna funguje, tak doslova letí. Jsme schopni zajíždět nejlepší časy a porážet tovární nebo polotovární týmy, což je důležité a musíme na tom stavět. Chybí nám ale technická výdrž a konstanta techniky. Na tom musíme zapracovat," uvedl Loprais na dnešní tiskové konferenci v Praze.
Se současným speciálem startoval na Dakaru poprvé. "Prošla si křtem ohněm, musela. Ještě je mladá, aby šla do muzea. Chtěl bych ji porychlit a zapracovat na tom, abychom eliminovali technické problémy. Teď nás stály pódiová umístění," podotkl čtyřiatřicetiletý pilot, který byl maximálně spokojený jen s motorem. "Už jsem nezažíval ty frustrace, že by mě někdo do kopce předjížděl. Tohle jsme odstranili. Díky tomu jsou ale některé části více namáhány," řekl Loprais.
Na co se má zaměřit, už dobře ví. "Potřebujeme některé díly odlehčit, jiné zesílit. Další unifikovat, aby se daly zaměnit jeden za druhý. Také musíme vézt patřičný počet dílů sebou, nejen na ostrém vozidle, ale na dalších dvou třech asistenčních za námi. Tuhle taktiku nyní jede Kamaz i De Rooy a bez toho to nejde," uvedl.
Další úkol, který se chce v tomto roce pokusit splnit, je vybudování většího zázemí. K tomu ale potřebuje výrazně navýšit rozpočet. "Aby to mělo tah na branku, tak se pohybujeme v řádech milionů eur. Jeden milion by nám určitě na rozšíření týmu stačil. Je to běh na dlouhou trať, musím ty peníze sehnat," podotkl jezdec InstaForex Loprais týmu. "Už jen to se Dakaru zúčastnit je úspěch. Je to stále nákladnější a na to, jakou ligu tam hrajeme a kde se chceme pohybovat, tak to prostředky spolyká," řekl.
Lopraisovu situaci by mohla vylepšit i spolupráce s továrnou Tatra. "Teď navazujeme užší spolupráci a třeba se nám podaří v budoucnu postavit i tým za podpory Tatry. Na spolupráci se už nyní těším. Je to jeden z klíčů k úspěchu," uvedl. "Je to hodně blízko a práce už jsme odvedli opravdu kus. Byla by škoda toho nechat na půli cesty," řekl Loprais.
Letošní Dakar byl podle organizátorů i většiny účastníků nejtěžší v historii. Podle Lopraise byl závod v tomto směru na hraně. "Pro ně je optimální, aby zhruba polovina účastníků nedojela. Dál už ale asi jít nemůžou, protože by startující ztráceli. Teď už je vše na hranici únosnosti. Určitě to byl nejnáročnější Dakar, který jsem kdy absolvoval," uvedl osminásobný účastník slavné soutěže.
Náročnost poznal i na sobě. Na začátku čtyři dny nespal, protože se v průběhu etap "dopoval" energetickými nápoji, do vody si přidával guaranu i taurin a před erzetou žvýkal kávové boby. "Po čtyřech dnech jsem ale musel všechno vysadit, abych se vyspal," přiznal. Legálními prostředky se povzbuzoval i proto, že se rozhodl, že kompletně celý závod včetně spojovacích úseků odřídí sám. Před dvěma lety totiž v rallye skončil poté, co jeho spolujezdec usnul za volantem a havaroval. "Kolikrát to bylo na hraně, ale zvládl jsem to. Řekl jsem si, že si to případně pokazím sám," řekl.
S šestým místem byl nakonec vcelku spokojený, i když i nadále tvrdí, že jezdí proto, aby usiloval o vítězství. "Už jsem na Dakaru na bedně stál, Na Silk Way v Rusku jsme porazili domácí Kamaz, takže člověk pak chce přirozeně víc. Stále říkám, že čtvrté místo rovná se nedojet a druhý je první, který prohrál. To mě žene dál. V cíli jsme ale měli radost, že jsme to nějakým způsobem zvládli a ještě se párkrát objevili na pódiovém umístění," dodal Loprais.