Prokop chce na Rallye Dakar proniknout do desítky

ČTK
Sport
Začít diskusi (0)
Automobilový jezdec Martin Prokop se chystá na třetí start na Rallye Dakar a v nadcházejícím 40. ročníku slavné soutěže chce opět vylepšit své maximum. Po 14. místě v roce 2016 a letošním jedenáctém je jeho cíl jednoznačný - umístit se v elitní desítce.

"Už v minulém ročníku jsme po ní koukali. Chceme se škrábat výš. Ale nevím, co se na Dakaru bude dít. Nevím, jestli nás pořadatelé jen straší, že to bude extrémně náročné, nebo jestli to bude skutečnost," uvedl Prokop v rozhovoru pro ČTK a Právo.

Dobře si uvědomuje, že každá výraznější chyba může jeho ambice zničit. "Můžete mít auto jako raketu, ale když se ztratíte nebo sežerete navigační špek, tak čas letí a všechno, co jsme udělali, přijde vniveč. Nevím, co čekat. Ale byla by škoda neříct, že chceme do desítky. Chceme!" řekl jasně. Že se mu to nepodařilo již letos v lednu, to bere i jako výhodu. "To bych musel říkat, že chceme do pětky. Takhle mám ještě rok rezervu," pousmál se Prokop.

Stejně jako při minulém startu se na Dakar vydá s vozem Ford F150, který si připravuje ve svém týmu. Mechanici se nakonec vyrovnali i s tím, že se starali i o rallyeový speciál Ford Fiesta WRC, se kterým v mistrovství světa startoval Nor Mads Östberg.

"Začátek roku nám kvůli tomu dost ulétl. Na Shrekovi jsme začali pracovat až koncem léta a zjistili jsme, že časově jsme úplně v háji. Přesto se podařilo auto zlepšit. Zatím to nikde neškobrtlo. Příprava vyšla. Auto je o dost lepší. Já jsem nějaké závody odjel, nadšení tam je. Ale Dakar je potvora, která si s tím udělá, co chce," vyprávěl Prokop, který svůj dakarský speciál pojmenoval po oblíbené postavě z animovaného filmu. "Protože to auto je stejně ošklivé," vysvětlil s úsměvem.

Jubilejní 40. ročník začne v lednu náročnými písečnými etapami, na které se Prokop moc netěší. Obavy nemá z jízdy v dunách, ale spíše z navigace. "Organizátoři tvrdí, že v prvních šesti půjde o nejtěžší navigaci všech dob. Letos jsme v Kataru viděli, že když je slepá navigace, jde o gamblerství. Vím, že auto je dobré. Překvapilo mě, jak jsme ho posunuli. Navigace se ale bojím," přiznal Prokop.

V navigaci se navíc podle jeho zkušeností projevují prakticky neomezené možnosti továrních týmů, které mají k dispozici specialisty na práci s mapami. "Všichni dostaneme stejný road book, ale oni vše ofotí a pošlou svým 'maps guys', kteří jim umí závod zlehčit. Jeden se může trápit v dunách a o 200 metrů vedle může být cesta. Pokud někdo má mapu, tak najde cestu a letí po ní naplno," uvedl pětatřicetiletý pilot, jehož týmovým kolegou bude Jan Tománek.

Uvítal by proto, kdyby organizátoři podobným krokům zabránili. "Letos jsme jeli jeden závod v Maroku, kde byly dvě etapy, kdy organizátoři zavřeli spolujezdce do místnosti, dali jim road booky na tři hodiny, pak jim to sebrali a dali zase až deset minut před startem. Nemohli to odnést, poslat domů, aby jim tam udělali mapy. A najednou bylo vidět, jak se největší posádky ztrácí. Sainz se tam motal, Al-Attíja nevěděl, kam jet. Bylo vidět, jak se věci mají. Trklo mě, kde se čas dělá," dodal Prokop.

Začít diskuzi