5 největších mýtů o perlivé vodě: ničí zuby a tloustne se po ní! Co dalšího? | iSportLIFE | iSport.cz
22.4.2019 • 05:00

5 největších mýtů o perlivé vodě: ničí zuby a tloustne se po ní! Co dalšího?

Vstoupit do diskuse
0
  • Podívejte se v články na fakta a mýty týkající se perlivé vody.

    Perlivá voda obsahuje oxid uhličitý. Díky tomu voda získá osvěžující nakyslou chuť a malé bublinky, které příjemně lechtají v krku. Není tak divu, že ji mnozí z nás pijí raději než obyčejnou vodu z kohoutku. Je však sycená voda pro naše zdraví neškodná? Tohle je pět nejčastějších mýtů, které o ní kolují.

  • Perlivá voda způsobuje překyselení organismu

    Přidáním oxidu uhličitého do vody se z ní stává velmi slabá kyselina uhličitá. To se projeví mimo jiné také lehkou změnou chuti. Takovéto okyselení je však velmi slabé a nezpůsobuje našemu organismu větší problémy, stejně jako například konzumace kyselé okurky nebo citronu. Mírné okyselení například v tlustém střevě je dokonce žádoucí, protože zamezuje vzniku nežádoucích bakterií.

    Okyselení je velmi slabé a nezpůsobuje našemu organismu větší problémy.Okyselení je velmi slabé a nezpůsobuje našemu organismu větší problémy.Foto Profimedia

  • Perlivá voda ničí zuby

    Jak už víme, přidáním oxidu uhličitého se z vody stává kyselina uhličitá. Ta je však skutečně tak slabá, že naší sklovině výrazněji neškodí. Jiné je to u nápojů, které kromě kyseliny uhličité obsahují také velké množství cukru případně i kyselinu citronovou. Pokud však tyto sladké limonády nekonzumujete po litrech denně a dodržujete pravidelnou ústní hygienu, je riziko zubního kazu i v tomto případě relativně malé.

    Nápoje s vysokým obsahem cukru ohrožují naši sklovinu.Nápoje s vysokým obsahem cukru ohrožují naši sklovinu.Foto Profimedia

  • Po perlivé vodě se tloustne

    Proces sycení vody oxidem uhličitým nepřidává nápoji rozhodně žádné kalorie. Probíhá totiž jen za pomoci uhlíku a kyslíku. S tím, že jsou pro naši linii perlivé vody bezpečné, souhlasí také obezitolog Rudolf Němec. „Osobně nevidím v pití perlivé vody žádný problém. Spíše než tomu, jestli pijete perlivou nebo neperlivou záleží na tom, jestli jí pijete dostatečné množství. Na neochucené vodě s citronem, ač je perlivá není nepochybně nic zdraví škodlivého,“ říká.

    Pokud tak chcete skutečně udělat něco pro své zdraví, spíše než syceným nápojům se vyhýbejte přeslazeným limonádám, které kromě cukru obsahují i umělá barviva a další látky, které našemu zdraví neprospívají rozhodně více než bublinky.

    Na neochucené vodě s citronem, ač je perlivá není nic zdraví nebezpečného.Na neochucené vodě s citronem, ač je perlivá není nic zdraví nebezpečného.Foto Profimedia

  • Sycený nápoje hydratují více než voda

    Asi to zná většina těch, kteří pravidelně sportují. Zatímco obyčejné vody můžete po vydatném tréninku vypít hektolitry, té perlivé stačí jen pár doušků. V důsledku brnivého pocitu v ústech a následnému nutkání k říhání tyto nápoje totiž pijeme pomaleji a po menších doušcích než obyčejnou vodu. Díky tomu může naši žízeň uspokojit už i velmi malé množství perlivé vody. Po tréninku však nechceme jen uspokojit žízeň, ale především doplnit tekutiny, které jsme aktivitou ztratily. Pokud tak váš oblíbený potréninkový nápoj obsahuje bublinky, dejte tak pozor, abyste tekutin přijmuli dostatek. Sycené nápoje totiž rozhodně lépe než voda nehydratují.   

    Obzvláště pro sportovce jsou pak po tréninku vhodné minerální vody, které můžete často zakoupit v perlivé i neperlivé verzi. Ty totiž obsahují minerální látky, které se z těla odplavují společně s potem, proto je vhodné je po aktivitě do těla opět dodat. K tomu můžete využít například speciální iontové nápoje, avšak skvěle poslouží také minerální voda.

    Pokud váš oblíbený potréninkový nápoj obsahuje bublinky, dejte tak pozor, abyste tekutin přijímuli dostatek.Pokud váš oblíbený potréninkový nápoj obsahuje bublinky, dejte tak pozor, abyste tekutin přijímuli dostatek.Foto Profimedia

  • Perlivé nápoje zaženou hlad

    Ačkoliv se perlivým nápojům říká také sycené, rozhodně plnohodnotný oběd zastoupit nedokážou. „Po vypití většího množství vody s bublinkami se skutečně můžeme cítit plní, avšak pocit zasycení zřejmě příliš dlouho nevydří,“ říká doktor Němec. Tělo totiž oxid uhličitý ze žaludku velmi záhy vypudí a pocit hladu se tak rychle vrací.

    I když se perlivým nápojům říká také sycené, rozhodně nás namísto plnohodnotného obědu nezasytí.I když se perlivým nápojům říká také sycené, rozhodně nás namísto plnohodnotného obědu nezasytí.Foto Profimedia


Témata:  vodanápojtréninkhubnutísportSuperlifemýty
Další články autora

Sport 2020

French Open 2020 (27. září - 11. října 2020, Paříž)
Los Vše o Roland Garros 2020

Velká pardubická (11. října 2020, Pardubice)
130. Velká pardubická ONLINE Vše o Velké pardubické 2020 Vítězové a historie dostihu

Zrušené a odložené akce
MS v hokeji 2020 zrušeno Olympiáda 2020 odložena EURO o rok odloženo

Koronavirová pandemie zasáhla všechny probíhající i plánované sportovní soutěže a akce. Kompletně zrušen byl ročník Tipsport extraligy, fotbalová Fortuna ligy se nakonec ani kompletně nedohrála.

Tenisové vybavení * Tenisové rakety * Tenisové míče na Heureka.cz

23. srpna 2020
Praha
Výsledky
12. září 2020
Brno
Výsledky
10. října 2020
Praha
Zrušeno

www.isportlife.cz je web o životě sportovců. Nenajdete zde však výsledky, časy, rozebírání herních taktik a hledání ideálních sestav. Začíst se naopak můžete do profilů, rozhovorů a příběhů nejen našich, ale i zahraničních sportovců. Poodhalíme vám nejen jejich tréninkové finty, ale i to jak správně odpočívat. iSport LIFE je o životě ve sportu.

Tým kolem www.isportlife.cz pořádá také běžecké závody v různých městech v České republice.

Články odjinud