Když jsou cyklisté na dně. Cink a spol. radí: Pomůže káva i koukání do "blba" | iSportLIFE | iSport.cz
10.1.2020 • 05:00

Když jsou cyklisté na dně. Cink a spol. radí: Pomůže káva i koukání do "blba"

Udržet náskok, překonat vlastní tělo a ujet stovky kilometrů za různého počasí. Není divu, že jsou cyklisté po závodě často vyčerpaní nejen fyzicky, ale i mentálně. Přečtěte si tipy na boj s psychickou únavou českých profesionálních cyklistů Petra Vakoče, Jaroslava Kulhavého a Ondřeje Cinka.



Květen loňského roku. Dvojnásobný juniorský mistr světa, vítěz čtrnácti etap Tour de France a jeden z nejlépe placených mužů cyklistického pelotonu Marcel Kittel překvapivě přerušuje kariéru. Důvod? Psychické vyčerpání.

„V posledních dvou měsících jsem se cítil unavený. Aktuálně nejsem schopen trénovat a závodit na špičkové úrovni. Proto jsem se rozhodl dát si pauzu, dopřát si čas pro sebe, přemýšlet o svých cílech a naplánovat si budoucnost,“ uvedl Kittel, který se doposud k profesionální cyklistice nevrátil.

Psychická únava není u sportovců přitom ničím výjimečným. Mentální kouč Jan Mühlfeit zdůrazňuje její negativní působení, které může v extrémních případech, jako je tento, skutečně vést až k přerušení kariéry.

„Psychická únava zásadně ovlivňuje výkon. Při mentálním vyčerpání začíná působit stres. Nesmíme proto podceňovat mentální přípravu a především odpočinek, který by neměl být jen fyzický, ale i psychický. Jen díky tomu budeme schopni podávat lepší výkony než konkurence," říká Mühlfeit.

Jaroslav Kulhavý se raduje z vítězství v závodě SP v Novém Městě na Moravě
Jaroslav Kulhavý se raduje z vítězství v závodě SP v Novém Městě na Moravě

Jak to dělají profesionálové?

Naučit se bojovat s duševní únavou může být tak klíčovým faktorem, který rozhodne, zdali sportovec skončí na stupních vítězů nebo hluboko pod nimi. To, že při výkonu hraje důležitou roli mentální stránka potvrzuje i český cyklista Petr Vakoč.

„Zásadní úlohu má u mě psychika v momentě, kdy jsem unavený a přemáhám se. Hlava musí zmáčknout tělo, aby se překonalo a zvládlo těžké momenty. Když není hlava dostatečně silná, tělo povolí, nebo to úplně zabalí,“ popisuje Vakoč.

Psychické vypětí, kterému musí závodníci čelit, následně poznamenává i oblast běžného života. Zásadně jsou ovlivněny především kognitivní funkce těla, jako je například koncentrace, pozornost nebo třeba rychlost myšlení.

„Po takovém závodě se mi většinou nechce moc mluvit, spíš jen koukám „do blba“. Potřebuji úplně vypnout a chvíli to trvá, než je se mnou kloudná řeč,“ popisuje své stavy psychického vyčerpání Vakoč.

Jak bojují proti psychické únavě čeští cyklisté?

Pokud by sportovci zcela rezignovali na psychickou regeneraci po náročném závodě nebo tréninkovém dni, mohla by jejich kariéra stejně jako u Němce Marcela Kittela, nabrat rychlý obrat. Tohle jsou tipy nejlepších českých cyklistů na boj proti mentální únavě.

Petr Vakoč, silniční cyklistika, bronzový medailista z Evropských her 2015
„Nejčastěji relaxuju četbou. To mě dostane do stavu, kdy jsem v klidu, soustředím se jen na knížku a hlava vypne. To dělám nejčastěji před závody, abych byl v klidu, nebo potom později večer. Přímo po závodech bývám tak unavený, že jenom tak přežívám a poslouchám hudbu. Co mi taky pomáhá, jsou manuální činnosti. Přeskládám věci do batohu, vyčistím brýle, umyju boty, připravím si věci na další den. Dělám to automaticky, nemusím nad ničím přemýšlet."

Ondřej Cink, horská cyklistika, bronzový medailista z ME 2010 a MS 2015
„Do psychické pohody mě vždy dostane má partnerka a přátelé. Pomáhají mi také koníčky. Hodně mě zajímá káva a můj volný čas věnuji tomu, že si o baristickém světě zjišťuji co nejvíc informací. Koupil jsem si kávovar a dělám si doma různé druhy kávy. Rád si o připravě kávy čtu a sleduji různá videa. Jednou bych chtěl mít totiž svoji kavárnu, tak to beru jako takový trénink."

Jaroslav Kulhavý, horská cyklistika, olympijský vítěz z Londýna 2012, stříbrný medailista Rio 2016
„Pro mě je nejdůležitější kvalitní spánek. Když mám více náročných dnů za sebou, v kterých musím absolvovat tréninky a věnovat se organizaci dalších věcí, na 30 minut si během dne lehnu nebo si zdřímnu. To pomůže nejen tělu, ale i mysli, která se nemusí ničím zabývat. Těch třicet minut se mi pak během dne zaručeně násobně vrátí."


Další články autora
 

iSport LIFE

Běh Kolo Testy Inspirace Akce iSport LIFE Columbia běžecké závody

iSport LIFE je web o radosti z pohybu, motivaci, pozitivním a zdravém životní stylu.

Běh, cyklistika, dobré jídlo, zdraví, zážitky, to jsou témata, na které zde narazíte. Těšte se na testy bot, sportovního vybavení, technických vychytávek, reportáže, tipy na výlety. Kdo to myslí s během a cyklistikou trochu vážně, najde zde rady zkušených sportovců.

Prostor tu mají i témata o zdraví a jídle.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá běžecké a cyklistické závody v různých městech v České republice. Přijmi výzvu!

18. dubna 2020
Ostrava
Přihlásit se
26. dubna 2020
Praha
Přihlásit se
16. května 2020
Říčany
Přihlásit se
6. června 2020
Plzeň
Přihlásit se
12. září 2020
Brno
Přihlásit se
17. října 2020
Praha
Přihlásit se

www.isportlife.cz je web o životě sportovců. Nenajdete zde však výsledky, časy, rozebírání herních taktik a hledání ideálních sestav. Začíst se naopak můžete do profilů, rozhovorů a příběhů nejen našich, ale i zahraničních sportovců. Poodhalíme vám nejen jejich tréninkové finty, ale i to jak správně odpočívat. iSport LIFE je o životě ve sportu.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá také běžecké závody v různých městech v České republice.

Články odjinud
Články odjinud