Čech sestrojil historický model kola. Za dva dny ho čeká etapa Tour de France
Pro pana Vladimíra z Prahy jsou kola celoživotní láskou. Rozhodl se proto splnit si svůj velký sen a sestrojit podle historické předlohy legendární kolo SLAVIA. To však není rozhodně všechno. S vlastnoručně vyrobeným kolem se chce vydat na nejslavnější cyklistický závod světa - Tour de France.
Václav Laurin a Václav Klement, zakladatelé automobilky ŠKODA AUTO, postavili první kolo značky SLAVIA v roce 1895. Fanoušek historických kol Vladimír Vidim se rozhodl sestavit jejich v pořadí třetí model, který byl zároveň prvním závodním bicyklem této značky. Poté co kolo dokončí si jej však rozhodně nechce jen vystavit. Vladimírovým snem je vydat se s kolem na legendární Tour de France a odjet tu 135 kilometrů dlouhou alpskou etapu L’Étape du Tour, která je otevřená i pro veřejnost.
„Říkali jsme si, že když značka ŠKODA sponzoruje Tour de France, bylo by super tuhle legendu dát dohromady a jednu etapu Tour na ní také odjet,” říká Vladimír Vidim, který se cyklistické vášni věnuje ve své dílně v Roztokách u Prahy. Za socialismu bylo v Československu velmi obtížné sehnt kvalitní kola. Proto se je Vladimír naučil stavět sám. Aktivně na kolech závodil a v současné době trénuje dorost v pražském cyklistickém klubu Dukla, kterému i opravuje kola ve své firmě.
Kola jsou zkrátka už nedílnou součástí Vladimírova života. Baví jej natolik, že se dokonce rozhodl vytvořit s nimi několik světových rekordů. Na vysokém kole například dokázal ujet 470 kilometrů, aniž by šlápl na zem. Z kola neslezl 23 hodin v jednom zátahu. K dosažení rekordu musel dát dohromady partu kamarádů, kteří jeli napřed a zjišťovali, zda třeba někde nejede vlak a nebudou stažené závory na přejezdu. Projekt SLAVIA, který hodlá završit účastí na L’Étape, si vymyslel jako další velkou výzvu.
Kolo sestavil jen podle fotky
Své kolo, na kterém chce absolvovat jednu z etap Tour de France, má Vladimír již hotové. Ačkoliv je zkušený konstruktér, nešlo podle jeho slov rozhodně o nic jednoduchého. Dochovalo se sice několik originálních kol Laurin a Klement SLAVIA v cestovním provedení, ale žádný exemplář závodního kola. „Nakonec se ukázalo, že nikdo o žádném dochovaném závodním exempláři neví, a zůstali jsme stát na mrtvém bodě,” říká Vladimír.
Nezbylo mu nic jiného než se pustit do výroby jen podle fotografií, dobových prospektů a dalších historických podkladů. Z nich za pomoci pravítek a úhloměrů odvodil původní úhly a délky. Horší už prý bylo odhadnout detaily, protože na fotkách není zřejmé, zda jsou trubky rovné, nebo prohnuté.
Přípravou a stavbou strávil tři měsíce. Jen hledání podkladů a vymýšlení správného výrobního postupu zabralo tři týdny. Největší problém nastal hned na samotném začátku –krátce poté, co se rozhodl, že do projektu jde, měl nehodu na kole a při pádu si zlomil zápěstí. „Šest neděl jsem nemohl používat jednu ruku. Naštěstí umím soustruh i frézu ovládat jen jednou,” říká. Veškerý čas, který se mu uvolnil tím, že nemohl trénovat, věnoval přípravě dokumentace pro stavbu.
Brzdí se driftem
Kdyby Vladimír stavěl kolo do muzea, měl by ho hotové mnohem dřív. Ale protože s ním chce závodit, musí být kolo nejen hezké, ale taky poctivě svařené a plně funkční. „Musel jsem ho předimenzovat, aby se mi někde po cestě nerozložilo,” směje se a vysvětluje, že kolo musí bezpečně uvézt i člověka, který váží devadesát kilo.
Původní SLAVIA v závodní verzi měla pevný převod a postrádala brzdy, jak je známe dnes, takže rychlost se na ní dala regulovat pouze jakýmsi driftováním – stejně tak, jak to dnes dělají uživatelé takzvaných fixies. „Uvažovali jsme i o variantě, že bychom kolo z bezpečnostních důvodů vybavili současnou brzdou, ale tím bychom se vzdálili od originálu a už by to nebylo ono,“ vysvětluje Vladimír, který teď chce na osmnáct kilogramů těžkém kole ještě co nejvíc potrénovat.
Na L’Étape ho totiž za pár dní nečeká žádná procházka. Etapa otevřená amatérským cyklistům není rozhodně jednoduchá. Jde zpravidla o vysokohorskou trasu v Alpách nebo v Pyrenejích, na kterou se vydá kolem patnácti tisíc účastníků. Celá trať je uzavřena jen pro ně, kolem cesty je zajištěno občerstvení, lékařská pomoc i divácká kulisa.
V letošním roce vychází L’Étape du Tour na 21. července, kdy všem zájemcům nabídne příležitost vyzkoušet si 20. etapu závodu v úseku mezi Albertville a Val Thorens. Cílové pivo si Vladimír vychutná po ujetí 135 kilometrů a nastoupání 4 563 výškových metrů. „Zpotil jsem se při výrobě, zpotím se i při jízdě. Chci si celou akci užít a dojet do cíle živ a zdráv,” říká konstruktér repliky, která bude po návratu z L’Étape du Tour vystavena ve ŠKODA Muzeum v Mladé Boleslavi.